SAAB 9000 cse 2.3t - 97 A50 | Piktogram visar alla fel ibland / ibland inte

MrSjostedt SaabSnacket.se
29 juli 2014 · 4 Inlägg

God afton!

Har kommit över en 9000 2.3t A50 som behöver lite kärlek, inför både besiktning och så att bilen fortfarande rullar om 5 år!

När jag köpte bilen så lös ABS lampan. Säljaren säger att han misstänker att ABS-givaren V-fram är kapput. Så det är inte mer än så.
Nu när jag kört bilen ett längre tag har ett lustigt fenomen i piktogrammet visat sig!

När jag startar bilen så kan ibland >alla< fel-symboler lysa. "(!) - ABS - Spolarvätska" mm. Läste här på forumet att när "(!)" lyser så skall man inte köra bilen, för då finns inget servo och ABS'en fungerar inte?

Testade när lampan lös att bromsa och nja, ABS'en gick i och servot fungerar. Det står även att mina högerdörrar är öppna samt att lyktorna bak och fram är det knas på. Går ut och tittar och nej, kan inte se något fel.

Fortsätter min färd till butiken och kör över kullerstenar och straxt därefter ett farthinder. Då släcktes allt? Förrutom dörren högerbak som konstant lyser. (Förmodar att felet sitter i dörren, eftersom inte den svarta lampknappen tänder innebelysningen heller.).

Kopplade in en OBD2 kontakt från Kjell c/o och får inga felkoder.

Nu i veckan har jag några dagar ledigt så tänkte ge mig inpå att fixa allt. Min fråga då är, vart ska jag börja felsöka för att få bukt med piktogrammet?

Kan även tillägga att tempmätaren ibland fungerar och ibland inte. Då det inte fungerar snurrar fläkten cirka 7/8 min efter att bilen stängts av.

Vänder mig till er och hoppas på att någon haft liknande problem och också löst det!
Tack på förhand!

Jag hoppas och tror att det bara är så enkelt att en kontakt till mätarhuset är glapp, ta loss, smörja, sätta tillbaka - problem solved? big_smile Märkte nu ikväll att när jag trycker på ungefär 2500/3000 varv så släcks allt också..

SAABSNACKET.SE
Saab 9-5 Aero SC facelift - Besök mitt garage!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang