Hur demonterar man AC rören? Volvo 850

Extrazz En 5a är Livet.
28 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Tja.

Håller på och demonterar AC´n på en 850 och har kommit så långt att kompressorn och kondensorn är loss.  Dock så smiter det ju två rör in i cupén. Det är dessa jag undrar hur man demonterar så att de går att återanvända sedan. Ett rör sitter ju fast i torkfiltret. Ser inga synliga skarvar så att man kan dela på systemet.
Torkfiltret ska iofs bytas sedan. Men vill ju spara rören.  Så att ta fram vinkelslipen är inget jag vill göra.

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2014 · 13 742 Inlägg

inget bra med spån så att kapa är dumnt smile

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ar-191398/

måste du använda så kan du lätt plocka isär kopplingarna.

sitter en fjäderbelastad låsning som man flyttar undan med verktyget och sen drar man bara isär röret.

du ser skarverna just där dom går in i kupen typ 3cm från väggen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Extrazz En 5a är Livet.
28 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Hmm. Förstår mig inte alls på hur den där verktygssatsen ska dela på rören?. Jag tittar på några bilder och visst jag ser någon liten förhöjning på rören där som du säger. Det går inte att lossa de på annat sätt än att köpa dyra verktyg som man bara behöver 1-2 gånger?

Kan de gå med polygrip och en trasa imellan så att man inte skadar rören?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Andez
29 juli 2014 · 34 Inlägg

Ska finnas en billigare ac verktygssats än den på bilden men även med dem verktygen så kan det vare ett h*lvete att få bort skiten. ett annat alternativ om bilen går att köra eller om du känner någon meck är att åka till en verkstad och få hjälp att bara lossa kopplingen alternativt låna ett verktyg. jag fick hjälp på bilia i Strängnäs utan kostnad när jag mekade med min ac på gamla 850:n dock utan resultat köpte en egen sats med bara dem små runda delarna i biltemas kitt har för mig att den bara kostade någon hundring... fick tilslut loss den efter ett par dagars svärande och gapande...

edit:
http://www.sonic-equipment.com/se/produ … kopplingar ett sådant kitt var det jag lyckades hitta.
kan också tilläggas att det kan vara minst lika trevligt att få tillbaka rören när det är dags...

Senast redigerat av Andez (29 juli 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2014 · 13 742 Inlägg

går inte med några verktyg som gör yttrepåverkan   i skarven på rören ligger en fjäderbelastning som måste dras isär för att man ska kunna dela på röret

låsningen kallas springlock
http://www.justanswer.com/dodge/77mwp-d … emove.html
http://www.autozone.com/autozone/repair … 5280260190

tror man har mer nytta av det än vad man tror sitter på många olika ställen på nyare bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Extrazz En 5a är Livet.
29 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Hmm. får la kanske köpa ett billigt sett isf. Dock av hur konstruktionen ser ut så kommer man bara åt ordentligt så borde man nästan kunna dra de för hand om de bara är fjäder belastade och baka ska skjutas i en riktning för att sedan dras isär så rören lossnar.  Hade varit mycket smidigare om de körde på de där lås clipsen som de har till kylaren eller om det var skruvfäste i torpeden istället. Hade varit mycket smidigare för min del ju xD

tack för infon du!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2014 · 13 742 Inlägg

inte en chans att du får loss det där utan att skada röret utan att flytta på fjädern..  fjädern låser ihop allt otroligt mycket bättre än vad man tror.   men istort sätt räcker det med något som runt i 2halvor som passar på och är tillräckligt höga så fjädern går över den inre kanten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andez
30 juli 2014 · 34 Inlägg

Extrazz skrev:
Hmm. får la kanske köpa ett billigt sett isf. Dock av hur konstruktionen ser ut så kommer man bara åt ordentligt så borde man nästan kunna dra de för hand om de bara är fjäder belastade och baka ska skjutas i en riktning för att sedan dras isär så rören lossnar.  Hade varit mycket smidigare om de körde på de där lås clipsen som de har till kylaren eller om det var skruvfäste i torpeden istället. Hade varit mycket smidigare för min del ju xD

tack för infon du!

de kan vara bra att ha om du i framtiden behöver demontera någon ac ;P och du kommer att göra det mycket enklare för dig själv.

Growe skrev:
inte en chans att du får loss det där utan att skada röret utan att flytta på fjädern..  fjädern låser ihop allt otroligt mycket bättre än vad man tror.   men istort sätt räcker det med något som runt i 2halvor som passar på och är tillräckligt höga så fjädern går över den inre kanten

mycket riktigt går det inte att bara dra av den för hand men kan också upplysa om att det är riktigt svårt att själv komma på någon typ av verktyg, min svärfar är smed och tänkte att men något liknande ett sådant verktyg kan jag ju göra sagt och gjort men fungerade inte alls...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang