Kan man felsöka ACn själv?

zooman
30 juli 2014 · 41 Inlägg

EddE93 skrev:

zooman skrev:
Hålla på med köldmedium utan att ha koll på hur jävla farligt det är, är ingen bra idé.
Har bilen blivit fylld tidigare ska det finnas spårmedel i systemet, då kan man lysa med UV lampa, vanligt att det är kompressorn eller kondensorn som läcker. DOCK! ett ac system FÅR läcka ca 40-70 gram om året, det är tillåtet vill säga. Lättaste är att kolla så det är tryck i systeme, INTE trycka ner något i ventlerna verken på låg eller högtryck sidan! låt en certifierad person grejja med detta. Vi snackar 5-9 Bars tryck med r134a få det i ansiktet å gå med pinne å solglajjor rästen av livet.
Är Certad ac tekniker själv, å det finns massa folk som kommer till mig som har fyllt sina system med massa gojjs från typ biltema, eller försökt laga det själv så kompressorn skurit..Bästa är att lämna in bilen...trotts att det är dyrt(1600,- för att fylla systemet)
Så jag avråder att pilla själv iom att det är farligt för en ovetande!
Vänligen!

Hoppas inte att du fyller i 5 bar på lågtryckssidan med 134 om du är kyltekniker;) och 9 bar i hp räcker inte.
Vet man något om bilar och teknik så tycker ja att man kan trycka till lite lätt på ventilerna för att se om det finns något köldmedium i systemet är ju inte så höga tryck och små mängder köldmedium i.
Det är inget man ska göra men man kan göra. Man behöver ju inte stå med trynet precis över ventilen.
Däremot att trycka och fylla system ska man absolut inte hålla på med om man inte har certifikat, det kan gå helt åt helvete om man inte vet vad man håller på med dessutom är det inte tillåtet.
Har du något papper på att anläggningen får läcka?
För i min värd så är det totalt förbjudet att fylla en anläggning som läker!
Ska det göras rätt ska det lagas direkt eller så ska ju anläggningen tömmas om det finns en läcka. Så fungerar ju inte verkligheten men det är en annan sak.

Du kan fylla ett helt system genom endast LP ventilen, då sticker den upp till nästan 9 bar, och har du någonsin använt en ac maskin så borde du veta att den sköter sig själv just när det kommer till undertrycks test och fyllning(vissa bilar har bara EN anslutning dessutom).. Japp, det finns skriftligt när man certar sig, att ett AC system FÅR läcka mellan 40-70 gram om året eller 5 gram just nu,MAX!(Vill du ha mitt cert nummer med? xD) är väldigt ovanligt att ett system är 100% läck fritt.
Tryck på ventilen då, tänker inte snacka emot. påpekar bara att jag arbetar med just AC. Därför ge råd å rön, istället för att få massa hemma fixar tips ^^

Ford Focus st "ST R" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2014 · 13 742 Inlägg

zooman skrev:

EddE93 skrev:

zooman skrev:
Hålla på med köldmedium utan att ha koll på hur jävla farligt det är, är ingen bra idé.
Har bilen blivit fylld tidigare ska det finnas spårmedel i systemet, då kan man lysa med UV lampa, vanligt att det är kompressorn eller kondensorn som läcker. DOCK! ett ac system FÅR läcka ca 40-70 gram om året, det är tillåtet vill säga. Lättaste är att kolla så det är tryck i systeme, INTE trycka ner något i ventlerna verken på låg eller högtryck sidan! låt en certifierad person grejja med detta. Vi snackar 5-9 Bars tryck med r134a få det i ansiktet å gå med pinne å solglajjor rästen av livet.
Är Certad ac tekniker själv, å det finns massa folk som kommer till mig som har fyllt sina system med massa gojjs från typ biltema, eller försökt laga det själv så kompressorn skurit..Bästa är att lämna in bilen...trotts att det är dyrt(1600,- för att fylla systemet)
Så jag avråder att pilla själv iom att det är farligt för en ovetande!
Vänligen!

Hoppas inte att du fyller i 5 bar på lågtryckssidan med 134 om du är kyltekniker;) och 9 bar i hp räcker inte.
Vet man något om bilar och teknik så tycker ja att man kan trycka till lite lätt på ventilerna för att se om det finns något köldmedium i systemet är ju inte så höga tryck och små mängder köldmedium i.
Det är inget man ska göra men man kan göra. Man behöver ju inte stå med trynet precis över ventilen.
Däremot att trycka och fylla system ska man absolut inte hålla på med om man inte har certifikat, det kan gå helt åt helvete om man inte vet vad man håller på med dessutom är det inte tillåtet.
Har du något papper på att anläggningen får läcka?
För i min värd så är det totalt förbjudet att fylla en anläggning som läker!
Ska det göras rätt ska det lagas direkt eller så ska ju anläggningen tömmas om det finns en läcka. Så fungerar ju inte verkligheten men det är en annan sak.

Du kan fylla ett helt system genom endast LP ventilen, då sticker den upp till nästan 9 bar, och har du någonsin använt en ac maskin så borde du veta att den sköter sig själv just när det kommer till undertrycks test och fyllning(vissa bilar har bara EN anslutning dessutom).. Japp, det finns skriftligt när man certar sig, att ett AC system FÅR läcka mellan 40-70 gram om året eller 5 gram just nu,MAX!(Vill du ha mitt cert nummer med? xD) är väldigt ovanligt att ett system är 100% läck fritt.
Tryck på ventilen då, tänker inte snacka emot. påpekar bara att jag arbetar med just AC. Därför ge råd å rön, istället för att få massa hemma fixar tips ^^

smile undra hur han gör när han stänger av ac och hög och låg blir lika..  pyser ur lågtrycks sidan.

nu jobbar inte jag med ac men får rycka in rätt ofta och krångla med kondesor byten och annat smäck.
manuell fyller man dom så är det inte alltid trycket räcker till för att skjuta in på högtryck sidan utan man får slå igång bilen och fylla på lågtrycken.

bättre med maskin men ibland är det skapligt opraktiskt att släpa på en stor maskin.. den klarar dock vem som helst av. rätt så idiotsäker smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang