Byta låscylinder men vill fortfarande använda gamla nyckeln

KenZo
30 juli 2014 · 155 Inlägg

Hej,,

Har en Fiesta -97 där dörrlåset jävlas hela ti'n  , ska vara vanlit på dessa modeller,

Jag tänkte byta ut själva låscylindern , men undrar då om man på något sätt kan shimsa om så gamla nyckeln passar till "nya" låscylindern,,

Med vänlig hälsning KenZo

Super40
30 juli 2014 · 415 Inlägg

Till vissa märken kan man köpa lås med extra "låsstift" så man kan sätta ihop ett nytt lås som passar till den gamla nyckeln. Vet inte om det finns till ford men jag köpte en sån sats till chrysler en liknande årgång på ebay. Pröva och se om du hittar något bra där.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
xXSammy
30 juli 2014 · 6 569 Inlägg

KenZo skrev:
Hej,,

Har en Fiesta -97 där dörrlåset jävlas hela ti'n  , ska vara vanlit på dessa modeller,

Jag tänkte byta ut själva låscylindern , men undrar då om man på något sätt kan shimsa om så gamla nyckeln passar till "nya" låscylindern,,

Med vänlig hälsning KenZo

Låsen kommer i byggsats, så du måste plocka isär det gamla låset, avläsa koden (Står 1-4 respektive olika jack i brickan, har för mig att 1 har mest spel utav dem och 4a minst) och sätta ihop lika dant.

Då behövs ingen ny nyckel. smile

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2014 · 13 736 Inlägg

väldigt ofta är det nyckeln som är sliten när det börjar bli svårt att låsa upp och låsa.
ford och deras skitnycklar är riktigt dynga och strular OFTA

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Extrazz En 5a är Livet.
30 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Annars så kommer man över ett par extra nycklar från skroten och ett par lås och byter allting. Eller så tar man ett par lås och sen sitter och kodar om de. Ganska pillrigt och kletigt jobb men bara sitta och vrida runt med nyckel så att man får stiften rätt så att nyckel låser upp låser. Man kan givetvis testa så att inga andra nycklar klarar att låsa upp samma lås. Detta gäller egentligen för alla lås ute på marknaden med få undantag.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
KenZo
1 augusti 2014 · 155 Inlägg

fungerar det om jag gör såhär.

Jag köper en begagnad låscylinder, rensar den på låsstiften och flyttar över alla låsstift i ordning från min gamla, ?? då borde allt hamna rätt?

Germax
1 augusti 2014 · 12 086 Inlägg

Det är väl troligen stiften eller nyckeln (troligen båda) som är slitna, att flytta över allt detta till ett nytt cylinderhus känns inte som någon vidare bra idé.

KenZo
1 augusti 2014 · 155 Inlägg

ibland slänger man ur sig saker utan att ha tänkt till före smile   ,

xXSammy
1 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

Har du en röd eller blå plupp i nycklarna så har du startspärr också.

De/Dem
Germax
1 augusti 2014 · 12 086 Inlägg

Mitt tips är att sluta låsa bilen, vem vill sno en fiesta från 97?
De som vill sno en bil hindras inte av dörrlåset på en Ford från 97 i vilket fall då de är usla smile

StarShine
1 augusti 2014 · 265 Inlägg

Gå in till närmsta riktiga låssmed med den nya cylindern och gamla nyckeln så löser (vi) dom det!

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
KenZo
1 augusti 2014 · 155 Inlägg

StarShine skrev:
Gå in till närmsta riktiga låssmed med den nya cylindern och gamla nyckeln så löser (vi) dom det!

tack för tipset,

KenZo
2 augusti 2014 · 155 Inlägg

Germax skrev:
Mitt tips är att sluta låsa bilen, vem vill sno en fiesta från 97?
De som vill sno en bil hindras inte av dörrlåset på en Ford från 97 i vilket fall då de är usla smile

bilen har jag inte låst på 2 år smile   ,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang