Fördelare och rotororoblem volvo 740

NETTAN Girls go fast
31 juli 2014 · 893 Inlägg

Hejsan.

Tänkte höra ang problem med min volvo 740 från 1988.
vi har bytt rotor och fördelare men när jag kört ca 1.5 mil så dör bilen och det har blivit hål i roton. Strömmen har då slagit hål i den ist för att gå via axeln.
Någon som vart med om att tändspolen fått np knas (kortis?) Och skickar ut för mycket ström?

Sorry för stavfel men använder telefon.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
NETTAN Girls go fast
31 juli 2014 · 893 Inlägg

DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Catoxxo
31 juli 2014 · 324 Inlägg

NETTAN skrev:

DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?

NETTAN Girls go fast
31 juli 2014 · 893 Inlägg

Catoxxo skrev:

NETTAN skrev:

DiwraZ skrev:
Vet inte om jag missförstod dig nu. Har rotorn slagit hål i fördelarlocket? Isf kan det vara för lycket glapp i själva fördelaren. Har varit med om det på 240.

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?

Roton sitter på fördelaren som sitter bakom motorn mot torpedplåten.
Den går 2 mil max sen är de hål i roton.  Får ström till fördelaren men inte ut därifrån

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
marcus80 Sir
31 juli 2014 · 935 Inlägg

Rotorn sitter i fördelaren och snurrar så stiften får gnista i rätt ordning. Är det strömmen som bränner hål eller lossnar rotorn och slår hål?
Ring mig när du har tid ska jag se om jag kan hjälpa dig så wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 juli 2014 · 3 730 Inlägg

NETTAN skrev:

Catoxxo skrev:

NETTAN skrev:

Strömmn från tändspolen har brännt hål i roton kort å gott sagt.

Hur har du dragit den slutsatsen? En tändspole ska generera ~20-25 000 Volt. Jag har svårt att se att det helt plötsligt krämar ut såpass mycket mer att det bränner hål i din rotor.

Var någonstans på själva rotorn blir det hål?
Kolstiftet i mitten på fördelarlocket ser bra ut?

Roton sitter på fördelaren som sitter bakom motorn mot torpedplåten.
Den går 2 mil max sen är de hål i roton.  Får ström till fördelaren men inte ut därifrån

Lägg gärna upp bild på rotorn och fördelarlocket. Underlättar diagnos

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
NETTAN Girls go fast
4 augusti 2014 · 893 Inlägg

Fel löst. kolet i mitten av fördelet var kortare än original samt "glappa" så strömmen brände hål i mitten av roton ist för att  strömmen skulle gå ut på "axeln. Funkar bra nu.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang