Var sitter ac reläet - Volvo 945ltt 1998 - b230fk

Lohoffsson
1 augusti 2014 · 5 Inlägg

Hej alla!

Jag har precis köpt nytt relä till ac kompressorn och undrar var i bilen jag kan hitta detta då det ej sitter bakom askfatet som jag trodde. Har sökt igenom utrymmet bakom handskfacket, men hittade inget där heller.

Är det någon som bytt detta och kan tipsa mig om var det finns?

Tack på förhand! smile

turbo98
2 augusti 2014 · 1 362 Inlägg

skulle gissa på att de sitter bakom askoppen?wink men jag kan ha fel:)

Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg

Det ska sitta bakom askfatet

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Lohoffsson
2 augusti 2014 · 5 Inlägg

Hej!

Ni säger att det sitter bakom askkoppen. Vilket av alla reläer är det isåfall? Har nämligen inte hittat något likadant som det nya jag har.

Volvofarfar: På bilden du länkade, vilket av dem är rätt?

Har ett liknande:
http://www.skruvat.se/Rela-klimatanlagg … 1893.aspx#

Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg

Lohoffsson skrev:
Hej!

Ni säger att det sitter bakom askkoppen. Vilket av alla reläer är det isåfall? Har nämligen inte hittat något likadant som det nya jag har.

Volvofarfar: På bilden du länkade, vilket av dem är rätt?

Har ett liknande:
http://www.skruvat.se/Rela-klimatanlagg … 1893.aspx#

Bokstav :I
alltså reläet under D

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg

Reläet behöver inte "se" lika ut, bara att piggarna stämmer

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Lohoffsson
2 augusti 2014 · 5 Inlägg

Volvofarfar: Jaha! Men enligt fler sidor är det Over Drive reläet som sitter på platsen märkt "I". Och det har väl inget med ac:n att göra?

T.ex. denna sida visar det (700/900serien):
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri … elayBasics

DNSFY Volvonörd
2 augusti 2014 · 121 Inlägg

Det stämmer, men kan skilja på olika årsmodeller. Men så vitt jag vet sitter där OD reläet.

Har du någon bild på "AC reläet"?

Jag minns inte ens att jag haft något relä för ACn mer än fläktrelät som är två-steg samt fläktmoståndet som sitter på värmepaketet bakom handsfacket på passagerarsidan.

Men jag kanske har en del okunskap om detta.

På detta viset ser fläktmotståndsreläet ut. Sitter alltså bakom handsfacket: http://img363.imageshack.us/img363/4412/dsc01012bn8.jpg Det svarta lite längre ned till höger med små hål i.

Sedan så sitter två-stegs elfläktsrelät under motorhuven under vänster strålkastare där du byter lampan.
Ser ut på detta viset: http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

Senast redigerat av Denesfay (2 augusti 2014)

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Lohoffsson
2 augusti 2014 · 5 Inlägg

Denesfay: Intressant! Jag ska ta en titt på det där när jag får lite tid över.

Ac-reläet ser ut så här:
http://sv.tinypic.com/r/2sazcjs/8
http://sv.tinypic.com/r/rbkw35/8
http://sv.tinypic.com/r/68szrb/8

DNSFY Volvonörd
2 augusti 2014 · 121 Inlägg

Liknar ju Overdrive reläet väldigt mkt. Men du har ju sista årsmodellen av 940. Så kanske har dom använt samma plats för AC styrning av något slag där Overdrive reläet satt på lite äldre modeller?

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 augusti 2014 · 5 650 Inlägg

Denesfay skrev:
Liknar ju Overdrive reläet väldigt mkt. Men du har ju sista årsmodellen av 940. Så kanske har dom använt samma plats för AC styrning av något slag där Overdrive reläet satt på lite äldre modeller?

överdriven försvann ju mitten på 90 talet så inte omöjligt att e använder den befintliga platsen i bilen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
240bns
2 augusti 2014 · 1 008 Inlägg

Det finns inget relä till ac:n på 940,  eller jo, det enda relät är avstöringsrelät till kondensorns kylfläkt.

Lohoffsson
2 augusti 2014 · 5 Inlägg

Denesfay och MrEricsson: Det är ju en möjlighet! Ska titta om det är samma volt på det reläet som mitt nya och sen byta och se om jag märker någon skillnad.

240bns: Är du helt säker på ditt påstående? Avstörningsreläet till kondensorns kylfläkt, vet du var det sitter? Kan det reläet vara en av alla orsaker till att magnetkopplingen på kompressorn inte går igång? Jag vill inte ha massor av andra tips på varför det kan vara så, jag har redan gjort många andra..

Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg

Lohoffsson skrev:
Denesfay och MrEricsson: Det är ju en möjlighet! Ska titta om det är samma volt på det reläet som mitt nya och sen byta och se om jag märker någon skillnad.

240bns: Är du helt säker på ditt påstående? Avstörningsreläet till kondensorns kylfläkt, vet du var det sitter? Kan det reläet vara en av alla orsaker till att magnetkopplingen på kompressorn inte går igång? Jag vill inte ha massor av andra tips på varför det kan vara så, jag har redan gjort många andra..

Enligt Autodata så ska reläet sitta där jag angav.
antar att du har rätt tryck i systemet och har kollat felkoder?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
240bns
2 augusti 2014 · 1 008 Inlägg

Avstörningsrelät till kylfläkten är enbart till kylfläkten - inget annat,  det relät sitter i motorrummet och ser likadant ut som spidarnas avstörningsrelä "spridarrelät".

Kommer ingen spänning fram till kontakten till kompressorn??

Magnetkopplingen får sin spänning direkt från styrdonet som är inbyggt i reglagepanelen, det är relativt vanligt att lödningarna spricker bland annat på kretskortet.
Från styrenhetens stift 10  "A/C compressor clutch ctrl" går sedan sladden i serie med lågtrycksgivaren och därefter högtrycksgivaren för att slutligen komma fram till kompressorn.

Kompressorns magnetkoppling får inte spänning om:
Trycket är för lågt (för lite gas - läckage) = lågtrycksgivaren känner av, (sitter på torkfiltret)
Trycket är för högt = högtrycksgivaren känner av (sitter på kondensorns framsida)

Skulle du få fram spänning till magnetkopplingen men den ändå inte drar så kan den ha kärvat ihop eller det mer vanliga att spelet är för stort så den helt enkelt inte orkar att dra ihop.

kjell-gbg
2 augusti 2014 · 85 Inlägg

tag loss elsladden på "burken" som sitter framför torpeden ovanför avgasröret

låt bilen gå på tomgång ...

kortslut / bygla i elkontakten i sladden ... inte i burken

drar magnetventilen så att kompressorn startar har du för lite gas på ....

det är lurt o fylla gas på AC som inte fungerat på ett "längre" tag ... därför att :

oljan som smörjer AC kompressorn är blandad i gasen ...
vid långt stillestånd samlas oljan på "lägsta punkten"
startar man då  kompressorn så kommer det en "oljekorv" och den kan inte kompressorn komprimera
det orsakar kompressorhaveri ....

lösningen : vakumsuga systemet och sedan fylla olja o gas .... innan haveri ...

det finns en AC säkring ....

Senast redigerat av kjell-gbg (2 augusti 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang