Köra på gärde/äng/fält

Punchslap
22 juni 2013 ·

Jag skulle vilja lära mig sladda och lite sånt i samband med att lära mig meka osv. så jag tänkte om jag skulle göra som titeln säger. Jag har en Volvo 740 ståendes just för detta ändamål. Så är det något jag behöver tänka på innan jag beger mig iväg? Går det överhuvudtaget? Kom bilen gå i sönder på något sätt(om så, kan en nybörjare fixa det? Får väl ta hjälp annars) ? Behöver jag någon speciell typ av däck? Ska man svetsa på något skydd under? Finns det risk för om jag sladdar att det "tar i" och slänger runt bilen? Ni fattar, fullt med noobfrågor roll
Ös på med info nu big_smile

Typ såhär ser gärdet ut, fast med mer grästuvor och mindre blommor, maghöjd: http://4.bp.blogspot.com/-nx6qAwxqeTU/TgeKq58BzRI/AAAAAAAABIs/Pa0S4wzkfaA/s1600/Stadra+%C3%A4ng.JPG

Putteliten
22 juni 2013 · 9 068 Inlägg

Det är bara ösa på, så länge du fått lov från markägaren så är det bara att köra!

mittonen
22 juni 2013 · 99 Inlägg

Akta så inte gräset är torrt bara så de blir brand när de kommer vid avgasröret.  Bara körs på börja försiktigt o kör tills du har en "bana"

horbybonnen
22 juni 2013 · 1 160 Inlägg

terrängkörning är enligt lag förbjuden.

Putteliten
22 juni 2013 · 9 068 Inlägg

horbybonnen skrev:
terrängkörning är enligt lag förbjuden.

Inte på gärden/ängsmark om man har tillstånd från ägaren!

KHRacing
22 juni 2013 ·

Putteliten skrev:

horbybonnen skrev:
terrängkörning är enligt lag förbjuden.

Inte på gärden/ängsmark om man har tillstånd från ägaren!

Jo faktikst !

Caffe
22 juni 2013 · 1 436 Inlägg

KHRacing skrev:

Putteliten skrev:

horbybonnen skrev:
terrängkörning är enligt lag förbjuden.

Inte på gärden/ängsmark om man har tillstånd från ägaren!

Jo faktikst !

Jo grundlagen är att all körning utanför vägen är förbjuden. Hade det inte varit för undantagen skulle man inte ens få köra i sin egen trädgård eller garageuppfart.

Men jag funderar på om TS inte kan hävda att det är ett "särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden" för TS ska ju öva? Och jag hittar inget om formkrav på vad ett övningsområde är...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
NSS207
22 juni 2013 · 513 Inlägg

Det du kan tänka på är ju att bilen faktiskt kan välta, om du sladdar och däcken på ena sidan gräver ner sig så kan det allt gå, hände så för en kompis big_smile Och Att det inte tar brand som någon sa smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Punchslap
22 juni 2013 ·

"Särskilt anordnat tävling- eller övningsområde" stämmer bra wink

Tack för hjälpen, får väl ratta fram en bana då! Förresten, är det viktigt att jag tvättar av bilen så snabbt som möjligt om det skulle va lerigt? Går det bra med vanlig trädgårdsslang eller ska det vara högtryckstvätt?

Om det finns något annat som är bra att veta rörande det här är det bara att posta!

NSS207
22 juni 2013 · 513 Inlägg

Går bra med vanlig slang om det inte suttit sig allt för mycket, men är ju bara lera i stort sett big_smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
joakim89
22 juni 2013 · 1 265 Inlägg

Kapa hjulhusen iaf fram, blir bilen bucklig så kommer skärmarna punktera däcken snabbt

Dirtymike
22 juni 2013 · 1 532 Inlägg

KHRacing skrev:

Putteliten skrev:

horbybonnen skrev:
terrängkörning är enligt lag förbjuden.

Inte på gärden/ängsmark om man har tillstånd från ägaren!

Jo faktikst !

jag körde som ett svin på våra gärden som liten o då vare ingen polis som sa nånting alls. så har du tillstånd av markägaren o tillåtelse från grannar så äre nog lungt.

Jeep J20 (1978)
sOKAAR
10 augusti 2014 · 12 Inlägg

Lånar samt bumpar tråden lite

Får man köra på gärde om man har markägarens tillåtelse även fast man är 17 år och inte har körkort ännu?

sweeken
10 augusti 2014 · 338 Inlägg

sOKAAR skrev:
Lånar samt bumpar tråden lite

Får man köra på gärde om man har markägarens tillåtelse även fast man är 17 år och inte har körkort ännu?

Måste väll vara inhägnat med 2m stängsel så som med crossbanor. Men det kommer troligen inte hända något så länge inte det är nära folk/djur/egendom

Evildan
10 augusti 2014 ·

sOKAAR skrev:
Lånar samt bumpar tråden lite

Får man köra på gärde om man har markägarens tillåtelse även fast man är 17 år och inte har körkort ännu?

Nej det får du inte göra.
Terrängkörning är inte tillåtet.
Du får inte köra bilen då du inte har körkort.
Om du skaffar dig licens kan du köra folkrace på avlyst inhägnat område på lagligt vis.

Fast det är förbannat roligt att köra gärdesracer och i mitt tycke även lite klokt att kunna häva en sladd och fått leka av sig lite när man lär sig sina begränsningar på ett vettigare område än matbutikens/skolans/sportarenans/korvkioskens parkering en sen lördagkväll bland likasinnade som onyktra yrar runt bland hormonstinna bilförsedda tonåringar, dock är det inte vad frågeställningen handlar om. wink

Senast redigerat av Evildan (10 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
10 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Kul tråd smile

Typ
"Hej, jag ska ut och svina med bilfan på en knölig åker där däcken kommer att smälla i gropar och stenar utav bara fan och motorn kommer antagligen att få varva max mest hela tiden"

Och sen
"Är det viktigt att tvätta av bilen direkt"

Nu börjar det bli sent på kvällen, men där brast det för mig i alla fall lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2014 · 10 427 Inlägg

Tips från legendaren http://www.garaget.org/Brutolf :
[video]http://www.garaget.org/video/129800[/video]

wink

Senast redigerat av steifan (11 augusti 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang