Fel på gzpa1.4000

Policebil
14 augusti 2014 · 4 Inlägg

Tjena!
Har ett klurigt problem, jag köpte ett gzpa 1.4000 steg och två gas gpx häromdagen!
När jag kom hem så öppna jag lådan och såg att han bara kopplat varsin plus och minus från ena talsploen, alltså lämnat den andra helt orörd! Givetvis så satte jag igång och kopplade till 1ohm. Fick ut 1.5ohm på multimetern sen!
Men nu när jag hade kopplat in allt i bilen och tänkte börja poppa så, visst de spelar bra, men hade större förväntningar.
Jag kan alltså vrida upp gainen till Max och det dippar Max 0.5volt när jag mäter på batteriet, nått måste väl va fel?
Sitter i en vanlig BMW 320 med org batteri och generator?
Ska springa ut o kolla vad jag har för huvudenhet imorgon, men de är en hyfsad ny pioneer med bt osv.

Oj vilken Wall of text! Tror ni steget kan va kasst? All hjälp uppskattas och tack på förhand!smile

ekelund88
14 augusti 2014 · 2 656 Inlägg

Policebil skrev:
Tjena!
Har ett klurigt problem, jag köpte ett gzpa 1.4000 steg och två gas gpx häromdagen!
När jag kom hem så öppna jag lådan och såg att han bara kopplat varsin plus och minus från ena talsploen, alltså lämnat den andra helt orörd! Givetvis så satte jag igång och kopplade till 1ohm. Fick ut 1.5ohm på multimetern sen!
Men nu när jag hade kopplat in allt i bilen och tänkte börja poppa så, visst de spelar bra, men hade större förväntningar.
Jag kan alltså vrida upp gainen till Max och det dippar Max 0.5volt när jag mäter på batteriet, nått måste väl va fel?
Sitter i en vanlig BMW 320 med org batteri och generator?
Ska springa ut o kolla vad jag har för huvudenhet imorgon, men de är en hyfsad ny pioneer med bt osv.

Oj vilken Wall of text! Tror ni steget kan va kasst? All hjälp uppskattas och tack på förhand!smile

jag nått låter som att det är fel inkopplat att steget e kass låter inte troligt du måste ha en sjuk batteribank om det itne dippar mer än 0.5 volt

Policebil
14 augusti 2014 · 4 Inlägg

Har somsagt ingen batteribank och förstår inte vad jag kan kopplat fel..

Policebil
14 augusti 2014 · 4 Inlägg

Huvudenheten är en pioneer deh-x5600bt om de är till någon hjälp!

Jockk3
14 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

fast nu är det väl inte gainen du ska vrida på utan volymratten på stereon....
vrid ner gain till 0 igen
upp med stereon på 75-80% volym
sen vrider du gain tills det låter ansträngt/låter illa sen vrid ner en bit.
kolla över lowpassfilter också vrid tills du hittar nåt du är nöjd med

Policebil
14 augusti 2014 · 4 Inlägg

Jo, så långt är jag med att jag har vridit upp volymen på stereon innan jag börjar vrida på gainen...
Men kan ändå vrida upp gainen till max utan att de drar någon ström eller spelar hyfsat bra, där ligger mitt problem. Eftersom de är ganska saftigt steg så borde det dra massvis med ström och spela bra, men nu kan jag vrida hur jag vill på steget o de händer knappt nått.

Frippe_L Gladen Audio
15 augusti 2014 · 2 388 Inlägg

Jag skrev ett svar på bilstereoforum.se
Kolla där om du inte redan fått rätt på det så kanske felet hittas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang