Går ej att låsa upp förardörren, saab 9-3, -00

failname
29 januari 2012 · 4 Inlägg

Som topic säger kan jag inte låsa upp bilen från förardörren, dock kan jag låsa bilen därifrån. Jag måste alltså låsa upp bilen från passagerarsidan. Inte hela världen iofs men ändå vore det ju bättre om det funkar som det ska smile
Jag tänkte ta loss dörrpanelen och kolla hur det ser ut men innan jag gör det tänkte jag kolla om nån annan haft liknande problem och kanske till och med en lösning.

Tack på förhand.

Senast redigerat av failname (29 januari 2012)

PartilleMalm
29 januari 2012 · 318 Inlägg

Det är minusgrader ute, står bilen utomhus?
Om låser har fryst kan du ta en påse varmvatten och hålla emot ett tag så det tinar upp, smörja ordentligt med låsolja efter bara! smile

failname
29 januari 2012 · 4 Inlägg

Tack för svaret. Jo det är kallt, men det går att låsa och den har stått i garage utan att fungera med. Jag vet ju iofs inte om det utesluter kylans effekt i det hela men logiken säger att om man kan låsa så borde det gå att låsa upp smile

Senast redigerat av failname (29 januari 2012)

PartilleMalm
30 januari 2012 · 318 Inlägg

Jag förstod fel:P fattade inte att du kunde låsa den i samma lås!
Om det inte går att vrida nyckeln åt upplåsningshållet så smörja på ordentligt:)
kan du vrida ditåt men inget händer får du nog skruva av dörrsidan och ta dig en titt!

monno Elektriker
31 januari 2012 · 718 Inlägg

Gissar att det är nå typ av elektriskt lås, så antagligen då det funkar fint åt ett hål men inte andra kanske det är någon kontakt som inte får kontakt så att säga?^^ Enklast är nog att ta upp dörren och rycka lite kablar och testa:) men antalgien är det ju något fel på "signalen" från "nyckellåset" ner till själva dörrlåset som är nå fuffens med=)

Btw, trodde alla 93 hade fjärrlås vid -00?tongue Tydligen inte^^

Som att kasta vatten i sjön.
failname
2 februari 2012 · 4 Inlägg

Jo jag tycker också att det borde vara fjärrlås men jag har nyss köpt bilen och fick bara en nyckel med. Frågade lite på saab och de trodde det var själva låskolven som var dålig i kombination med att nyckeln var sliten. Gällande nya nycklar skulle det kosta ca: 1800 för en nyckel med sändare och det är som sagt inte säkert att jag ens har en mottagare i bilen. Det jag funderar på är att dra till skroten och leta upp en komplett uppsättning nycklar/lås (om det ens är möjligt), men jag gissar att det är näst intill omöjligt att fixa själv då det inte ens gick att beställa en ny nyckel utan att vara tvungen att programmera om både "bil" och nyckel. Dessutom är jag osäker på om det är värt att lägga ut en massa tusenlappar på en 12 år gammal bil, som iofs verkar funka bra i övrigt.

Jag tror nog att låskolven har fått sig en omgång, tycker jag kan se spår av inbrottsförsök på den.

Senast redigerat av failname (2 februari 2012)

monno Elektriker
2 februari 2012 · 718 Inlägg

Jo att det är nå kex i låskolven är mkt möjligt.

Ja om det är värt eller inte är ju upp till dig:P
Är det samma som på min har ju saab även finnesen att dom du låser två ggr på fjärren så går ju inte bilen att få upp inifrån heller (går inte att bara slå sönder rutan å öppna dörren helt enkelt).
Sen är det ju massa tjaffs med koder och skit som sagt, dock borde du ju inte ha någon startspärr m.m. eftersom du inte har någon dosa nu? Fast den delen kanske sitter inpillad i nyckeln? Ja vad vet jag:P

Som att kasta vatten i sjön.
PartilleMalm
2 februari 2012 · 318 Inlägg

Jo, det är startspärr så programmering kommer du aldrig ifrån, 9-3 har i princip allting fördraget så men det är mycket möjligt att det finns larm i den, bara inte aktiverat för det var tillval ... huruvida det stämmer får du ringa Saab och höra:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1389844 alla tilvall osv.!

Om du bor i närheten av trollhättan är de betydligt billigare ca 1200 inklusive programmering:)

Sedan så kan du åka till skroten och köpa beg fjärrdosor så kan Saabverkstaden koppla in dem för dig!smile

failname
2 februari 2012 · 4 Inlägg

Tack för svaren!

Jo skroten är ju som sagt ett alternativ, drygt 30mil har jag till trollhättan så det går nog jämnt ut smile

Under tiden tänkte jag byta låskolvarna på förar/passagerarsidan. Det borde väl inte vara så jobbigt att få till? Jag tycker att de borde bara sitta fast med nån slags låsring och en kabel? I så fall slipper man ju springa runt bilen hela tiden och låsa upp iaf.

Senast redigerat av failname (2 februari 2012)

BrianL1992
15 augusti 2014 · 33 Inlägg

Har ett problem jag med med min passagerar dörr, tog lös innersidan av dörren för att jag skulle sätta silent coat i dörren, när jag satte ihop insidan igen och stängde dörren så uppstod ett problem, jag kan varken öppna dörren inifrån eller utifrån. Någon som kanske kan hjälpa mig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang