Koppling volvo 940 turbo?

Liket96
12 augusti 2014 · 20 Inlägg

hej!

har sökt och sökt så gör nu en egen tråd så för blir så förvirrade av alla andra när folk skriver massa olika grejer om samma sak...

min koppling på min 940 turbo börjar slira... växlar går inte i lätt, hugger när man kopplar ur när man kör vanligt och när man kopplar ur och försöker få ut den på ställ slirar de bara till i kopplingen.... laddar ca 0.7 är original lamell och tryckplatta nu med m90 låda

så nu till min fråga vad ska jag ha för lamell och tryckplatta? 712 tryckplatta? vilken koppling? vill ha så att de går att öka eftekten på motorn mer och kopplingen ska hålla för de, och jag vill kunna få upp den på ställ...

så är det någon här som vet vad jag behöver så får ni gärna skriva de... blir så förvirrad för alla skriver olika om olika tryckplattor, svänghjul och lameller

edit: vet inte om tråden hamnade rätt så någon får flytta den ifall smile

mvh

Senast redigerat av Liket96 (12 augusti 2014)

GasGlad1337
12 augusti 2014 · 460 Inlägg

712 tryckplatta, frisk originallamell funkar kanonbra.. annars köp nån sinter smile that's it!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Liket96
12 augusti 2014 · 20 Inlägg

GasGlad1337 skrev:
712 tryckplatta, frisk originallamell funkar kanonbra.. annars köp nån sinter smile that's it!

Okaj funderar på en sinter men vad för nån är då frågan? Vill ju trimma mer så småningom så får bli nån starkare än original så de håller sen smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

Fjädrad 6 puckad funkar fint.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

GasGlad1337 skrev:
712 tryckplatta, frisk originallamell funkar kanonbra.. annars köp nån sinter smile that's it!

Håller med. Åkte med 712 och orginal lamell på min röd 940 tidigare. Funkade kanon

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Liket96
14 augusti 2014 · 20 Inlägg

okej får se vad det blir då smile vill ju att de ska hålla sen för lite mer trim oxå smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Liket96 skrev:
okej får se vad det blir då smile vill ju att de ska hålla sen för lite mer trim oxå smile

Tror det räcler en bit.  Eller ska du upp på 500hk?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Liket96
15 augusti 2014 · 20 Inlägg

DiwraZ skrev:

Liket96 skrev:
okej får se vad det blir då smile vill ju att de ska hålla sen för lite mer trim oxå smile

Tror det räcler en bit.  Eller ska du upp på 500hk?

Nje inte så mycket men kanske 250 - 300 i framtiden så de kanske håller med 712 tryckplatta och original lameller, men dubbelmasse svänghjul eller inte? Vad är skillnaden och vad hjälper det mot o ha enkel svänghjul? smile

hyperion
15 augusti 2014 · 305 Inlägg

712 med original lamell räcker gott till 300hk.

Jag hade nog letat upp nån lösning där du byter ut svänghjulet dock. Om du ger full gas på låga varv (2-3k) på typ femman idag, vibrerar det då i typ hela bilen?
Det gör det i min, och det är dubbelmassehjulet som vobblar. Jag har inte så mycket effekt heller (chip, kam, avgas och 1,1bar).
Kan undra hur det blir om man närmar sig 300-400hk. Kanske rent av delar svänghjulet? Jag har ingen aning men vibrationerna är lite jobbiga även om det inte är nån panik. Man har ju inte mycket för att ge full gas på lågvarv ändå.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Liket96
16 augusti 2014 · 20 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
712 med original lamell räcker gott till 300hk.

Jag hade nog letat upp nån lösning där du byter ut svänghjulet dock. Om du ger full gas på låga varv (2-3k) på typ femman idag, vibrerar det då i typ hela bilen?
Det gör det i min, och det är dubbelmassehjulet som vobblar. Jag har inte så mycket effekt heller (chip, kam, avgas och 1,1bar).
Kan undra hur det blir om man närmar sig 300-400hk. Kanske rent av delar svänghjulet? Jag har ingen aning men vibrationerna är lite jobbiga även om det inte är nån panik. Man har ju inte mycket för att ge full gas på lågvarv ändå.

Ibland så vibrerar bilen på långa varv när man drar på de e lite olika har bara 0,7 i ladd och inget mer trim just nu smile vad får man göra för att byta svänghjul?  Är det mycket som behövs göras om? Passat original lamell och 712 tryckplatta på enkel hjulet? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang