Fråga ang besikningen

Celeron
14 augusti 2014 · 1 322 Inlägg

hej 6e aug besiktade jag min 945a och fick 5st tvåor ,så han går ju till 6e sep.

Min besikningsperiod börjar i september. Om jag åker till en besikning i början av sep, och får mina tvåor godkända. Räcker det då för bilen ska få gå ett år framåt? eftersom bilen blir ju då godkänd i besikningsperioden..

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
KHRacing
15 augusti 2014 ·

"han" går inte alls till 6/9... du får inte bruka bilen normalt med 2:or. När skall folk lära sig detta

Hilmer
15 augusti 2014 · 1 789 Inlägg

KHRacing skrev:
"han" går inte alls till 6/9... du får inte bruka bilen normalt med 2:or. När skall folk lära sig detta

Så fort du fixat tvåorna så är det fritt fram att använda bilen, och om man sen väntar med efterkontrollen tills bilen är inne i rätt period så kan man ju köra till nästa år sen.

habomaster
15 augusti 2014 · 463 Inlägg

Varför besiktigade du bilen den 6 augusti om perioden inte börjar förrän i september? Vad har du för slutsiffra i reg-nr?

phk
15 augusti 2014 · 46 Inlägg

Celeron skrev:
hej 6e aug besiktade jag min 945a och fick 5st tvåor ,så han går ju till 6e sep.

Min besikningsperiod börjar i september. Om jag åker till en besikning i början av sep, och får mina tvåor godkända. Räcker det då för bilen ska få gå ett år framåt? eftersom bilen blir ju då godkänd i besikningsperioden..

Nej bilen blir inte godkänd ett år framåt om du väntar med efterkontrollen till september.
Anledningen är att kontrollbesiktningen gjordes innan perioden började.

Men om du istället för en efterkontroll gör en kontrollbesiktning och bilen blir godkänd i den så går den ett år till.

Vid en efterkontroll kontrolerar dom ju bara 2 orna och är dom OK så godkänns bilen.  Om dom inte ser något annat akut som tex ett stort läckage i en bromsslang eller dyl, som i en kontrollbesiktning hade gett körförbud direkt.lol

Hilmer
15 augusti 2014 · 1 789 Inlägg

phk skrev:

Celeron skrev:
hej 6e aug besiktade jag min 945a och fick 5st tvåor ,så han går ju till 6e sep.

Min besikningsperiod börjar i september. Om jag åker till en besikning i början av sep, och får mina tvåor godkända. Räcker det då för bilen ska få gå ett år framåt? eftersom bilen blir ju då godkänd i besikningsperioden..

Nej bilen blir inte godkänd ett år framåt om du väntar med efterkontrollen till september.
Anledningen är att kontrollbesiktningen gjordes innan perioden började.

Men om du istället för en efterkontroll gör en kontrollbesiktning och bilen blir godkänd i den så går den ett år till.

Vid en efterkontroll kontrolerar dom ju bara 2 orna och är dom OK så godkänns bilen.  Om dom inte ser något annat akut som tex ett stort läckage i en bromsslang eller dyl, som i en kontrollbesiktning hade gett körförbud direkt.lol

"Senast godkända besiktning" blir ju i september, då blir den ju godkänd 1år eftersom den då är inne i rätt period.

it_mutt Avstängd
15 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

phk skrev:

Celeron skrev:
hej 6e aug besiktade jag min 945a och fick 5st tvåor ,så han går ju till 6e sep.

Min besikningsperiod börjar i september. Om jag åker till en besikning i början av sep, och får mina tvåor godkända. Räcker det då för bilen ska få gå ett år framåt? eftersom bilen blir ju då godkänd i besikningsperioden..

Nej bilen blir inte godkänd ett år framåt om du väntar med efterkontrollen till september.
Anledningen är att kontrollbesiktningen gjordes innan perioden började.

Men om du istället för en efterkontroll gör en kontrollbesiktning och bilen blir godkänd i den så går den ett år till.

Vid en efterkontroll kontrolerar dom ju bara 2 orna och är dom OK så godkänns bilen.  Om dom inte ser något annat akut som tex ett stort läckage i en bromsslang eller dyl, som i en kontrollbesiktning hade gett körförbud direkt.lol

Då har det ändrats. Vet att jag för "några år sen" (5-6 kanske) tog besiktningen innan perioden (bilen hade varit avställd och jag behövde den). Fick några tvåor, den kom in på efterkontroll "i perioden", blev godkänd och var därefter godkänd "ett år framåt". Så då var det iaf att så länge bilen hade blivit godkänd, antingen på "huvbudbesiktningen" eller efterkontrollen, i "rätt period" så blev det "rätt".

Inte svårare än att ringa och dubbelkolla hur det ligger till iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
15 augusti 2014 ·

Hilmer skrev:

KHRacing skrev:
"han" går inte alls till 6/9... du får inte bruka bilen normalt med 2:or. När skall folk lära sig detta

Så fort du fixat tvåorna så är det fritt fram att använda bilen, och om man sen väntar med efterkontrollen tills bilen är inne i rätt period så kan man ju köra till nästa år sen.

Är det verkligen inte så att ":orna skall va godkända med asså? Så har det ju varit förr.. men man kanske börjar bli gammal................................ men glömmer aldrig ventilflyt i tvåan i centrala (?) Båstad....

Hilmer
15 augusti 2014 · 1 789 Inlägg

KHRacing skrev:

Hilmer skrev:

KHRacing skrev:
"han" går inte alls till 6/9... du får inte bruka bilen normalt med 2:or. När skall folk lära sig detta

Så fort du fixat tvåorna så är det fritt fram att använda bilen, och om man sen väntar med efterkontrollen tills bilen är inne i rätt period så kan man ju köra till nästa år sen.

Är det verkligen inte så att ":orna skall va godkända med asså? Så har det ju varit förr.. men man kanske börjar bli gammal................................ men glömmer aldrig ventilflyt i tvåan i centrala (?) Båstad....

Får ju inte brukas förrän tvåorna är fixade, men därefter är det fritt fram. Och så varit så länge jag kan minnas:)

Ventilflyt är väl trevligt! Haha!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2014 · 13 742 Inlägg

tror dom ändrade detta rätt nyligen.

så hur man än gör måste bilen genomgå en kontroll bes i perioden.

är ingen större skillnad i kostnad så lika bra att göra en kontroll bes när alla fel är fixade.

lite svårt att förstå hur man lyckas få 6st 2:or om man inte bara skiter i allt och glider in utan att ens titta på bilen.

sen jag fick körkort har jag som mest haft 2st 2:or  det var på min första bilen   när avgasystemet gick sönder påvägen till bes..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Celeron
16 augusti 2014 · 1 322 Inlägg

Growe skrev:
tror dom ändrade detta rätt nyligen.

så hur man än gör måste bilen genomgå en kontroll bes i perioden.

är ingen större skillnad i kostnad så lika bra att göra en kontroll bes när alla fel är fixade.

lite svårt att förstå hur man lyckas få 6st 2:or om man inte bara skiter i allt och glider in utan att ens titta på bilen.

sen jag fick körkort har jag som mest haft 2st 2:or  det var på min första bilen   när avgasystemet gick sönder påvägen till bes..smile

Jo de blev en helt ny:) tänkte mest så jag inte gör bort mej. Å släcker tvåorna å sen får ny bes igen:)
min brukis gick sönder. Så va tvungen att få en bil att åka med.

Spindeleden visste jag.
handbromsen råka jag justera för hårt innan bes så de låg på..
avgasläcket visste jag
regskylten tycker jag är lättläst.. men bes gubben tyckte inte det.
blinkersslampan glömde ja byta..

så visste egentligen om felen:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
frasse4
16 augusti 2014 · 736 Inlägg

Detta ändrades för typ 3-4 år sedan (jag minns att jag missade på det precis när det infördes). Tidigare stod det på besiktningspappret att en efterkontroll räknades formellt som en ny besiktning med kunde begränsas till de punkter som blivit underkända, nu står det istället att de punkter som underkändes kommer kontrolleras, således kan man inte nyttja en efterkontroll som "ramlat in" i rätt besiktningsperiod.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang