Lossa växellåda (kopplingsbyte) Saab NG900 utan motorlyft/balk?

Glenn9K Montör
16 augusti 2014 · 664 Inlägg

Tjena!

Har bara bytt låda på NG900 en gång innan och då blev resultatet kanon, men jag kommer fan inte ihåg helt hundra hur jag valde att gå till väga.

Läst på lite alla möjliga ställen på nätet, och det beskrivs olika tillvägagångssätt, men något som verkar vara vanligt är att man lossar subframe, avgassystem etc, och sedan stöttar motorn med en motorlyft/kran eller en sån där lyftbalk mellan fjädertornen, för att avlasta det sista motorfästet (antar jag?)

Jag har just nu bara tillgång till vanlig garagedomkraft och en saxlyft... Hur är det med att bara låta motorn hänga i det sista motorfästet medans lådan är loss och jag skruvar loss koppling etc? Skall även ha loss svänghjul och byta packboxen var tanken. Känns som om det blir en jävla påfrestning...

Kort sagt: Måste jag lösa fram en sån där balk, alternativt en motorkran för att lösa detta? Har inget minne av att jag gjorde så sist, men då gjorde jag bytet utan billyft. Kanske stöttade motorn underifrån med domkraft eller något?

Tankar kring detta? Behöver få igång denna bilen snarast möjligt.

Senast redigerat av Glenn9K (16 augusti 2014)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
bronco_z
17 augusti 2014 · 604 Inlägg

Rejäl planka mellan fjädertornen och ett spännband. Behöver du vinkla motorn sätt en domkraft under och släpp på sännbandet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Glesmark
17 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Jag bytte med en domkraft under motorn, släppte på framvagnsbalken på båda sidor, men inte helt på högersidan.
Bara så den vek ner sig. Funkade för mig iaf.

Glenn9K Montör
18 augusti 2014 · 664 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag bytte med en domkraft under motorn, släppte på framvagnsbalken på båda sidor, men inte helt på högersidan.
Bara så den vek ner sig. Funkade för mig iaf.

Jaså du fick ut lådan utan att ta bort subframen från bilen?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Glesmark
18 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Glenn9K skrev:

Glesmark skrev:
Jag bytte med en domkraft under motorn, släppte på framvagnsbalken på båda sidor, men inte helt på högersidan.
Bara så den vek ner sig. Funkade för mig iaf.

Jaså du fick ut lådan utan att ta bort subframen från bilen?

Släppte nån cm på skruvarna på högersidan bilen, dom på vänstersidan tog jag bort helt.
Ha en domkraft under så den e lätt att hissa upp igen när man e klar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang