Stuttsande s60

Dreamusento
27 maj 2014 · 38 Inlägg

Tjena! har haft ett problem med min s60 nu ett tag. tidigare med vinterdäcken så stuttsade bilen vid 30-50km/h, sedan så försvann det. och uppkom igen runt 80-100km/h.
Nu efter att jag slängt på R-fälgar så har stuttningarna vid 30-50km/h försvunnit. men nu istället så uppkommer små stötningar runt 120km/H och uppåt.

Både vinterdäcken och R-fälgarna är balancerade. Gjorde också framvagns inställning i vintras då jag slängde på nya vinterdäck. (De som blivit nämnt)

Besiktningen hittade ingenting, verkstaden jag lämnade in bilen till ett tag sen, hittade heller ingenting som kunde vara en orsak.

Någon teori på vad det kan vara som skapar detta?
/Dream

Volvo S60 -03 "White Dream" (2003)
engolf
27 maj 2014 · 3 235 Inlägg

Har du glömt montera centerringarna? Om fälgen inte är helt centrerad på navet kan bilen börja skaka i vissa hastigheter.

spokenratt
27 maj 2014 · 3 860 Inlägg

Är det org R fälgar? Annars, kolla ifall ovanstående ska finnas och om de isf sitter monterade.

Vad för däck kör du med? Billiga däck kan vara obekvämt.

Tum på fälgarna och däcktryck?

Känns skakningarna i ratten eller i sätet, kanske båda?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Dreamusento
27 maj 2014 · 38 Inlägg

Kollade nu ikväll. Sitter inga centrumringer (Navringar) blir till att införskaffa det i vilket fall.
Jag gissar på att det är original R-fälgar, med 225x45xR17. efter att jag lossat och skruvat tillbaka alla däck så verkade stötningarna försvinna för, för ca: 10min. sedan så kom dom tillbaka. (har inte tänkt så mycket om det kanske bara uppkommer efter ett tag, kan vara)
Stötningarna känns i både ratten och sätet.

Senast redigerat av Dreamusento (27 maj 2014)

Volvo S60 -03 "White Dream" (2003)
spokenratt
28 maj 2014 · 3 860 Inlägg

Men org R fälg har inte centerring.... är välbara kopiorna som har det!?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Dreamusento
28 maj 2014 · 38 Inlägg

spokenratt skrev:
Men org R fälg har inte centerring.... är välbara kopiorna som har det!?

Jag är otroligt dålig på däck och fälgar. Får kolla vidare på det.
Men jag tror jag hört att org. R-fälgarna inte behöver centrumringar

Kopiors R är lite mer i kursiv stil va?

Senast redigerat av Dreamusento (28 maj 2014)

Volvo S60 -03 "White Dream" (2003)
Dreamusento
28 maj 2014 · 38 Inlägg

Kan tillägga att det känns som att vibrationerna avtar lite vid gaspådrag. Och att vibrationerna kommer och går. Men när dom uppkommer stannar de tills man gasar på. Känna också som att vibrationerna ständigt finns där då man har farthållaren vid 120+

Volvo S60 -03 "White Dream" (2003)
Dreamusento
21 augusti 2014 · 38 Inlägg

Har fortfarande inte löst detta problem, så tar upp det igen.
samma problem kvarstår, och har bara 2st gissningar från kompisar, en är Drivaxeln är slagen och bara får frekvenserna vid en viss hastighet, den andra är att en gissar på att det är sänkningsfjädrarna som sitter på.
Men dom har inte blivit rörd/ändrade sen 1,5år tillbaka och detta har bara funnits i ett par månader.

Någon som kanske har en ide?
/Dream

Volvo S60 -03 "White Dream" (2003)
Joakim-S Hobby Fotograf
21 augusti 2014 · 650 Inlägg

Jag skulle kolla efter glapp i inre drivknutar.. av egen erfarenhet av det problemet du beskriver.

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang