Däck med in och utsida

mats757
17 augusti 2014 · 914 Inlägg

Jag har en Clio Sport som är otroligt spårkänslig. Har provat med olika däck. Michelin och Good Year. Men den är ändå väldigt orolig och drar hart I ratten. Låser man ratten med knä, så går den spikrakt.
DImentionen är orginal 195/50-15
Framvagnen är inställd flera gången. Har även provat lite olika toe för att testa. Men ändå samma vrid I ratten när det är spårigt.
Vid lite hårdare kurvtagning går den perfekt.

Funderar på om det är däcken ändå. DOm första däcken som satt på gick den hyffsat bra, men dom va totalt slut. Tror det var Potenza däck.
DÄcken jag har provat efteråt är det markerat Outside.

Vad är skillnaden på Outside och inside?

Mats

Hermansson
17 augusti 2014 · 235 Inlägg

inside så ska man bara köra inom sverige

.. skämt å sido, outside är som det låter, den däcksidan ska vara utåt, det är för däckgubben ska veta hur han ska vänna däcken vid monteringen!

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Putteliten
17 augusti 2014 · 9 078 Inlägg

Små lätta bilar brukar bli spårkänsliga, det är min uppfattning efter att ha ägt ett par och provkört några. Det blir ännu värre med bredare däck eller sänkning.

baltis
18 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

spårkänslig jämfört med vad? smile Är som det skrivs ovan, små lätta bilar blir lätt mer spårkänsliga...
Och om du nu har gjort hjulinställningar så finns det ju inte mycket mer å göra (antar att du kör med toe-in).

Personligen har jag aldrig märkt av att en bil blivit nämnbart mer eller mindre spårkänslig beroende på vad för däck jag kör på.
Däcktryck spelar ju visserligen en stor roll, men det har du så klart kollat förstår jag smile Slitna/glappa leder spelar ju också in en del...

mats757
18 augusti 2014 · 914 Inlägg

baltis skrev:
spårkänslig jämfört med vad? smile Är som det skrivs ovan, små lätta bilar blir lätt mer spårkänsliga...
Och om du nu har gjort hjulinställningar så finns det ju inte mycket mer å göra (antar att du kör med toe-in).

Personligen har jag aldrig märkt av att en bil blivit nämnbart mer eller mindre spårkänslig beroende på vad för däck jag kör på.
Däcktryck spelar ju visserligen en stor roll, men det har du så klart kollat förstår jag smile Slitna/glappa leder spelar ju också in en del...

Den var betydlig mindre spårkänslig med första uppsättningen däck. Nu inne på däck omgång tre.
Men visst, bilen har gått några tusen mil till sedan dess.

Däcken är inte extrema, 195/50 är varken extremt på bredd eller profil.

Lederna är i perfekt skick. Böt i förebyggande syfte när jag skulle lämna in den på hjuljustering.

Sk Asymetriska däck. Är det BARA mönster som är asymetriskt? Eller är även stommen i däcket asymetrisk?

Kan servostyrningen spöka på något vis? Den fungerar normalt. Styr lagomlätt, tuggar inte.

Ska tillägga att på vinterdäcken som är 185 breda går den perekt! Visst spelar bredden roll. men det är bara 10mm

Däcktryck har jag provat med allt från 2,0 till 3,0 bar.. Högre tryck är lite bättre.

Mats

TimeJudge
18 augusti 2014 · 183 Inlägg

Är det samma fälgar du kör med nu som med dom andra däcken?

Det är inte laddet som dödar.
viccoA
18 augusti 2014 · 3 110 Inlägg

Du har nog fel ET på sommarhjulen...

myran Foto/Bilnörd
18 augusti 2014 · 1 541 Inlägg

Fel ET kan påverka.

När du gjorde hjulinställning. Vad körde dom för camber/caster vinkel?   Min erfarenhet är att lite camber och fälgar  med ET som breddar endel spårar rejält.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
mats757
18 augusti 2014 · 914 Inlägg

myran skrev:
Fel ET kan påverka.

När du gjorde hjulinställning. Vad körde dom för camber/caster vinkel?   Min erfarenhet är att lite camber och fälgar  med ET som breddar endel spårar rejält.

Det är orginal ET
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket Camber det är. Men om jag inte missminner mig är det ca 3 grader bak och 2 grader fram. Det vara i alla fall enligt orginal rekomendationer.

Någon som har koll på det där med däck som är asymetriska?

Mats

TimeJudge
19 augusti 2014 · 183 Inlägg

mats757 skrev:

myran skrev:
Fel ET kan påverka.

När du gjorde hjulinställning. Vad körde dom för camber/caster vinkel?   Min erfarenhet är att lite camber och fälgar  med ET som breddar endel spårar rejält.

Det är orginal ET
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket Camber det är. Men om jag inte missminner mig är det ca 3 grader bak och 2 grader fram. Det vara i alla fall enligt orginal rekomendationer.

Någon som har koll på det där med däck som är asymetriska?

Mats

Kopierat från Däckskolan

Däckmönster
Mönstret på ett däck har stor betydelse för de egenskaper däcket får. Mönstret påverkar bland annat greppet mot underlaget, tåligheten, drivförmågan och vattendräneringen. Det påverkar också komfort, bullernivå och bränsleåtgång. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:

Standardmönster Däcket har samma totala egenskaper oavsett hur man monterar det.

Asymmetriskt mönster Slitbanan på ett asymmetriskt däck är indelat i två eller flera delar, så att en speciell skuldra skall vara vänd utåt och den andra inåt. Däck som är asymmetriska är märkta med in- och utsida.

Riktningsbestämt mönster På däck med riktningsbestämt mönster pekar slitbanans delar i rullriktningen för att få bättre vattendränering i höga hastigheter. Dessa däck är märkta med rullriktningspilar.

Det finns även däck som är både asymmetriska och riktningsbestämda. Detta innebär att man har ett vänster- och ett högerdäck.

Det är inte laddet som dödar.
mats757
19 augusti 2014 · 914 Inlägg

Det där var intressant information...
Kanske ska leta på ett par Rotationsbestämda däck och prova med istället.
Tack för bra svar
Mats

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
21 augusti 2014 · 764 Inlägg

mats757 skrev:

myran skrev:
Fel ET kan påverka.

När du gjorde hjulinställning. Vad körde dom för camber/caster vinkel?   Min erfarenhet är att lite camber och fälgar  med ET som breddar endel spårar rejält.

Det är orginal ET
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket Camber det är. Men om jag inte missminner mig är det ca 3 grader bak och 2 grader fram. Det vara i alla fall enligt orginal rekomendationer.

Någon som har koll på det där med däck som är asymetriska?

Mats

Stommen är ofta assymetrisk nu för tiden, både i vertikal och lateral/longitudinell led. Det leder till conicity och ply-steer effekter. Conicity ger en "fakecamber-effekt" och ger camber-trust, vilket troligtvis inte borde ge någon ökad spårighet. Ply-steer ger "fake-slip", i realiteten upplevs det som en ändring i toe, det kan göra så att bilen spårar mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_uniformity#Conicity

Vad gäller ändringar i ET så har det framförallt effekter i torque-steer, kanske inte så mycket i vanlig spårkänslighet.

Det kan ju också vara så att däcken är betydligt styvare än vad bilen är designad för.

caromania Forummoderator
22 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Vad är det för tilläggssiffror på däcket, 87, 91, 94? 94 har styvast stomme och är iofs snabbare i responsen men spårar också mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mats757
22 augusti 2014 · 914 Inlägg

82 är jag ganska säker på att det är i belastnings index.

Bra info om däck, toppen, Tack

Sista dagarna har jag hittat på några Renault Forum. Har sett att man rekomenderar att absolut inte änvända större fälgar än 15", i värsta fall 16" och inte gå över 195 i bredd. Så det är ett allmänt problem.

Gummibussningarna är styva och fina. Kan det vara ide att byta till "Powerflex" bussningar ändå. Bättrar det på eller kan det till och med bli värre med hårda bussningar.

Som sagt i kurvor går den fantastiskt bra och den är riktigt rolig att köra. Så det vore skoj om man kunde få till det här problemet.

Mats

caromania Forummoderator
22 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Jag bytte mina 20år gamla gummibussningar mot powerflex och det blev skillnad på responsen i styrning och väghållning. Inte mycket men märkbart vilket jag faktiskt inte trodde. Emellertid 20år gamla som sagt så nya originalbussningar hade kanske gett samma resultat. Vägljudet upplevde jag som påverkat från före och efter men efter 2-3 mil hörde jag det inte. Spårkänsligheten påverkades inte av bussningarna i mitt tycke på den bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang