Dunkande/dånande ljud, S70-99

Teho
25 augusti 2014 · 237 Inlägg

Tjena!

På senaste tiden har jag hört ett konstigt ljud från min S70. Det är ett dunkande ljud (låter som att det kommer från framvagnen) som ökar i takt med hastigheten och sedermera övergår i ett dånande (liknande ljud som att man sitter i en bil med hål i avgassystemet). Har provat att lägga på vinterdäcken, problemet kvarstod. Ljudet är varvtalsoberoende och ingenting hörs då man varvar bilen vid stillastående, avgas/motorproblem är således föga troligt. Tycker mig känns svaga vibrationer i pedaler/ratt.

Någon som har en aning vad som kan vara fel?

(Skriver från mobilen)

Micke181
25 augusti 2014 · 300 Inlägg

Har du hissat upp bilen och snurrat hjulen? Hjullager? Drivknut?

Senast redigerat av Micke181 (25 augusti 2014)

Teho
25 augusti 2014 · 237 Inlägg

Bytte drivknutsdamaskerna på Volvoverkstad för någon månad sedan, allt var i sin ordning med drivknutarna då iallafall. Kan de bli kassa så pass fort?
Har inte haft möjlighet att hissa upp bilen idag, men ljudet ökar något vid sväng till höger och avtar vid körning i rondell. Dessutom tycker jag mig kunna lokalisera ljudet till vänster fram. Klockrent hjullager eller?

Muttley
25 augusti 2014 ·

Låter som hjullager som bör vara på vänster sida om du svänger höger. Prova att lyfta och vricka på hjulen.

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2014 · 10 244 Inlägg

Lyft bilen, snurra på hjulet med en hand på fjädern, vibrationer? Om ja, byt lagret till det hjulet. Funkar runtom!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang