Startar bara när det är kallt ute, Passat 1,8t

jocke_u
29 mars 2012 · 8 Inlägg

Jag har en passat 1,8t som jag försökt felsöka i ett par dagar nu, det är som den har en klocka i sig och startar bara efter kl 21, dvs när det är kallt/fuktigt ute.
På dagen så får den varken bränsle eller tändpuls och epc, avgasstörning samt batterilampan lyser.
om jag kopplar förbi bränslerelät så går pumpen igång, epc  och avgasvarningen slocknar och stiften blir fuktiga men batterilampan lyser och tänder inte.
Jag har testat alla relän förutom det stora (som inte verkar vara relä?), sitter ett stort kretskort inne i den med en spole, konding och resistorer.
vad finns det för givare som gör att varken bränsle eller tändning kommer som det kan vara glapp i? och var sitter dessa?
på kvällen/natten kan jag köra motorn riktigt varm och går jättebra, bytte tändstift och ventilkåpspackning i tron om att det var pga att de var helt oljiga, vilket verkade lösa problemet eftersom jag gjorde det på kvällen, fick en otrevlig överraskning när jag skulle till jobbet dagen efter.

Att tillägga är något jag inte riktigt kan släppa men ändå inte verkar ha nåt samband är att bilen fungerade tills jag bytte däck, ett av däcken satt så hårt att jag fick rycka loss det med en annan bil vilket gjorde att hela bilen rycktes i sidleds. Sen var den död.

jocke_u
30 mars 2012 · 8 Inlägg

Har kopplat in den i en dator nu och får felkoden "P0688 ECM Power Relay (J271) Control Circuit, Circuit Open". Har kollat över relä 429 brevid ECM och det verkar fungera som det ska, den sluter när man slår på tändningen och jag har spänning igenom det, ingen skillnad om jag kopplar förbi det.
Sitter även ett 373 brevid som verkar ha nåt med bränsle att göra, själva relät verkar funka som det ska när jag kopplar det på 12V, men spolen får bara 1,7V när jag försöker starta bilen. Om jag byglar över denna sluta EPC lampan att lysa och stiften blir helt blöta men ingen gnista.

jocke_u
2 april 2012 · 8 Inlägg

problemet löst nu, började skruva väck grejer för att komma åt vevaxelgivaren och la märke till en jordpunkt som satt löst, spände muttern och slipade lite så gick den fint sen:)

polizbagarn
27 augusti 2014 · 6 Inlägg

Jag lånar tråden lite om det är ok. Min EPC lampa lyser men inte alltid, som sagt när motorn är kall men har även ett annat problem. Det är så att min motortempratur svajar i displayen i bilen och i samband när den går ner lite så hostar bilen till och svarar dåligt på gas kan det va så att motortepmratursgivaren är glapp och gör att bilen får en motorstörning i systemet som i sin tur gör att den beter sig så här och att EPC lampan larmarför den skull..
Eller i värsta fall är det väl en kombination av Lambdasonden och motortempratursgivaren.

Bilen kan dö på tomgång och när man startar den efter det de är då den är svårstartad. Tackasam för svar på mina funderingar.

Passat 1,8t

skrivit på telefonen och har klumpiga fingrar så ha överseende med bokstäver och stvaning haha wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang