Vibrerar vin inbromsning... skeva skivor eller kan det vara något annat?

AEN
21 augusti 2014 · 686 Inlägg

Ja jag vete fan annars, men vore ju trist att köpa nya skivor och så är det inte det som är felet... kostar ju ändå en del med skivor och nya belägg (speciellt när skivor och beläggen nästan är helt nya redan) men kan inte riktigt komma på vad annars det skulle kunna vara....
Med vi känner ju alla mr murphy :-)

AEN
21 augusti 2014 · 686 Inlägg

Sen så känns det iallafall som att ju högre hastighet när man bromsar desto intensivare skakar ratten.... nu har jag ju inte kört över 130 och det går ju ganska fort att sänka hastigheten till 100 när man släpper gasen och nuddar bromsen så det är väldigt små differanser, men jag tycker att det är en viss, om än liten skillnad beroende på hastighet när man bromsar.

Senast redigerat av AEN (21 augusti 2014)

AEN
27 augusti 2014 · 686 Inlägg

Besiktningen hittade inga fel...
Ska mäta upp skivorna och ev naven med en indikatorklocka och se vad jag får för siffror... Tillverkaren godkänner 0.6mm  ojämnhet.
Kan ju även räcka med att rotera skivorna en kvarts eller halvt varv med lite tur ifall det är skivorna som är felet...

Markus1987
27 augusti 2014 · 498 Inlägg

Hur är skicket på däcken då? Antar att dom är godkända i mönsterdjup osv. med tanke på att du besiktat bilen men ibland kan problemet vara inne i däcket i form av trasig "cord" som orsakar obalans osv. Ibland kan man testa med att skifta hjulen också, ta bakhjulen å sätta dom fram istället, OM man nu har samma storlek runtom alltså! Bara en tanke smile

AEN
27 augusti 2014 · 686 Inlägg

Däcken var nya inför sommare... Michelin däck och de är/var perfekt balanserade... men oavsätt om de vore något fel på däcken så skulle det inte påverka vibrationer vid inbromsning på detta sätt.
Dock så har jag skiftat fram med bak och det har inte gjort någon skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang