Bmw 320i E46 växellåda låter konstigt

Noxide
26 februari 2012 · 16 Inlägg

Jag har precis köpt mig en BMW 320i E46 -99 som har gått lite drygt 16500 mil. Bilen är i mycket fint skick och de flesta problemkällorna som kylare, länkarmar och bussningar är bytt på den. Men jag har upptäckt ett litet ljud från växellådan. Det inträffar oftast när man lägger i 2an men även på 4an ibland. Det dunkar till lite lätt (ungefär som när man kör över ett litet gupp fast det låter lägre) precis när spaken går mellan friläge och växel. Det inträffar endast när man går från en växel till en annan och inte om jag skulle lägga ur tvåan och sen i med den igen. Det får mig att fundera över om det har med synkningen av lådan att göra.

Jag har rätt god förståelse i hur allt fungerar, men har långt ifrån den erfarenhet av isärplockade växellådor för att kunna alla olika delar och förstå vad de gör.

Vore tacksam för svar på vad detta kan vara och hur svårt det kan vara att åtgärda!

Darkie dARKiE
26 februari 2012 · 5 031 Inlägg

Kolla bussningarna till kardanknut, växellådsupphängning osv först innan du går på lådan. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Noxide
26 februari 2012 · 16 Inlägg

Tack för tipset! Allt som postas här kollas när jag hissar upp den! Tänkte ta hjälp av en kompis som är bilmekaniker och gå igenom bilen innan den ska på rutinservice... på så sätt kanske jag kan slippa punga ut dyra tusenlappar på att någon som har bmw skrivet på tröjan ska säga samma sak som min polare! wink

Darkie dARKiE
26 februari 2012 · 5 031 Inlägg

Noxide skrev:
Tack för tipset! Allt som postas här kollas när jag hissar upp den! Tänkte ta hjälp av en kompis som är bilmekaniker och gå igenom bilen innan den ska på rutinservice... på så sätt kanske jag kan slippa punga ut dyra tusenlappar på att någon som har bmw skrivet på tröjan ska säga samma sak som min polare! wink

Yes, för minsta lilla glapp kan orsaka väldiga klanger i metallen så ibland kommer det inte alls därifrån man tror. Dessutom tror man ju alltid det värsta är sönder, såfort man känner att något är galet. Oftast är det inte så farligt som man tror.

Men bussningar först och främst, sen kan ni ju testa lufta kopplingen också. Tycker det är lite förtidigt för lådan att redan strejka vid 16k mil.  Bmws lådor tåls en hel del innan problem uppstår. smile

Senast redigerat av Darkie (26 februari 2012)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Noxide
26 februari 2012 · 16 Inlägg

Jo jag känner också att det är för tidigt. Och när man precis köpt sig en bil (min första dessutom) så hör man ju ljud och tänker direkt att det kommer bli dyrt! Skriver här såfort jag har hissat upp henne och kollat wink

Kollan
26 februari 2012 · 618 Inlägg

Kolla hardyskivan, brukar bli slitna på e46or smile

Z-etter JDMister.2
28 augusti 2014 · 295 Inlägg

Drar upp en gammal tråd för jag har samma problem men inte funnit svaret på vad det är!

Är det någon som har några tips?
Har lite svårt att kunna hissa upp bilen, men skulle säkert kunna göra det inom snar framtid, vad bör jag kolla?
Hardyskivan och bussningar till drivknut?

Ride with style,
Low and slow.
Toyota Mr2 GTi "JDMister.2" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang