Evildan
28 augusti 2014
·
Johanfwiden skrev:
Tack för era svar!
@evildan: Har varit inne på prius men hört olika bud om dyr service och bränsleekonomi men du med flera verkar ju mycket nöjda. Vad kan man vänta sig för förbrukning i blandad körning? Har fått för mig att man vinner mest i stadskörning. Vad kan man räkna med för livslängd på batterierna? Med min budget får det nog bli en gen 2, är det i ditt tycke stor skilnad mellan den och 3an? Är väldigt tilltalad av hybridtekniken men har ingen erfarenhet själv eller i bekantskapskretsen.
@zemet: Ja Saab är kanske lite bortglömt. Ska kolla lite på prisläget på blocket, tycker att de är fina bilar. Har dock fått för mig att de är törstiga men det kanske är en gammal sanning? Har också hört att det finns risk att dieseln blir betydligt dyrare framöver men finns inte den risken med bensinen också?
Mellanservice (1.500 mil, 4.500 mil, 7.500 mil, 10.500 mil, 13.500 mil, 16.500 mil, 19.500 mil osv)
1.698,00 kr
Denna service skall utföras 12 månader eller 1.500 mil efter leveransserivice eller
http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl … _kopia.jpg
Fullservice 3000mil, 9000mil, 15000mil, 21000mil 3.695,00 kr.
Denna service skall utföras 12 månader eller 1500 mil efter föregående mellanservice.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl … _kopia.jpg
Där ovan är servicekostnader inkl länk till protokoll där du kan se vad som utförs på en genII.
Batteripaketet håller i regel bilen ut, 40-50000mil är inte ovanligt med bibehållen effekt i batteripaketet.
Då batterierna cyklas optimalt blir livslängden väldigt bra.
Om det skulle hända att någon enstaka cell går sönder går även dessa att byta separat.
Komplett paket kostar 12000kr hos Toyota.
Jag körde min genII på 0.43 de 13000km jag ägde den, utan motorvärmare inklusive några motorvägsresor till bla Göteborg, Stockholm osv.
Du sparar även bränsle på landsvägen, främst genom att motorn stängs av i nedförsbackar eller vis fatminskning samt att elmotorn hjälper till vid accelaration/uppförsbackar.
Den största skillnaden mekaniskt är att III är högre utväxlad, i 90km/h ligger den och luffar under 2000rpm, genII är något surrigare men den tokvarvar inte den heller vid normala lagstadgade farter.
Dom är väldigt olika inuti, det är mest en smaksak tycker jag.
Jag bytte bort -08 enbart för att jag hittade den lågmilade IIIan jag har nu, förutom då att IIan var svart, allt smuts syns och den drog till sig skitande fåglar.