Köpråd: driftsäker, bränslesnål och säker liten-mellanstor bil 50000-70000

Johanfwiden
27 augusti 2014 · 2 Inlägg

Hej garaget!
Jag är i startgroparna för att skaffa en ny bil till mig och min fru då den gamla sjunger på sista versen och frun ska börja bilpendla och då behöver en bättre bil både komfort och säkerhetsmässigt.

Bilen kommer användas till dagspendling drygt 2 mil enkel väg mestadels motorväg och i övrigt till turer på 20-40 mil ca varannan månad och enstaka längre turer till fjällen eller söderut. Räknar med ca 2000 mil per år.

De egenskaper som är prioriterade är driftsäkerhet, bränsleekonomi och säkerhet men den får gärna se ok ut och vara någorlunda rolig att köra, så kanske inte de allra minsta motorerna.

Budgeten ligger på 50-70000 kr och jag tänker mig en Max 10 år gammal bil, helst m mindre än 15000 mil på mätaren.

Då den främst kommer användas till pendling och vi inte har barn har jag först tittat mest på bilar i golfklassen: golf, Mazda 3, toyota corolla/auris osv men har börjat fundera på något lite större också för de lite längre turerna med mycket packning och ev medpassagerare. Här har jag sämre koll men kan Ford focus, Volvo V50, toyota avensis, Mazda 6 vara något.

Som ni märker har jag visst förtroende för asiatiska bilar i allmänhet och toyota i synnerhet efter tidigare problemfritt ägande men jag är öppen för andra förslag.

Tacksam för tips både i golfklassen och något större. Bensin eller diesel?

Tack!

Evildan
27 augusti 2014 ·

Hej och välkommen hit.

Avensis som du själv nämnde är i mitt tycke en trevlig kamrat som sällan krånglar eller i övrigt inte är dyr att äga.
Jag liksom du har ett gott öga åt de asiatiska bilarna och Toyota i synnerhet.
Är det så att ni inte har behov av dragkrok och trivs med automatväxellåda så vill jag tipsa om Prius. Jag är inne på min andra nu efter ett års problemfritt ägande av en -08 gen II. Finns en sammanfattning i min blogg över ett års kostnad om du är nyfiken.

zemet
27 augusti 2014 · 4 040 Inlägg

Skall man pendla så vill man ju gärna köra en tyst och bekväm bil. Volvo v50 med sugmotor bör passa ganska bra. runt 0.7 i förbrukning och driftsäkra, tror komforten är aningen bättre än i dom asiatiska bilarna men jag ha inte kört alla modeller du räknar upp så jag vet inte. Köper du en diesel så brukar ju varvtalet gå ner och bilen kanske blir ännu tystare. Volvon kommer inte vara några problem att sälja eftersom dom håller sitt värde ganska bra, tror det är sämre med tex en mazda men det är en ren speculation från min sida.

Vill du ha mycket bil för pengarna så kan saab 9-3 vara något att titta på. Saab är löjligt billiga i dagensläge, saab har ett rykte om sig att inte vara lika pålitliga som volvo och det kan mycket väll stämma men så himla dåliga är dom inte och jag har bara hört om 9-5 som fått motorras, kan vara värt att kolla på iaf.

Bensin eller diesel får du räkna på vad som är billigast med tanke på körsträcka och hur mycket dyrare dieselbilen är i inköp.

Tänk också på detta: En stor del av dom nya bilarna som säljs idag är diesel, tror volvo sa att dom sålde 90% dieselbilar i sverige. Detta gör såklart att efterfrågan på diesel ökar. Det kanske blir en rejäl prisökning på diesel ifall det blir strul med oljeleveranser pga krig i mellanöstern osv.

Bensinbilar är enligt mig roligare att köra men det finns ju många som älskar vridmomentet man får i dieseln. Provkör några olika och se vad du gillar bäst. Jag personigen anser att det är värt att betala lite mer för att köra en rolig bil eftersom man ändå tillbringar såpass mycket tid i bilen omm man pendlar medans andra prioriterar ekonomin.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Johanfwiden
28 augusti 2014 · 2 Inlägg

Tack för era svar!

@evildan: Har varit inne på prius men hört olika bud om dyr service och bränsleekonomi men du med flera verkar ju mycket nöjda. Vad kan man vänta sig för förbrukning i blandad körning? Har fått för mig att man vinner mest i stadskörning. Vad kan man räkna med för livslängd på batterierna? Med min budget får det nog bli en gen 2, är det i ditt tycke stor skilnad mellan den och 3an? Är väldigt tilltalad av hybridtekniken men har ingen erfarenhet själv eller i bekantskapskretsen.

@zemet: Ja Saab är kanske lite bortglömt. Ska kolla lite på prisläget på blocket, tycker att de är fina bilar. Har dock fått för mig att de är törstiga men det kanske är en gammal sanning? Har också hört att det finns risk att dieseln blir betydligt dyrare framöver men finns inte den risken med bensinen också?

zemet
28 augusti 2014 · 4 040 Inlägg

Johanfwiden skrev:
Tack för era svar!

@evildan: Har varit inne på prius men hört olika bud om dyr service och bränsleekonomi men du med flera verkar ju mycket nöjda. Vad kan man vänta sig för förbrukning i blandad körning? Har fått för mig att man vinner mest i stadskörning. Vad kan man räkna med för livslängd på batterierna? Med min budget får det nog bli en gen 2, är det i ditt tycke stor skilnad mellan den och 3an? Är väldigt tilltalad av hybridtekniken men har ingen erfarenhet själv eller i bekantskapskretsen.

@zemet: Ja Saab är kanske lite bortglömt. Ska kolla lite på prisläget på blocket, tycker att de är fina bilar. Har dock fått för mig att de är törstiga men det kanske är en gammal sanning? Har också hört att det finns risk att dieseln blir betydligt dyrare framöver men finns inte den risken med bensinen också?

Saab är inte törstigare än någon annan bil i samma klass. Marginellt isåfall.

Det med dieselpriset är ju bara rena spekulationer från min sida och kan gå hur som helst, tänkte bara nämna det så får du se vad du själv tycker om det. Ja självklart kan ju bensinen gå upp lika mycket eller mer. Miljöpartiet hittar säkert på någon idiotisk skatt eller liknande.

En sak att tänka på ifall du står i valet mellan vanlig och hybridbil är att det finns gott om småverkstäder som gör reparationsjobb snabbt och billigt jämfört med märkesverkstäder. Dessa småverkstäder har helt klart kompetens att göra kopplingsbyte eller liknande på en volvo och har gjort det många gånger tidigare. Jag skulle inte tro att samma kompetens finns till alla delar av en prius tex.

Sedan kanske priusen inte kräver lika mycket underhåll eller liknande med det är ytterligare en sak att ta i beräkningen. Och du är redan lite skeptisk till att köpa en prius för att du undrar hur livslängden på batterierna är. Det kommer vara samma tveksamma inställning till batterierna om inte värre när och om du sen skall sälja bilen om några år.

Detta kan ju också vara en fördel för dig nu, folk kanske är rädda för att köpa beg prius pga batterilivslängd osv och du får jättemycket bil för pengarna.
Man skall inte stirra för mycket på bränsleförbrukningen när man köper bil för den är ofta en ganska liten del av ekvationen när man köper bil för 50 000 kr och uppåt.

Kompisens pappa köpte en Mercedes M-klass med en ganska liten snål dieselmotor för att vara en SUV, när han sedan sålde bilen några år senare så hade den kostat honom över 300 kr/mil med värdeminskning service osv osv. Känns som att det knappast spelade någon roll då om bilen drog 0.8 eller 1.2 liter milen...

Så stirra dig inte blind på bränslekostnaden är mitt tips utan tänk på dom andra faktorerna först istället.

Senast redigerat av zemet (28 augusti 2014)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
FRosenlind
28 augusti 2014 · 10 Inlägg

Hej. Jag pendlar just nu med en Volvo S80 2,4 sug motor. Tot 6 mil om dagen. Kör även längre sträckor lite oftare än du kommer göra då mina föräldrar bor en bit bort. Denna ligger på ca 0,7l milen och skönare och tystare tror jag du har svårt att få. Volvo = Säkerhet. Låt dig inte luras av att det är en sedan då bagaget rymmer otroligt mycket. Sen tror jag att det ska väldigt mycket till att en S80 ska ge upp för dig. Tror knappt det går att döda en sådan bil om man sköter den.

Senast redigerat av FRosenlind (28 augusti 2014)

Evildan
28 augusti 2014 ·

Johanfwiden skrev:
Tack för era svar!

@evildan: Har varit inne på prius men hört olika bud om dyr service och bränsleekonomi men du med flera verkar ju mycket nöjda. Vad kan man vänta sig för förbrukning i blandad körning? Har fått för mig att man vinner mest i stadskörning. Vad kan man räkna med för livslängd på batterierna? Med min budget får det nog bli en gen 2, är det i ditt tycke stor skilnad mellan den och 3an? Är väldigt tilltalad av hybridtekniken men har ingen erfarenhet själv eller i bekantskapskretsen.

@zemet: Ja Saab är kanske lite bortglömt. Ska kolla lite på prisläget på blocket, tycker att de är fina bilar. Har dock fått för mig att de är törstiga men det kanske är en gammal sanning? Har också hört att det finns risk att dieseln blir betydligt dyrare framöver men finns inte den risken med bensinen också?

Mellanservice (1.500 mil, 4.500 mil, 7.500 mil, 10.500 mil, 13.500 mil, 16.500 mil, 19.500 mil osv)
1.698,00 kr
Denna service skall utföras 12 månader eller 1.500 mil efter leveransserivice eller
http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl … _kopia.jpg

Fullservice 3000mil, 9000mil, 15000mil, 21000mil 3.695,00 kr.
Denna service skall utföras 12 månader eller 1500 mil efter föregående mellanservice.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl … _kopia.jpg

Där ovan är servicekostnader inkl länk till protokoll där du kan se vad som utförs på en genII.
Batteripaketet håller i regel bilen ut, 40-50000mil är inte ovanligt med bibehållen effekt i batteripaketet.
Då batterierna cyklas optimalt blir livslängden väldigt bra.
Om det skulle hända att någon enstaka cell går sönder går även dessa att byta separat.
Komplett paket kostar 12000kr hos Toyota.
Jag körde min genII på 0.43 de 13000km jag ägde den, utan motorvärmare inklusive några motorvägsresor till bla Göteborg, Stockholm osv.
Du sparar även bränsle på landsvägen, främst genom att motorn stängs av i nedförsbackar eller vis fatminskning samt att elmotorn hjälper till vid accelaration/uppförsbackar.
Den största skillnaden mekaniskt är att III är högre utväxlad, i 90km/h ligger den och luffar under 2000rpm, genII är något surrigare men den tokvarvar inte den heller vid normala lagstadgade farter.
Dom är väldigt olika inuti, det är mest en smaksak tycker jag.
Jag bytte bort -08 enbart för att jag hittade den lågmilade IIIan jag har nu, förutom då att IIan var svart, allt smuts syns och den drog till sig skitande fåglar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang