Hemska bromsar när dom är kalla efter byte! Volvo V40 -04!

Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

Köpte en gammal V40 -04 häromveckan med rejält slut frambromsar. Bytte ut skivor och belägg, men nu när bromsarna är kalla är bromsverkan bedrövligt dålig. Alltså, trampar man för kung och fosterland kan ändå passageraren sitta utan att hålla i sig.

När bromsarna däremot blivit varma, efter kanske en kilometer, är bromsverkan tvärtom riktigt bra. Kan man tolka detta som att dom kanske är tåliga mot värme istället? Det är standardbelägg enligt tillverkaren iaf.

Visst kan det här väl knappast bero på nå´t annat än beläggen?

Jag avstår medvetet från att skriva vad det är för märke på sakerna till en början eftersom möjligheten finns att märkeshysteri utbryter. Men det är iaf ett av dom kändare märkena så att säga.

Tankar kring detta? smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (28 augusti 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skanepiraten
28 augusti 2014 · 466 Inlägg

Ptja, "standard" för många är helt skilda saker.
Men mer konkret så skulle jag ha testa orginal o se om det är någon skillnad?

Men sen kanske dom behöver slitas in som det kallas, kan ju vara något med det men låter samtidigt dåligt att dom tar så dåligt som du beskriver det när dom är kalla.

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

skanepiraten skrev:
Ptja, "standard" för många är helt skilda saker.
Men mer konkret så skulle jag ha testa orginal o se om det är någon skillnad?

Men sen kanske dom behöver slitas in som det kallas, kan ju vara något med det men låter samtidigt dåligt att dom tar så dåligt som du beskriver det när dom är kalla.

Mvh

Alltså, jag är måttligt sugen på att köpa en uppsättning original bara för att testa. Men det lutar åt att köpa en uppsättning från en annan tillverkare (ev. original), om majoriteten tror att beläggen är boven i dramat, för det går inte att köra så här.

Har kört 70-80 mil med dom nu så dom bör vara inslitna vid det här laget. Har bytt på många bilar innan men aldrig varit med om detta förut. Höll ju på att köra in i garageporten första gången...

//Brådhis

EDIT: Kolvarna och glidpinnarna löper fint så där kan inte felet ligga. Har ingen anliggning heller vid körning.

Jag får dock flika in att beläggens passform var lite sådär. Dvs fick slipa bort lite färg på ändarna för att få in dom på plats. Iofs inget ovanligt, men ändå. Borde väl inte påverka på det här viset?

Kan förresten även tillägga att fenomenet uppstår när man kört motorväg ett tag och beläggen kylts...

Senast redigerat av Brådhis (28 augusti 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ts007
28 augusti 2014 · 1 777 Inlägg

Hur e det med bromsvätskan.  Gammal?

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

ts007 skrev:
Hur e det med bromsvätskan.  Gammal?

Ingen aning... Inte bytt senaste veckorna iaf. smile Men bromsarna var ju normala innan bytet och är normala när man kört dom varma. Dålig bromsvätska har ju motsatt effekt, dvs att dom inte tål värme...? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dupond och Dupont
28 augusti 2014 · 581 Inlägg

Förlåt mig, dum fråga men torka du av skivor innan du montera? smile

Kan det annars vara fel på belägg från fabrik? Ämne som blivit fel i beläggen vid produktion ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
fontheking5
28 augusti 2014 · 825 Inlägg

Luftat systemet ordentligt ?

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

Dupond skrev:
Förlåt mig, dum fråga men torka du av skivor innan du montera? smile

Kan det annars vara fel på belägg från fabrik? Ämne som blivit fel i beläggen vid produktion ?

Det är inte en dum fråga, men jag gjorde det. smile

Mycket möjligt! Dock kanske svårt att bevisa nå´t för så fort dom får upp temp blir dom ju inte bara bra utan utmärkta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

fontheking5 skrev:
Luftat systemet ordentligt ?

Luftat? Efter byte av skivor och belägg? Varför? Allt fungerar ju som det ska så fort bromsarna fått upp lite värme.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
lighter22
28 augusti 2014 · 436 Inlägg

om dem fungerar som dem ska när dem är varma men inte när dem är kalla så låter det som dåligt material tkr jag iallafall då det kan vara att skivorna vidgas när dem är varma och ger därav bättre bromsförmåga men samtidigt så borde värmevidgade skivor vara mer flexibla och därmed ge sämre bromsförmåga.

tycker hursom att det lutar mer åt att det är ett produkt fel snarare än installations fel

Maffia
28 augusti 2014 · 383 Inlägg

lighter22 skrev:
om dem fungerar som dem ska när dem är varma men inte när dem är kalla så låter det som dåligt material tkr jag iallafall då det kan vara att skivorna vidgas när dem är varma och ger därav bättre bromsförmåga men samtidigt så borde värmevidgade skivor vara mer flexibla och därmed ge sämre bromsförmåga.

tycker hursom att det lutar mer åt att det är ett produkt fel snarare än installations fel

Va:rolleyes:roll Så du tror på fullaste allvar att skivorna skulle kunna vidgas när dom blir varma så bromsverkan blir bättre? Och värmevidgande flexibla bromsskivor?? säker på att det inte är spikar av rostfritt som vidgas av värmen och hugger tag i bromsbeläggen.

Nä troligen är det beläggen som är kassa.

joH900
29 augusti 2014 · 414 Inlägg

Det är säkert beläggen, vad är det du har monterat?

Keramiska belägg beter sig som du skriver, t ex EBC Redstuff och Yellowstuff. Bluestuff (rent racebelägg) saknar typ bromsverkan innan det har kommit upp i temperatur så det är ej tillåtet att köra med på gata, men klarar sig bättre på bana.

Standardbelägg bör bita bra från början OM det inte är väldigt blött, t ex om man kör utan bromssköldar och det spöregnar. Då kan det ta ett tag innan bromsarna tar bra då vattnet måste väck först.

baltis
29 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

Köp andra belägg och problemet borde vara löst!

Lite OT, "racebelägg" funkar helt ok när dom är kalla, om du köper från en bra tillverkare (inte ebc alltså big_smile )

Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

Okej... Dom flesta verkar eniga. Då blir det en uppsättning originalbelägg skulle jag tro. För så här kan jag inte köra!

Tack för hjälpen!

Beläggen kommer för övrigt från Biltema ifall någon är nyfiken. Ska prova att reklamera dom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FordPer
29 augusti 2014 · 188 Inlägg

biltemas belägg är skit

Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

FordPer skrev:
biltemas belägg är skit

Och det var med tanke på inlägg som dessa som jag avstod från att skriva tillverkare i början av tråden... Ifall nå´n undrade... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skanepiraten
29 augusti 2014 · 466 Inlägg

Brådhis skrev:
Okej... Dom flesta verkar eniga. Då blir det en uppsättning originalbelägg skulle jag tro. För så här kan jag inte köra!

Tack för hjälpen!

Beläggen kommer för övrigt från Biltema ifall någon är nyfiken. Ska prova att reklamera dom.

//Brådhis

Berätta gärna sen upplevelsen på dom nya beläggen smile

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
dawwe ...has left the building...
29 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Biltemas belägg är Ok, de har iaf EU godkännande o borde således ha klarat av minimi-kraven. Har Vaico belägg på min bruxis o när det regnar bra är det klart märkbart att de tar betydligt sämre så länge skivorna är blöta, bromsverkan är riktigt bra inom 1-2 sekunder men men...Har även en annan bil med större eftermarknadsbromsar (K-Sport) samt deras "Street-Sport" belägg o här märker jag ingen skillnad vid väta/regn, däremot tar de bättre ju varmare de blir...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

dawwe skrev:
Biltemas belägg är Ok, de har iaf EU godkännande o borde således ha klarat av minimi-kraven. Har Vaico belägg på min bruxis o när det regnar bra är det klart märkbart att de tar betydligt sämre så länge skivorna är blöta, bromsverkan är riktigt bra inom 1-2 sekunder men men...Har även en annan bil med större eftermarknadsbromsar (K-Sport) samt deras "Street-Sport" belägg o här märker jag ingen skillnad vid väta/regn, däremot tar de bättre ju varmare de blir...

Tvivlar inte på att dom är godkända och jag tvivlar inte på att dom är okej. Men just dom som sitter på min bil är sannolikt någon form av tillverkningsfel på. Därav denna tråd.

I väta påverkas dom flesta belägg på ett eller annat sätt, men dom jag har är alltså bedrövliga även i torrt väglag.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ekelund88
29 augusti 2014 · 2 656 Inlägg

Brådhis skrev:

dawwe skrev:
Biltemas belägg är Ok, de har iaf EU godkännande o borde således ha klarat av minimi-kraven. Har Vaico belägg på min bruxis o när det regnar bra är det klart märkbart att de tar betydligt sämre så länge skivorna är blöta, bromsverkan är riktigt bra inom 1-2 sekunder men men...Har även en annan bil med större eftermarknadsbromsar (K-Sport) samt deras "Street-Sport" belägg o här märker jag ingen skillnad vid väta/regn, däremot tar de bättre ju varmare de blir...

Tvivlar inte på att dom är godkända och jag tvivlar inte på att dom är okej. Men just dom som sitter på min bil är sannolikt någon form av tillverkningsfel på. Därav denna tråd.

I väta påverkas dom flesta belägg på ett eller annat sätt, men dom jag har är alltså bedrövliga även i torrt väglag.

//Brådhis

har upplevt samma sak det är billigare material / hårdare än många tillverkares så dom håller "länge" men sämre bromsverkan

mitt tips är mister-auto.se och köp brembo belägg smile funkar tokigt bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang