Bil/motorintresserade som kör för törstiga bilar

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Vad säger ni om motor och bilintresserade som kör runt i bränsletörstiga bilar? Är det acceptabelt då miljöhotet växer sig större och större? Ska vi lägga ner vår hobby och börja cykla så jorden inte går under i förtid? Kom gärna med åsikter hur vi ska lösa problemet med törstiga bilar och miljöhotet.

Nöjeskör närproducerat
DusanMandick Random Hero
28 augusti 2014 · 4 047 Inlägg

ja pendlar i en s4 med v8 på 4.2 liter som drar 1-1.2 i genomsnitt och kunde inte bry mig mindre om "miljöhotet". ja lever bara en gång och tänker då fan ha kul den lilla tiden ja finns på denna jord

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Razor8
28 augusti 2014 · 62 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vad säger ni om motor och bilintresserade som kör runt i bränsletörstiga bilar? Är det acceptabelt då miljöhotet växer sig större och större? Ska vi lägga ner vår hobby och börja cykla så jorden inte går under i förtid? Kom gärna med åsikter hur vi ska lösa problemet med törstiga bilar och miljöhotet.

För det mesta så körs inte såna bilar många mil per år (ca 500mil). Sen finns det något som kallas vardagsbilar, då dom bilarna är mest för finåka eller nöjesåka.

Och förresten, så går inte jorden under. Bara livet på jorden...

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Mew
28 augusti 2014 · 2 157 Inlägg

Efter att ha streckläst den andra tråden kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden när jag såg titeln på denna. big_smile
Baserat på innehållet i den trådenär det nog lugnt, antalet Priusar vs gamla amerikanare får det att jämna ut sig rätt så bra. tongue

-matte En Medlem
28 augusti 2014 · 405 Inlägg

Sålänge det endast sker i hobby och nöjessyften så tror jag ingen kommer misstycka det.

Ang "klimathotet" så är det bäst att vi satsar på att utveckla ny teknik och säljer den till ex Kina, Indien osv då vår egna påverkan på klimatet är så pass litet.

Däremot så bör vi ändå göra det mer förmånligt att få ner utsläppen på vår fordonspark då utsläppen ändå påverkar oss människor direkt i form av hälsoproblem från tex Kväve och partikelutsläpp. Även om man tycker att det gör så liten påverkan uppe i Norrland så måste man förstå att vi kan inte ha flera olika system av fordonsskatt ute i landet. Samma regler ska således gälla nationellt i hela landet, vilket det gör i dagsläget.

Systemet som redan finns på plats nu fungerar redan relativt bra, däremot skulle det vara trevligt om fordonsskatten faktiskt gick till vägbyggen osv, vilket den inte gör i dagsläget.

henke_99 Offroad Racing
28 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Jag satt o tänkte på det där för några dagar sen, kom fram till att under högsäsong gör jag åt ca 350 liter diesel om dagen eller enkelt räknat 1500 liter i veckan på jobbet. Jämför man det med en personbil som drar 1 liter/mil så kan man åka 1500 mil, ungefär så mycket som många åker på ett år. Detta är bara en maskin, sen tillkommer alla övriga "nyttofordon" som även dom gör åt ganska stora mängder bränsle varje dag. (t.ex lastbilar, traktorer, grävmaskiner, lastmaskiner, skogsmaskiner) Till detta kommer båtar och flygplan. Miljontals kubikmeter bränsle går det åt på allt detta. Om dom motorintresserade ihop gör åt några hundra eller tusen kubik bränsle mer eller mindre kommer knappast ha nån märkbar effekt.

Nä, det finns betydligt enklare och större förbättringar att göra på andra håll än detta eviga jagandet av personbilar vilka utgör en så pass liten del i det stora hela.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag tycker att det är bra när folk värnar om miljön. Vill Sture eller Elin ta cykeln istället för bil så är det helt okej för mig
Men kommer det nån miljöfascist och hindrar mig från bilåkning närhelst jag önskar, då blir jag purken.

Det är ur ett ekonomi/miljö perspektiv totalt vansinne att jag ska pysa runt i min 4 hjulsdrivna bensinvolvo.

Men jag gillar det och åker så blygsamma sträckor per år så jag gör ingen större inverkan. Tack för ordet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
9Femma
29 augusti 2014 · 342 Inlägg

Nu vet jag att det är fel att tänka såhär, eftersom någon måste börja ta ansvar. Men  ...
Sveriges trafiksituation vågar jag påstå bara utgör en fjärt i rymden ifråga om förbrukning av naturtillgångar och utsläpp jämfört mot stora delar av resten av världen.

Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att förstå det. Ännu längre söderut är problemen än mer allvarliga och kikar vi antingen mot Ryssland, Asien eller USA blir det riktigt illa.

Visst är det ädelt att vi ska vara bättre på miljöfrågor än alla andra. Och visst vill även jag spara på miljön för framtida generationers räkning.

Men istället för att via bränsle och avgifter straffskatta befintliga bilister kunde vår svenska regering och kommuner göra miljön en större tjänst genom att stoppa exporten av alla tusentals skrotbilar som fortsätter och avslutar sitt liv i valfritt U-land. Ni som jobbar i hamnområdena vet säkert hur många långtradare per färja som är fyllda med 5.000-10.000-kronorsbilar med destination Afrika etc.
Miljövidriga, i flera fall ej trafiksäkra bilar och som det får sägas vara tveksamt om de tas omhand på rätt sätt när de väl blir skrot.

Jag har inget dåligt samvete över att köra bränsletörstiga bilar iaf.
Men nu börjar det ju bli snits på elbilar och laddhybrider, så en sådan skulle jag förstås inte tacka nej till.

Senast redigerat av 9Femma (29 augusti 2014)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 augusti 2014 · 3 929 Inlägg

Min bil drar mycket soppa.
Men jag körde den 20 mil denna sommar, runt 15 mil förra sommaren.
Jag tvivlar STARKT på att det gör någon skillnad på miljön.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Constantine
29 augusti 2014 · 679 Inlägg

Det här är helt fel forum för denna typ av frågor... Är du ens seriös TS? Men visst om vi ska lösa problemet med törstiga bilar som går på fossila bränslen så bör det satsas mer på vätgasbilar..

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag satt o tänkte på det där för några dagar sen, kom fram till att under högsäsong gör jag åt ca 350 liter diesel om dagen eller enkelt räknat 1500 liter i veckan på jobbet. Jämför man det med en personbil som drar 1 liter/mil så kan man åka 1500 mil, ungefär så mycket som många åker på ett år. Detta är bara en maskin, sen tillkommer alla övriga "nyttofordon" som även dom gör åt ganska stora mängder bränsle varje dag. (t.ex lastbilar, traktorer, grävmaskiner, lastmaskiner, skogsmaskiner) Till detta kommer båtar och flygplan. Miljontals kubikmeter bränsle går det åt på allt detta. Om dom motorintresserade ihop gör åt några hundra eller tusen kubik bränsle mer eller mindre kommer knappast ha nån märkbar effekt.

Nä, det finns betydligt enklare och större förbättringar att göra på andra håll än detta eviga jagandet av personbilar vilka utgör en så pass liten del i det stora hela.

Jag kan leda upp 400 000 liter dieselolja en kall vinterdag om det vill sig illa! Tur att jag oftast går till fots till jobbet så att det jämnar ut sig smile

Någon annan skrev att vi borde sälja miljöteknik till Kina och Indien. Varför skulle de vilja betala för att få nöjet att använda fördyrande miljöteknik som den inhemska lagstiftningen inte kräver? Jag skulle vilja göra en kvalificerad gissning på att om fjärrvärme kunde produceras med skattefri olja istället för med olika trädbränslen så skulle priset per kWh till kund ligga på en fjärdedel av dagens priser.
Redan förbränningsrummen är konstruerade för att minska utsläpp av särskilt NOx som kostar mumma att släppa ut mer än medelvärdet av. Sedan kommer ett elfilter för att ta bort stoft och partiklar och en  rökgaskondensering för att ta tillvara spillvärme i rökgaserna och tvätta dessa. Träbränslen utgör ett enormt slitage på bränsleinmatning och ugnar/ reaktorer. Rökgaserna efter vissa bränslen kan dessutom erodera eller verka korrosivt på tuber och rökgaskanaler. Det är dessutom dyrt att bli av med askan efter förbränning av träbränslen, också pga miljökrav. Träbränsle är inte homogent, utan t ex bark och flis har helt olika energivärde och fukthalt, och ett lass av samma bränsle kan ha helt olika förbränningsegenskaper än det förra. Detta ställer höga krav på regleringar för att få en fullständig förbränning och få ut en given effekt ur ett ojämnt bränsle. Det kräver även mycket mer aktiv styrning av pannor från personalens sida. Och flis/ bark som fryser till klumpar som fastnar i bränsleinmatningar är inte kul.

För att inte tala om sopförbränning. Av och till väldigt korrosiva rökgaser gör att t ex överhettare kanske bara håller tre år. I en flispanna är motsvarande siffra minst 15 år. Rening av rökgaser blir komplicerad och kostsam, man behöver oftast tillsätta t ex kalk till bränslet för att reducera svaveldioxidhalten i rökgaserna. Ugnar måste byggas för en uppehållstid för stoft på 2 sek i 850 grader C för att garantera en fullständig förbränning, vilket gör själva ugnen mycket större och dyrare än motsvarande ugn för fliseldning.

Eldningsolja är väldigt billigt att elda, näst intill underhållsfritt. Det är ett homogent, lättflytande bränsle med minimalt slitage på ledningar och brännare, och det ger inga större partiklar i rökgaserna (ingen aska) som kan slita på tuber och rökgaskanaler. Därför har man istället gjort oljan så jävulusiskt dyr att den därför blir dyrare än träbränsle att producera värme med. Men utan straffskatt på eldningsolja skulle det vara det billigaste bränslealternativet, och då huvudsakligen beroende på mindre behov av driftövervakning/ avhjälpning och underhåll.

Kol är ett mellanting. Det kan eldas i större bitar på roster (mindre effektivt) eller malas till pulver som sprutas in i eldstaden med brännare precis som pelletspulver. Kolpulver är också ett i hög grad homogent bränsle som ger en lättstyrd förbränning, men skitigt som fan och sliter på anläggningen vilket ökar underhållsbehovet.

Så berätta för mig igen varför kineserna skulle vilja ersätta sina olje- och koleldade pannor med t ex träbränsle enligt svensk förlaga? smile

Utan miljökraven skulle man spara hälften av all utrustning på ett värmeverk. Och utan miljöskatter skulle man spara tre fjärdedelar av kostnaderna. Jag utgår från att dessa faktorer i hög grad gäller för övrig svensk industri, t ex att stålverk drabbas av höga elskatter.

Jag säger inte att miljökraven inte behövs, det gör dom inte minst för vår närmiljö även om jag inte köper "CO2-hotet". Men för att inte snedvrida den globala konkurrensen måste de gälla alla länder. Alla måste tvingas producera under samma villkor. Svenska företag har nog större problem med att det är billigare pga slopade miljökrav att producera i andra länder än det är det pga lägre löner. Men det är OK att skylla på att man inte har råd med att betala svenska löner, men inte riktigt lika PK att säga att man är sugen på att skita ned den polska miljön, spara hälften av produktionskostnaderna på slopade mijökrav och sedan sälja produkten för ungefär samma pris.

Det blev rejält Offtopic, men ändå...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-matte En Medlem
30 augusti 2014 · 405 Inlägg

De kommer precis som vi gå igenom samma process med ökad miljökrav och regler då dessa länders mellanklas ökar och blir rikare (än vad vi är). Många "superstäder" i Kina lider av extrem smog vissa dagar och befolkningen kommer inte acceptera detta.

Redan nu så har man planer på att "ta bort" vissa typer av fordon och byta från kol till gaskraftverk som huvudsakliga energikälla i städerna för att minska utsläppen dramatiskt. 21 kärnkraftreaktorer är redan aktiva i landet och ytterligare 28 är under konstruktion.

Du nämner också många intressanta detaljer om förbränning av olika material,verkar som du har jobbat på området? Enkelt sagt så kommer kineserna aldrig kunna "gräva" ner sina sopor för evigt, befolkningen är helt enkelt för stor för att det ska fungera.De kommer bli tvungna att utveckla hållbar teknik för att få sitt samhälle att fungera och det är där vi kan hjälpa dem då vi har redan gjort den omställningen.

Enda omställningen vi i Sverige behöver göra är att iprincip köra på el ist för Bensin/Diesel till vardags. Veteranbilar kommer och ska självklart finnas kvar. Ingen kommer heller protestera då kostnaden för att köra kommer minska drastiskt genom eldrift, har man tex solpaneler på sitt hus så kan man i teorin köra kostnadsfritt om anläggningen klarar av att tanka bilen. Vi pratar mindre än 100kr för 50mil här. Teslan klarar nästan detta idag

Staten kommer inte heller kunna ta ut ockerpriser på elen då den redan används till så mycket annat och är enkel att skapa själv. Service på bilar kommer också förenklas till att fylla på spolarvätska och evt reparera plåtskador och rekonditionera kaffefläckar på sätena. Dyra kamremsbyten, havererade DSG-lådor, oljebyten, oil-sludge och allt besvärligt skitgöra kommer förpassas till stenåldern. I framtiden kommer ingen förstå hur vi kunde åka runt i de fordon vi gör idag.

Elektriciteten genererar vi redan principiellt 100% CO2-fritt då ca 50% kommer från vatten och andra hälften från kärnkraft. Eltillförseln kan vi säkra genom ett par uppgraderade reaktorer, men tyvärr förbjöd vänstern forskning på detta och kompetensen har flytt utomlands, tex till Kina där de nu bygger nytt.

Senast redigerat av -matte (30 augusti 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

Andromeda skrev:

henke_99 skrev:
Jag satt o tänkte på det där för några dagar sen, kom fram till att under högsäsong gör jag åt ca 350 liter diesel om dagen eller enkelt räknat 1500 liter i veckan på jobbet. Jämför man det med en personbil som drar 1 liter/mil så kan man åka 1500 mil, ungefär så mycket som många åker på ett år. Detta är bara en maskin, sen tillkommer alla övriga "nyttofordon" som även dom gör åt ganska stora mängder bränsle varje dag. (t.ex lastbilar, traktorer, grävmaskiner, lastmaskiner, skogsmaskiner) Till detta kommer båtar och flygplan. Miljontals kubikmeter bränsle går det åt på allt detta. Om dom motorintresserade ihop gör åt några hundra eller tusen kubik bränsle mer eller mindre kommer knappast ha nån märkbar effekt.

Nä, det finns betydligt enklare och större förbättringar att göra på andra håll än detta eviga jagandet av personbilar vilka utgör en så pass liten del i det stora hela.

Jag kan leda upp 400 000 liter dieselolja en kall vinterdag om det vill sig illa! Tur att jag oftast går till fots till jobbet så att det jämnar ut sig smile

Någon annan skrev att vi borde sälja miljöteknik till Kina och Indien. Varför skulle de vilja betala för att få nöjet att använda fördyrande miljöteknik som den inhemska lagstiftningen inte kräver? Jag skulle vilja göra en kvalificerad gissning på att om fjärrvärme kunde produceras med skattefri olja istället för med olika trädbränslen så skulle priset per kWh till kund ligga på en fjärdedel av dagens priser.
Redan förbränningsrummen är konstruerade för att minska utsläpp av särskilt NOx som kostar mumma att släppa ut mer än medelvärdet av. Sedan kommer ett elfilter för att ta bort stoft och partiklar och en  rökgaskondensering för att ta tillvara spillvärme i rökgaserna och tvätta dessa. Träbränslen utgör ett enormt slitage på bränsleinmatning och ugnar/ reaktorer. Rökgaserna efter vissa bränslen kan dessutom erodera eller verka korrosivt på tuber och rökgaskanaler. Det är dessutom dyrt att bli av med askan efter förbränning av träbränslen, också pga miljökrav. Träbränsle är inte homogent, utan t ex bark och flis har helt olika energivärde och fukthalt, och ett lass av samma bränsle kan ha helt olika förbränningsegenskaper än det förra. Detta ställer höga krav på regleringar för att få en fullständig förbränning och få ut en given effekt ur ett ojämnt bränsle. Det kräver även mycket mer aktiv styrning av pannor från personalens sida. Och flis/ bark som fryser till klumpar som fastnar i bränsleinmatningar är inte kul.

För att inte tala om sopförbränning. Av och till väldigt korrosiva rökgaser gör att t ex överhettare kanske bara håller tre år. I en flispanna är motsvarande siffra minst 15 år. Rening av rökgaser blir komplicerad och kostsam, man behöver oftast tillsätta t ex kalk till bränslet för att reducera svaveldioxidhalten i rökgaserna. Ugnar måste byggas för en uppehållstid för stoft på 2 sek i 850 grader C för att garantera en fullständig förbränning, vilket gör själva ugnen mycket större och dyrare än motsvarande ugn för fliseldning.

Eldningsolja är väldigt billigt att elda, näst intill underhållsfritt. Det är ett homogent, lättflytande bränsle med minimalt slitage på ledningar och brännare, och det ger inga större partiklar i rökgaserna (ingen aska) som kan slita på tuber och rökgaskanaler. Därför har man istället gjort oljan så jävulusiskt dyr att den därför blir dyrare än träbränsle att producera värme med. Men utan straffskatt på eldningsolja skulle det vara det billigaste bränslealternativet, och då huvudsakligen beroende på mindre behov av driftövervakning/ avhjälpning och underhåll.

Kol är ett mellanting. Det kan eldas i större bitar på roster (mindre effektivt) eller malas till pulver som sprutas in i eldstaden med brännare precis som pelletspulver. Kolpulver är också ett i hög grad homogent bränsle som ger en lättstyrd förbränning, men skitigt som fan och sliter på anläggningen vilket ökar underhållsbehovet.

Så berätta för mig igen varför kineserna skulle vilja ersätta sina olje- och koleldade pannor med t ex träbränsle enligt svensk förlaga? smile

Utan miljökraven skulle man spara hälften av all utrustning på ett värmeverk. Och utan miljöskatter skulle man spara tre fjärdedelar av kostnaderna. Jag utgår från att dessa faktorer i hög grad gäller för övrig svensk industri, t ex att stålverk drabbas av höga elskatter.

Jag säger inte att miljökraven inte behövs, det gör dom inte minst för vår närmiljö även om jag inte köper "CO2-hotet". Men för att inte snedvrida den globala konkurrensen måste de gälla alla länder. Alla måste tvingas producera under samma villkor. Svenska företag har nog större problem med att det är billigare pga slopade miljökrav att producera i andra länder än det är det pga lägre löner. Men det är OK att skylla på att man inte har råd med att betala svenska löner, men inte riktigt lika PK att säga att man är sugen på att skita ned den polska miljön, spara hälften av produktionskostnaderna på slopade mijökrav och sedan sälja produkten för ungefär samma pris.

Det blev rejält Offtopic, men ändå...

???

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:
???

Det ska naturligtvis stå elda. Ibland vid haverier eller extremt väder måste man elda olja i fjärrvärmeverk för att kunderna ska få värme. Och det blev en nolla för mycket. Det ska vara 40 000 liter.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:
???

Det ska naturligtvis stå elda. Ibland vid haverier eller extremt väder måste man elda olja i fjärrvärmeverk för att kunderna ska få värme. Och det blev en nolla för mycket. Det ska vara 40 000 liter.

Okay, men förutom det så tyckte jag att 400000 liter lät mycket. 40000 lät också mycket innan jag fick förklaringen. 40000 liter i ett fjärrvärmeverk är inte så mycket. Men ni eldar väl med flis i vanliga fall i dessa miljötider. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vad säger ni om motor och bilintresserade som kör runt i bränsletörstiga bilar? Är det acceptabelt då miljöhotet växer sig större och större? Ska vi lägga ner vår hobby och börja cykla så jorden inte går under i förtid? Kom gärna med åsikter hur vi ska lösa problemet med törstiga bilar och miljöhotet.

Jag säger inte ett skit om detta då mina 100-200 mil om året påverkar nada. Jag skiter fullständigt i detta. Se till att alla som ska flyga på semester 1 till 2 gånger om året stannar hemma istället så har vi sparat en jävla massa bränsle och utsläpp. Flygplan spyr ut alla avgaser helt orenade men dessa vågar väl inga gå på. Jag hörde för kanske 20 år sedan att ett flygplan som flyger över Atlanten till USA gör av med 90000 liter flygbränsle. Lika mycket hem givetvis. Alltså 180000 liter, delar vi på det med 400 passagerare så blir det 450 liter bränsle per passagerare. Bara för en flygning Sverige-USA tur och retur. AJAJ!!! Inte bra. Titta på Kina! OJOJ! Det lilla Svedala förbrukar är knappt en fjärt i rymden. Men det är ju alltid så att vi här uppe i Sverige ska vara nån sorts Bror Duktig och det oftast inte till nån nytta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:
???

Det ska naturligtvis stå elda. Ibland vid haverier eller extremt väder måste man elda olja i fjärrvärmeverk för att kunderna ska få värme. Och det blev en nolla för mycket. Det ska vara 40 000 liter.

Okay, men förutom det så tyckte jag att 400000 liter lät mycket. 40000 lät också mycket innan jag fick förklaringen. 40000 liter i ett fjärrvärmeverk är inte så mycket. Men ni eldar väl med flis i vanliga fall i dessa miljötider. smile

/Benny

Jo, vi låg på ~98,5% biobränsle förra året smile

Eldar vi olja istället får vi faktiskt betala för att leverera värme då vi inte kan ta ut ett högre pris från kund än avtalat. Priset per kWh för eldningsolja är alltså högre än priset för värme till kund. Dessutom är det ju lite overheadkostnader som ska fördelas. 40 m3 är per dygn en kall vinterdag. När det är sommarrevision på flispannorna kan man räkna med 5 m3 (~50 000 spänn) per dygn, och då är det ju i princip bara varmvatten kunderna använder. Och då jobbar jag på en liten ort. På verkan i storstäderna är det helt annorlunda siffror!

Senast redigerat av Andromeda (30 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
IceEyes Varningar: För många..
30 augusti 2014 · 2 552 Inlägg

Jag tror inte på klimathotet överhuvudtaget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

IceEyes skrev:
Jag tror inte på klimathotet överhuvudtaget.

Vem f*n gör det? wink

Denna tant gör det: http://www.youtube.com/watch?v=Uz7lVSE9-vg

Däremot hade inte vår närmiljö varit så trevlig utan katalysatorer på bilarna och utsläppsrening på industrierna. Men för CO2-halten, som varierat kraftigt över tid under jordens historia, spelar det ingen roll vad vi gör i Sverige så länge vi inte tar globala tag samtidigt. Om det nu är av någon sexuell betydelse att sänka den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gravityone Fixare
30 augusti 2014 · 321 Inlägg

ser att många av de som svarat i tråden som har törstiga bilar åker väldigt lite med dem.

Jag kör ca 4000mil om året med min cheva som snittar på ca 1.6. Frugan kör ca 2000mil om året med en terracan v6:a som snittar på 1.3. Gör detta mig till en miljöbov? Möjligtvis är det så men jag resonerar som väldigt många andra att oavsett om jag skulle köpa mig ett par teslor istället så skulle det inte ha någon som helst inverkan i det stora hela.

Dock ska sägas att jag inte på något vis är emot ny teknik. Tycker elbilar överlag och självklard Tesla model S i synnerhet är fantastisk ingenjörskonst. Skulle själv inte ha något emot att köra en elektrisk motsvarighet till chevan. Men fram till den dagen då tekniken har kommit så lång att detta är möjligt kommer jag att åka i mina stenåldersmaskiner.

Till TS.
Jag tycker det borde införas lag på att samtlig ägare av bilar med en förbrukning på över 0,7L/7mil ska ställas inför rätta i Haag. :-s

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang