Standardbil med Banegenskaper

xXSammy
27 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

DusanMandick skrev:

DusanMandick skrev:
ford focus st170!

175hk och 1280kg (3dr)

http://youtu.be/N0P54S8ESys?t=1m19s

big_smile

De/Dem
baltis
28 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

diffbroms är enligt mig ett måste på en bil som ska gå bana!
Tunga bilar går även bort!

Kan du tänka dig framhjulsdrift är megane rs det absolut bästa valet.

Jag hade däremot valt bakhjulsdrift och då bmw big_smile m5e39 tycker jag dock e för tung, m5e60 likaså. (blir jävligt dyrt att köra bana med dessa). m3e36 tycker jag börjar kännas lite gammal invändigt så jag hade rekommenderat dig en m3e46, större än man tror i baksäte och bagage och drar dessutom inte mycvket mer än en v70 till vardags. Bättre bromsbelägg och sen e det bara å köra big_smile

Men sen måste jag även säga att du har roligt på banan OAVSETT vilken bil du kör, det roliga är ju att köra bilen du sitter i så snabbt det går... om det sen går på 2 min eller 1,30 runt mantorp spelar inte så jättestor roll i början av din "karriär". När du sen kommit längre in i "karriären" så kommer du ändå vilja ha en bil som mer eller mindre enbart är menad för banan.
Startade själv min "banåkakarriär" med tanken att jag skulle ha bilen till vardags men även kunna bruka den på bana tyvär är hjulvinklar för bana inte så avslappnande till vardags och lättning samt alubussningar och ledlager är varken bekvämt eller tyst big_smile

Så slutsatsen? Köp 2 bilar direkt big_smile bmw e36 328 är en extremt prisvärd bil att börja med på bana! (roligare att köra rensad e36a med slicks som en galning än ny m5 f10 runt en bana dessutom)

davidssoneddie
28 augusti 2014 · 16 Inlägg

Jag var inne i våras på st170 då det finns ganska så gott om dessa till en billig peng.
Den är inte helt ut ur bilden än och det kan mycket väl bli en sådan så länge priset är ok.

Det vore som sagt kul med Turbo och 200+hk, möjligheten till lite fler hästar genom chip som inte är svin dyrt.
Vi har i dag en Focus Titanium HGV från 06 och jag gillar den mycket.
Är nöjd med hur den är att köra, därför är jag inne på ytterligare en Ford fast mer anpassad för bana där av min för kärlek till RS mk1 och ST 225

Richtenb
28 augusti 2014 · 1 365 Inlägg

Det känns som att du inte kommer att släppa taget om Ford. Då är det väl egentligen bara Focus RS med diffbroms som gäller om du inte heller tänker släppa taget om framhjulsdriften. Då kan du nog köra både snabbt och ha roligt vid bankörning.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
davidssoneddie
28 augusti 2014 · 16 Inlägg

Peugeot 206 RC något att ha?

habomaster
29 augusti 2014 · 463 Inlägg

davidssoneddie skrev:
Peugeot 206 RC något att ha?

Jämfört med många andra bilar som föreslagits är den väl lite svag? Väghållningsmässigt tror jag inte den hänger med varken focus rs eller megane rs..
Den är ju å andra sidan mer jämförbar med fiesta st (170?) och Clio RS (197/200)

Det är förmodligen en väldigt rolig bil att köra oavsett vad man jämför med, men personligen tror jag Clion är bättre utgångsmaterial..

Här har du en banpreppad bil som lämnar utrymme för kombi:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95112

davidssoneddie
29 augusti 2014 · 16 Inlägg

Seat leon cupra R kan det vara ett alternativ?

RinorGDI
29 augusti 2014 · 338 Inlägg

audi  S3? s4?

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
KHRacing
29 augusti 2014 ·

Honda S2000 - 240+ hk. rwd.  går rent sagt som fan själv helt original.

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Köp en ny familjebil som frugan vill, och sedan eventuellt en riktigt billig banbil.

Köp en Saab 9000 eller Volvo 940 turbo beroende på om du vill ha fram eller bakhjulsdrift. Saaben har framhjulsdrift men mer lämplig motor (och vassare motorstyr). Kostnad max 25k för en i bättre bruksskick, kanske t o m där någon påbörjat genom att slänga i större turboagg, spridare, koppling, quaife-diff etc. Lägg lite tid och pengar på väghållningen och trimma bilfan > 500 hk eller mer. Rullar en del med uppåt 800-1000 hk också.
Kostar en del, men allt behöver inte ut på en gång.

Tycker det låter lite konstigt överhuvudtaget, och som om frun är den av er som har fötterna på jorden. Om ni har ett par hundra tusen att köpa bil för så vill hon att ni lägger det på en familjebil, så ni har troligen barn också. De ska ju åka säkert naturligtvis. Medan du verkar vilja ha en äldre familjebil som är billig i inköp, eller att inte byta ut den befintliga alls. Du vill istället lägga huvuddelen av pengarna på en leksak. Det låter för mig väldigt omoget om man har fru och barn att tänka på. Nog är väl familjen viktigare än en lekbil?

Jag måste ha missförstått något i tråden, för så skevt kan du väl ändå inte prioritera? Nej, jag lär ha missförstått något.

Senast redigerat av Andromeda (30 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
davidssoneddie
30 augusti 2014 · 16 Inlägg

Familjen går först och vi har en focus från 06 som går bra och är säker. Jag vill införskaffa ytterligare en bil och vill då ha en säker bil med bra banegenskaper.
Focus ST 225 är där av intresse då vi får en likadan bil till men som ändå det är drag i.
Att enbart köpa en leksak är helt uteslutet då barnen och frugan också skall kunna nyttja bilen.
Om frugan får bestämma så vill hon att vi enbart har en bil och då köper en nyare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang