Bensinare eller diesel vid pendling?

666_Beast
28 augusti 2014 · 1 863 Inlägg

Sitter och letar ny bil då Saaben börja krångla med partikelfiltret och funderar på att skaffa en bensinare istället. Kollar lite på Ford Focus 1,0T 125 hk och Skoda Octavia Tsi 140. Enligt uppgifter ska dom ligga runt 0,5 l/mil. Är dom lika bra att pendla med som dieselbilar eller slits bensinmotorer mer? Jag kör drygt 4000 mil om året.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
gravityone Fixare
28 augusti 2014 · 321 Inlägg

Går alldeles utmärkt att pendla med en bensin bil. Jag har valt det framför att åka diesel i många år nu. Att en bensinmotor skulle slitas med en en diesel dito finner jag osannolikt.

I övrigt skulle jag säga att oavsett vilken av ovanstående modeller du väljer så tror jag du blir nöjd. Kör du som folk så tror jag absolut att du kan få ner dessa till runt 0,5l/mil.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
666_Beast
28 augusti 2014 · 1 863 Inlägg

Va bra, hur jag än räknar så blir det billigare att köpa en spritt ny bil än att fortsätta åka med min färdigbetalda saab 9-5 -08. Snittar 0,74 med diesel samt att skatten ligger på drygt 5800. Visst behöver man bara halvförsäkring när man har vagnskadegaranti?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
gravityone Fixare
28 augusti 2014 · 321 Inlägg

Oj 0,74 va ju väldigt mycket. Trodde saaben va mycket billigare än så.

Stämmer bra att du endast behöver halvförsäkring under tiden du har vagnskadegaranti.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
andreas1
28 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Pendlar mellan 4-5000 mil per år med en skoda pickup bensin.
För mig var det ej lönande med diesel då jag kör bensinaren på 0,58.
Tror inte heller att bensinaren skulle bli mer sliten än diesel och oavsett så kör jag så långt att den blir genomvarm var gång så den slits mindre än alla dom som kör kortsträckor

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
xXSammy
28 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

Har inte funnit någon chans att kolla hur mycket 1.0 Ecoboost drar i motorvägsfart men Focus 2011.25 är trevlig att köra annars. smile

Senast redigerat av Malheus (28 augusti 2014)

De/Dem
666_Beast
28 augusti 2014 · 1 863 Inlägg

Malheus skrev:
Har inte funnit någon chans att kolla hur mycket 1.0 Ecoboost drar i motorvägsfart men Focus 2011.25 är trevlig att köra annars. smile

Det låter bra, den ser ju jäkligt bra ut också.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
djukk34
28 augusti 2014 · 309 Inlägg

666_Beast skrev:
Va bra, hur jag än räknar så blir det billigare att köpa en spritt ny bil än att fortsätta åka med min färdigbetalda saab 9-5 -08. Snittar 0,74 med diesel samt att skatten ligger på drygt 5800. Visst behöver man bara halvförsäkring när man har vagnskadegaranti?

Om du ska vara ekonomisk så är det väl en dum idé att köpa en NY bil oavsett om det blir billigare än som du har det nu.. Köp en begagnad bil som går billigare istället ? roll

En s40 2.0t -04 ligger väl runt ca 25-35k, dricker ca 0.62 landsväg med skatt på typ 1500:-…
Nu var det ju bara ett exempel, finns ju många bra billiga begbilar runt 30-50k.
Ska man bara ha det som pendelbil så.. En ny Focus måste ju ligga runt 170.000:- och det är myycket bensinpengar det.

saabos
28 augusti 2014 · 1 Inlägg

0,74 är orimlig. med trimmad saab 9000 blandad förbrukning är ca 0,8 och på motorväg 0,5-0,6 med lite tung fot & fullastad bil.

Senast redigerat av saabos (28 augusti 2014)

xXSammy
29 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

maaw skrev:

666_Beast skrev:
Va bra, hur jag än räknar så blir det billigare att köpa en spritt ny bil än att fortsätta åka med min färdigbetalda saab 9-5 -08. Snittar 0,74 med diesel samt att skatten ligger på drygt 5800. Visst behöver man bara halvförsäkring när man har vagnskadegaranti?

Om du ska vara ekonomisk så är det väl en dum idé att köpa en NY bil oavsett om det blir billigare än som du har det nu.. Köp en begagnad bil som går billigare istället ? roll

En s40 2.0t -04 ligger väl runt ca 25-35k, dricker ca 0.62 landsväg med skatt på typ 1500:-…
Nu var det ju bara ett exempel, finns ju många bra billiga begbilar runt 30-50k.
Ska man bara ha det som pendelbil så.. En ny Focus måste ju ligga runt 170.000:- och det är myycket bensinpengar det.

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 14&w=2

Skatt 360kr
Förbrukning blandad körning: 0.48
Kamrem 24.000 mil/10 år
Bilen har 2 års fabrikgaranti samt ytterligare 3 år för tilläggs garanti plus rostskydd garanti (försatt att bilens lack är OK) på 12 år från garantistart.
(Täcker maskin, växellåda och elektronik *Ej batteri*)

Förbrukning Volvo: 0.92 blandat
Ingen garanti
Ej rostfri vid köp
~ 1500 skatt.

På 2000 mil.
Bensin pris ca 15kr/L
Focus: 960L (14400kr)
S40: 1840L (27600kr)

Vet att man inte ska stirra sig blind på siffror men det är något tillverkaren har satt och det är enkelt att räkna med, så.

Focusen är nyare, lastar mer, säkrare bil samt bättre ljuddämpad.
Plus att den kostar 13200kr mindre i bränsle vilket kan läggas på helförsäkring samt en års service (Och lite till också)

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2014 · 13 742 Inlägg

mitt tips är att provkör bilen nogrant i dom intervallerna du kommer köra mest i.

köpte en skoda fabia 1.2 hpi 2006 till tanten som pendlar bil ska ligga på 0.5 landsväg.

vi har motorväg mindre än 2km från huset vi bor i sen har hon istort sätt raka vägen i 7mil på motorvägen.

ganska snabbt insåg vi att det ekonomiskt var ett stort hål att kasta bort dessa pengar på sån skitbil.
när hon tagit en t/r sväng alltså 14mils tur så hamnar förbrukningen på 0.66
visst något bättre än våran seat

problemet jag ser är att man får jobba ihjäl sig för att åka snålt.
för att vara nära dom där 0.5 får man köra med ett ägg under gaspedalen och man kommer inse fort att man har svårt att hålla konstant fart.  försöker man hålla farten så ökar förbrukningen lavinartat.

gjorde en test att köra en sträcka med max 100km/h med större delen på 80väg och en del 70väg.
och körde TOK lungt och riktig eco driving då landade jag på 0.51

körde sen samma sträcka fast åt andra hållet med mitt nyförvärv en 2002 Volvo v70 d5
som gått det dubbla och är skapligt lugg sliten.
snittade 0.5

båda bilarna är enligt färdatorn då.
den stora skillnaden är att i volvon lägger jag i 5:ans sätter på farthållarn sen håller den farten!
inga nedväxlingar för att den ska orka

så tänk igenom bilvalet rejält!
så slipper du byta bil igen efter någon månad när du inser att det inte är hållbart att köra någon liten motorsvag skitbil.

jag skulle utan tvekan välja en modern diesel.  skulle kollat på vw familjen och deras 1.4Tdi på 80hk
där åker du på 0.4 och endå har du en hel del ork även om det inte är en raket
sitter dessutom partikelfilter och allt sånt där miljötjafs så skatten blir inte skyhög
finns med start och stopp funktion osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2014 · 10 279 Inlägg

maaw skrev:

666_Beast skrev:
Va bra, hur jag än räknar så blir det billigare att köpa en spritt ny bil än att fortsätta åka med min färdigbetalda saab 9-5 -08. Snittar 0,74 med diesel samt att skatten ligger på drygt 5800. Visst behöver man bara halvförsäkring när man har vagnskadegaranti?

Om du ska vara ekonomisk så är det väl en dum idé att köpa en NY bil oavsett om det blir billigare än som du har det nu.. Köp en begagnad bil som går billigare istället ? roll

En s40 2.0t -04 ligger väl runt ca 25-35k, dricker ca 0.62 landsväg med skatt på typ 1500:-…
Nu var det ju bara ett exempel, finns ju många bra billiga begbilar runt 30-50k.
Ska man bara ha det som pendelbil så.. En ny Focus måste ju ligga runt 170.000:- och det är myycket bensinpengar det.

Jag har en V40 2,0T -04. Skatten är ~1900:-, drar 0,9 blandat (~0,75 landsväg), men försäkringen är billig. Den största nackdelen är att den är gammal - delar (och den tid det tar att byta dom!) drar upp milkostnaden rejält. Tvivlar inte en sekund på att en nyare bil är billigare att pendla med. Dessutom är säkerheten i att köra nytt och slippa oroa sig för att den ger upp längs vägen värd ganska mycket. I synnerhet om man pendlar till jobbet. Få arbetsgivare uppskattar att man ringer halvvägs och berättar att man väntar på bärgare istället för att vara på jobbet...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
666_Beast
29 augusti 2014 · 1 863 Inlägg

Bilen ska funka som familjebil och som pendlarbil, därför känns det inte lönt att köpa nån äldre bil som ändå måste in på verkstad titt som tätt för lagning. Förstår inte hur alla kör för att få ner sina siffror så lågt, jag har visserligen automat och bara motorväg (120 km/h) till jobbet men går inte att få den under 0,7. Tycker det är lite häftigt för en dieselbil som är relativt modern.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
habomaster
29 augusti 2014 · 463 Inlägg

Om du ska åka motorväg ska du inte välja en alldeles för motorsvag bil (framförallt  vridmoment spelar roll) Jag tror därför att Skodan är bättre.
Annars finns det gått om vridstarka dieslar som går som miljöbilar för tillfället. Det innebär ingen fordonsskatt de första 5(?) åren, där kan du spara mycket. Väljer du en diesel som är miljöbil och har 120-130hk kommer du få ganska låg förbrukning på motorväg.

Tagg3N Konsult
29 augusti 2014 · 1 247 Inlägg

Jag slår ett slag för en diesel med något år på nacken, gärna nyare än 2010 för skattelättnaderna. Inte för att skatten blir så dyr efter fem år, men många bäckar små.
Min Focus dricker ca 0,45 i motorvägstempo och ca 0,55 blandat. Första skatten kommer i början på 2015 och kostar mig 1182:- per år. Den är lite bullrig men med rätt däck är den både tyst och bekväm att åka långt i.

Senast redigerat av Tagg3N (29 augusti 2014)

djukk34
29 augusti 2014 · 309 Inlägg

Malheus skrev:

maaw skrev:

666_Beast skrev:
Va bra, hur jag än räknar så blir det billigare att köpa en spritt ny bil än att fortsätta åka med min färdigbetalda saab 9-5 -08. Snittar 0,74 med diesel samt att skatten ligger på drygt 5800. Visst behöver man bara halvförsäkring när man har vagnskadegaranti?

Om du ska vara ekonomisk så är det väl en dum idé att köpa en NY bil oavsett om det blir billigare än som du har det nu.. Köp en begagnad bil som går billigare istället ? roll

En s40 2.0t -04 ligger väl runt ca 25-35k, dricker ca 0.62 landsväg med skatt på typ 1500:-…
Nu var det ju bara ett exempel, finns ju många bra billiga begbilar runt 30-50k.
Ska man bara ha det som pendelbil så.. En ny Focus måste ju ligga runt 170.000:- och det är myycket bensinpengar det.

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 14&w=2

Skatt 360kr
Förbrukning blandad körning: 0.48
Kamrem 24.000 mil/10 år
Bilen har 2 års fabrikgaranti samt ytterligare 3 år för tilläggs garanti plus rostskydd garanti (försatt att bilens lack är OK) på 12 år från garantistart.
(Täcker maskin, växellåda och elektronik *Ej batteri*)

Förbrukning Volvo: 0.92 blandat
Ingen garanti
Ej rostfri vid köp
~ 1500 skatt.

På 2000 mil.
Bensin pris ca 15kr/L
Focus: 960L (14400kr)
S40: 1840L (27600kr)

Vet att man inte ska stirra sig blind på siffror men det är något tillverkaren har satt och det är enkelt att räkna med, så.

Focusen är nyare, lastar mer, säkrare bil samt bättre ljuddämpad.
Plus att den kostar 13200kr mindre i bränsle vilket kan läggas på helförsäkring samt en års service (Och lite till också)

Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.

Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.

Senast redigerat av maaw (29 augusti 2014)

xXSammy
29 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

maaw skrev:
Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.

Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=9573
http://www.ultimatespecs.com/car-specs/ … I-20T.html

Brådhis skrev:
Jag har en V40 2,0T -04. Skatten är ~1900:-, drar 0,9 blandat (~0,75 landsväg)...

De/Dem
habomaster
29 augusti 2014 · 463 Inlägg

maaw skrev:
Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.

Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.

Ofta är det försvarbart att köra en nyare bil. Köper man en 2-3 år gammal och behåller den i 3-5 år så kommer totalkostnaden bli betydligt lägre än att köra en 10-15kkr bil om man räknar in allt, inköp, restvärde, reservdelar, verkstadskostnader, försäkring, bränsle etc..

djukk34
29 augusti 2014 · 309 Inlägg

habomaster skrev:

maaw skrev:
Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.

Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.

Ofta är det försvarbart att köra en nyare bil. Köper man en 2-3 år gammal och behåller den i 3-5 år så kommer totalkostnaden bli betydligt lägre än att köra en 10-15kkr bil om man räknar in allt, inköp, restvärde, reservdelar, verkstadskostnader, försäkring, bränsle etc..

Absolut, men nu pratade vi om nya bilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2014 · 13 742 Inlägg

habomaster skrev:

maaw skrev:
Nej dom siffrorna stämmer inte alls. Det låter mer som s60 T5.
Tycker du ska räkna lite på inköpspriset också, hur många år måste du köra med focusen för att köra in typ 150.000:-. Sen värdeminskningen om du väljer att byta bil om 2-5 år.

Vill bara få fram att det inte är ekonomiskt försvarsbart att köpa en ny bil. För det lät som detta handlade om just ekonomi.

Ofta är det försvarbart att köra en nyare bil. Köper man en 2-3 år gammal och behåller den i 3-5 år så kommer totalkostnaden bli betydligt lägre än att köra en 10-15kkr bil om man räknar in allt, inköp, restvärde, reservdelar, verkstadskostnader, försäkring, bränsle etc..

det där beror helt på..

skulle nog välja att hitta någon riktig skit bil..

har testat det och det fungerar..köp det sista du vill sätta dig i..och skiten kommer fungera perfekt..

har själv en pjukalott 306:a från 1999..  jag HATAR franska äkliga skitbilar för det är skräp
men tro på f-n att den där jävla bilen bara går och går..   snart är det dags för 3:E bes i min ägo..
visst jag har lagat den.

följande saker har jag fixat sen jag köpte den
spindel höger fram (hjulagret var dåligt på bilen)   300kr på returbilen
höger drivaxel..  300kr
soppapump  300kr

ingen av grejerna dog helt men byttes i "förebyggande"  drivaxeln hade knackat i 1år när jag bytte den ;-)

har väll lagt ner 3-4timmar totalt på den.

sen kosta jag på den en service för 300kr inkl olja och filter+luftfilter

iövrigt har jag tankat skiten och fyllt på lite olja mellan varven.
bilen kostade 1500kr i inköp

nästa grej är lite däck som är på listan och en spindelled på höger sidan
och ett kamremsbyte.. men 1timme och 20minuter för det så har man t.o.m råd att lämna in skiten för byte.

jag kör bokstavligen skiten ur bilen HELA tiden.  snabb jävel förövrigt den gör 97km/h på 2:an varvar satan då
den bara går och går och jag hatar bilen mer och mer...
tanten har haft den i 1år och pendlat mellan örebro-köping så den rullar på rätt ordenkligt oxå.. skulle gissa att den rullat 3500-4500mil under den tiden vi haft den

sen håller jag på med ac nu för den dog förra året kostnaderna för det är 500kr i delar och lite gas


det kan du inte ens betala lånet i 2månader för om du lånar till en bil..och det är total kostnaden..
det värsta av allt att den går snålt även om jag misshandlar den totalt.

inte direkt mätt den men den går under 0.7 när jag kör till jobbet
går nog att snåla ner till 0.65 med lite snällare körning är endå rätt rymlig och kombi

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang