900 talladega med svart tändkasett?

Palssons pappa
20 januari 2013 · 16 Inlägg

Hej är lite konfunderad över detta

Jag har en saab 900 talladega och det sitter som det ska en t5 motor i och i t5 motor ska det ju va den röda tändkassetten men i min sitter det en svart och den är int målad svart, och jag har även sett att där e andra med svart tändkassett och vissa har den röda, vrf är min fråga då mvh


Fixade en bättre rubrik
MVH Jonas/moderator

_-_-_-_-_AUDI_-_-_-_-_
Vorsprung Durch Technik
ascona-tic
20 januari 2013 · 1 496 Inlägg

T5 ska bara ha den röda alla andra har fel.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Palssons pappa
20 januari 2013 · 16 Inlägg

ja jag vet att t5 ska ha röd, men blev lite konfunderad men bilen går hur bra som helst ändå, men hehe ja får nog byta  till den röda ändå vill ju att de ska va rätt

_-_-_-_-_AUDI_-_-_-_-_
Vorsprung Durch Technik
jonTe
21 januari 2013 · 5 710 Inlägg

IOM att kasetterna oavsett färg passar rent fysiskt finns det ju stor risk att folk byter till fel.
Sedan har ju andelen begagnade röda på marknaden minskat och den svarta ökat och då är det ännu större risk att den som inte förstår sig på byter till fel. När bilen dessutom startar med den svarta gör det saken än värre.

Dock är det fel och rentav farligt för motorn att köra med fel kasett = byt genast.

MVH Jonas
..............
Zkogi
29 augusti 2014 · 4 Inlägg

Sitter en Svart tändkasett i min Saab 900 2.0 turbo och den har troligtvis suttit där dom 5 senaste åren ? Ni menar det är direkt skadligt att köra med T7 kasett?

andreas1
30 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Åt ena hållet ska man kunna byta men minns ej om det är t5 som funkar på t7 el tvärtom.
Men bäst måste vara o ha rätt då det sitter givare/sensor i kasetterna.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
jonTe
2 september 2014 · 5 710 Inlägg

Zkogi skrev:
Sitter en Svart tändkasett i min Saab 900 2.0 turbo och den har troligtvis suttit där dom 5 senaste åren ? Ni menar det är direkt skadligt att köra med T7 kasett?

Ja det kan det vara.
Läs mer här:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … -kassetter
DrBoost är en mycket påläst herre som jobbat många år med tester på SAAB samt att han skrivit flera av SAAB:s verkstadsböcker = han vet vad han pratar om...

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang