Montera/avmontera Dragkrok?

Naesstrom
30 augusti 2014 · 9 Inlägg

Hejsan

Sambons gamla Vectra fick en punkt på bilprovningen om "dragram infästning rostig" och mycket riktigt, det var ett stort hål i själva balken!
Istället för att jävlas med att svetsa hålet tänkte jag plocka bort dragkroken och tydligen räcker det med att ta bort själva kulan så att den blir obrukbar. Det jag undrar däremot är om man behöver regga om bilen efteråt, jag skall göra tvärtom tänkte jag och sätta ett drag på min V40 istället och det är ju nya regler nu!

De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning. Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en kopplingsanordning på sitt fordon. Regleringen ska också bli tydligare för de organ som kontrollerar fordon, det vill säga besiktningsföretag och polis.

src: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny … ok-i-host/

Någon som vet om man behöver regga om bilen vid bortmontering av draget och hur mycket brukar det kosta isf.

Hamilton
30 augusti 2014 · 8 864 Inlägg

Svaret på din fråga står ju i länken

Fotograf på tierpidag.se
Naesstrom
30 augusti 2014 · 9 Inlägg

Hamilton skrev:
Svaret på din fråga står ju i länken

Men det står inget tydligt om man behöve regga om den om man tar bort på en bil som är reggad med Dragkrok... bara att man inte behöver det vid nymontering... eller missade jag något stycke?

Hamilton
30 augusti 2014 · 8 864 Inlägg

I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang