Nollning av vevaxel t5a utan kugghjulet på

Filip-Alsterberg
30 augusti 2014 · 11 Inlägg

Tjena. Har en helt ny renoverad t5R motor som jag ska slänga in i 850in.
Läst runt en j*vla massa men alla "nollnings guder" säger bara sätt kugghjuls saken efter sträcket på oljepumpen.
Men nu e läget så att eftersom den e renoverad så e allt de där av taget så de e bara själva axeln med gängor som sticker ut. Undrar då hur jag ska kunna nolla den för att sen sätta på oljepump och kugg i rätt läge.

Marlboroman
30 augusti 2014 · 8 233 Inlägg

Om man inte monterar oljepump och kamremsdrevet så är enda chansen att nolla vevaxeln att använda en vevaxeltolk. Men veven måste inte stå i noll innan du monterar kamdrevet och pumpen. Dem går bara att montera på ett sätt och när dem väl sitter på plats så är det bara att vrida vevaxeln till 0-läget. Tittar du på hur bulthålen sitter och hur oljepumpen ser ut så är det enkelt att lista ut hur den ska sitta. Kamdrevet är tillverkat så det bara går att montera på ett sätt. Om du tittar på splinesen så är det ett ställe som ser annorlunda ut, och samma sak på vevaxeln.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Filip-Alsterberg
30 augusti 2014 · 11 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om man inte monterar oljepump och kamremsdrevet så är enda chansen att nolla vevaxeln att använda en vevaxeltolk. Men veven måste inte stå i noll innan du monterar kamdrevet och pumpen. Dem går bara att montera på ett sätt och när dem väl sitter på plats så är det bara att vrida vevaxeln till 0-läget. Tittar du på hur bulthålen sitter och hur oljepumpen ser ut så är det enkelt att lista ut hur den ska sitta. Kamdrevet är tillverkat så det bara går att montera på ett sätt. Om du tittar på splinesen så är det ett ställe som ser annorlunda ut, och samma sak på vevaxeln.

Tack så hemskt mycket. Är nu precis ute och såg att axeln inte va exakt lika runt om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang