Få loss fjäderben 940

Mew
3 september 2014 · 2 160 Inlägg

Hej! Har lossat mitt fjäderben (hö fram) för byte av fjäder och fjäderbenslagring, men jag kan för mitt liv inte få loss den ur kulbulten. Styrstagets (den främre) lossnade med lite våld, men den här vilar stötfångaren ju på. Har använt domkraft, avdragare, våld, hammare, mer våld... Den vill inte lossna. Skulle behöva några tips, om inte annat så för motivationens skull. Vill ha det färdigt, och uppfarten behövs till annat. Har dessutom andra sidan kvar med.

http://i.imgur.com/E0xYiJP.jpg

Avdragaren jag har är en universal. Tror ni en sådan här skulle orka det inget annat jag provat orkade? http://www.swedol.se/kulledsavdragare.html

Volvo_Mannen Volvoskadad
3 september 2014 · 6 017 Inlägg

Lossa de två bultarna ovanför istället. Den du lossat på är bara när man byter spindelled.

Jonas
Mew
3 september 2014 · 2 160 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Lossa de två bultarna ovanför istället. Den du lossat på är bara när man byter spindelled.

Åh. Känner mig lagom dum nu. Jaja, det är väl så man lär sig. tongue Nya tag imorgon. Tack!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 september 2014 · 3 730 Inlägg

Ne känn dig inte dum. Jag tar isär där när jag ska lossa ett fjäderben. Spöa på den från sidan på själva navet där gängan går igenom. Har du en sådan brytgaffel som är till för att dela på spindel och kulbult? Man sabbar med strörsta sannolikhet damasken med en sådan men jag har alltid lyckats med en sådan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mew
4 september 2014 · 2 160 Inlägg

DiwraZ skrev:
Ne känn dig inte dum. Jag tar isär där när jag ska lossa ett fjäderben. Spöa på den från sidan på själva navet där gängan går igenom. Har du en sådan brytgaffel som är till för att dela på spindel och kulbult? Man sabbar med strörsta sannolikhet damasken med en sådan men jag har alltid lyckats med en sådan

Det gjorde jag, ganska rejält, men den ville inte ge sig. Det är väl inte att undra på i och för sig, den har inte blivit lossad på 18 år. tongue
Det har jag tyvärr inte. Ska testa att lossa de övre bultarna efter jobbet, vill de inte heller ge sig får jag väl i värsta fall åka och köpa en sådan och en ny damask. smile

Senast redigerat av Mew (4 september 2014)

xXSammy
4 september 2014 · 6 571 Inlägg

Sluta använda leksaks verktyg. wink
Slå så hårt du kan på sidan av länkarmen med en rejäl slägga, skruva bara i muttern en bil på spindelleden så du inte råkar skada gängorna.

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 september 2014 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:
Sluta använda leksaks verktyg. wink
Slå så hårt du kan på sidan av länkarmen med en rejäl slägga, skruva bara i muttern en bil på spindelleden så du inte råkar skada gängorna.

Ja den bruka ge med sig med kraftigt våld från sidan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mew
4 september 2014 · 2 160 Inlägg

Malheus skrev:
Sluta använda leksaks verktyg. wink
Slå så hårt du kan på sidan av länkarmen med en rejäl slägga, skruva bara i muttern en bil på spindelleden så du inte råkar skada gängorna.

DiwraZ skrev:

Malheus skrev:
Sluta använda leksaks verktyg. wink
Slå så hårt du kan på sidan av länkarmen med en rejäl slägga, skruva bara i muttern en bil på spindelleden så du inte råkar skada gängorna.

Ja den bruka ge med sig med kraftigt våld från sidan

Tack! Jag tog storsläggan och släppte lös lite aggressioner på länkarmen, och då släppte han minsann taget! Nästan lite för bra, sen ville han inte på igen när det väl var dags... big_smile Men med en domkraft och några fina ramsor löste det sig med. Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang