Glödheta elkablar och strömbrytare

Flangstrom
5 september 2014 · 109 Inlägg

Jag har 3 extraljus på bilen som var ikopplade förut men strömbrytaren gick sönder så slet bara ur alla kablar, kopplade in en 230v strömbrytare på kablarna som hängde, ljusen funkade men kablarna och strömbrytaren blev skitvarma och det luktar bränt av den. Beror detta på att det är en 230v brytare?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
it_mutt Avstängd
5 september 2014 · 10 388 Inlägg

Jag hoppas innerligt att du dragit det via ett relä eller två, och inte använder brytaren som enda brytare....

Men, med tanke på värmen i kablar osv, så låter det inte så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
5 september 2014 · 5 087 Inlägg

Låter som du gjort alla fel man kan.
1 du behöver ett relä (för att slippa onödigt grova kablar till brytaren och kraftig brytare)
2 du behöver grövre kablar, minst 2,5mm2 mellan relät och lyset skulle ja rekomendera, en kabel till varje lyse.
3 du behöver en säkring i rätt storlek, annars riskerar du kabelbrand.

Googla hur du ska koppla ett eller flera extraljus så ska du se att det slutar lukta bränt och bli varmt....

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Flangstrom
5 september 2014 · 109 Inlägg

Kablar går från ljus till 30A säkringar och sedan till ett stort relä och därifrån in till strömbrytare. Så det är rätt, men ska man ha 12v strömbrytare eller är det skitsamma om det är 230v, då det inte luktade bränt eller blev varmt med brytare som satt där innan.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
it_mutt Avstängd
5 september 2014 · 10 388 Inlägg

Flangstrom skrev:
Kablar går från ljus till 30A säkringar och sedan till ett stort relä och därifrån in till strömbrytare. Så det är rätt, men ska man ha 12v strömbrytare eller är det skitsamma om det är 230v, då det inte luktade bränt eller blev varmt med brytare som satt där innan.

Men, är det rätt kopplat då? Det låter ju iaf galet.


Batteri + -> Säkring ->Relä 30
Jord -> Relä 85
Extraljus + -> Relä 87
Styrström från strålkastare (Alternativt Batteri +) -> Strömbrytare -> Relä 86

- - Edit - -

Nej, det spelar ingen roll om du har kopplat rätt, då strömbrytaren bara ska bryta styrningen till relät. O vad hände med den gamla strömbrytaren?

Senast redigerat av it_mutt (5 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Flangstrom
5 september 2014 · 109 Inlägg

it_mutt skrev:

Flangstrom skrev:
Kablar går från ljus till 30A säkringar och sedan till ett stort relä och därifrån in till strömbrytare. Så det är rätt, men ska man ha 12v strömbrytare eller är det skitsamma om det är 230v, då det inte luktade bränt eller blev varmt med brytare som satt där innan.

Men, är det rätt kopplat då? Det låter ju iaf galet.


Batteri + -> Säkring ->Relä 30
Jord -> Relä 85
Extraljus + -> Relä 87
Styrström från strålkastare (Alternativt Batteri +) -> Strömbrytare -> Relä 86

- - Edit - -

Nej, det spelar ingen roll om du har kopplat rätt, då strömbrytaren bara ska bryta styrningen till relät. O vad hände med den gamla strömbrytaren?

Det är kopplat exakt som du skrev. Hade på helljuset men tyckte det lyste dåligt så skulle kolla om strymbrytaren var på, det gick segt sen gick knappen sönder.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
it_mutt Avstängd
5 september 2014 · 10 388 Inlägg

Flangstrom skrev:

it_mutt skrev:

Flangstrom skrev:
Kablar går från ljus till 30A säkringar och sedan till ett stort relä och därifrån in till strömbrytare. Så det är rätt, men ska man ha 12v strömbrytare eller är det skitsamma om det är 230v, då det inte luktade bränt eller blev varmt med brytare som satt där innan.

Men, är det rätt kopplat då? Det låter ju iaf galet.


Batteri + -> Säkring ->Relä 30
Jord -> Relä 85
Extraljus + -> Relä 87
Styrström från strålkastare (Alternativt Batteri +) -> Strömbrytare -> Relä 86

- - Edit - -

Nej, det spelar ingen roll om du har kopplat rätt, då strömbrytaren bara ska bryta styrningen till relät. O vad hände med den gamla strömbrytaren?

Det är kopplat exakt som du skrev. Hade på helljuset men tyckte det lyste dåligt så skulle kolla om strymbrytaren var på, det gick segt sen gick knappen sönder.

Men alltså, saken är, att strömbrytaren gör inget mer än bryter styrströmmen, och den i sin tur är minimal.

Du säger att det är rätt kopplat, jag personligen skulle -annars- gissa på att strömbrytaren var kopplad antingen  mellan batteri/säkring och relä, eller mellan relä och extraljus. För, igen, den ska bara bryta styrströmmen, så vare sig den eller kablarna till den ska bli varma (oavsett hur små i dimension dessa är)

Men ja, har du kopplat det rätt så har jag ingen förklaring. Vare sig till varma kablar eller illaluktande strömbrytare tyvärr

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Drönirettab
5 september 2014 · 21 761 Inlägg

Flangstrom skrev:

it_mutt skrev:
Men, är det rätt kopplat då? Det låter ju iaf galet.


Batteri + -> Säkring ->Relä 30
Jord -> Relä 85
Extraljus + -> Relä 87
Styrström från strålkastare (Alternativt Batteri +) -> Strömbrytare -> Relä 86

- - Edit - -

Nej, det spelar ingen roll om du har kopplat rätt, då strömbrytaren bara ska bryta styrningen till relät. O vad hände med den gamla strömbrytaren?

Det är kopplat exakt som du skrev. Hade på helljuset men tyckte det lyste dåligt så skulle kolla om strymbrytaren var på, det gick segt sen gick knappen sönder.

Jag tror iaf inte att sakerna har blivit rätt inkopplade. Precis som it_mutt skriver drar relät så pass lite ström att en strömbrytare inte ska börja gå segt och sedan gör inte strömbrytaren i sig själv att lamporna kan börja lysa svagare, även om den skulle bli dålig.

Dubbel/trippelkolla hur kablarna är kopplade, min gissning är att tex 86 och 87 har råkat bli omkastade. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2014 · 17 477 Inlägg

Överslag i reläet? Byt detta. Hur mycket kräm i ampere räknat tål reläet?
Du skriver "säkringar", har du en 30A per extraljus?
Hur mycket ampere drar alla 3 ljusen totalt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang