Saab 9-5 "knackande" ljud i framvagnen

Danne8331
4 februari 2014 · 649 Inlägg

Hallåj.

Har precis bytt ner mig från en volvo till en saab 9-5 årsm -98.

Hittade nån mall som jag tänkte gå efter så kanske det underlättar för er.

Bilmodell
saab 9-5 2.3t

Årsmodell
1998

Miltal
ca 27000


Modifikationer på bilen
original

Hur yttrar sig felet?
När jag släpper gasen(motorbromsar) så knackar det i framvagnen, låter nästan som en helikopter. Ju fortare jag åker desto "snabbare" låter det. Om jag gasar så slutar det, bromsar jag så slutar det också, svänger jag vänster rätt hårt så slutar det också.
Ljudet skulle kunna beskrivas som att kolvarna slår i toppen(i typ 300rpm)

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Vid motorbromsning uppstår det.

Vilken felsökning har redan gjorts?
Då jag inte kan nåt om saab så har jag bara googlat lite utan att fått fram nåt vettigt.

Har precis bytt bromsklossar fram, har kört ca 20 mil efter det utan missljud.

Missljudet kom bara plötsligt, inte smygandes. Vilket skulle hänt om det var ett hjullager?

Senast redigerat av Danne8331 (4 februari 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Matnil
8 september 2014 · 3 Inlägg

Hur gick det, hittade du felet? Jag har ett problem som är väldigt likt, så det hade varit härligt med lite hjälp! Min meckar- och bilkunskaper är ganska begränsade

Har precis haft bilen på service hos Mekonomen, de åkte en sväng, körde en runda själv och hade bilen upphissad och kände på stag, lager osv i framvagnen när de gjorde en snabb felsökning, de trodde då det var växellådan och bytade växellådsoljan (vilket var hög tid då den var i behov av byte). Men det har inte gjort nån skillnad och jag tror inte det är växellådan.....

Bilen är 9-5 -02 aero, c:a 22 000mil
Precis som för dig så försvinner det vid acceleration samt vid inbromsning och dyker upp tydligast vid moterbroms, hörs inget när bilen står stilla. Hörs oftast tydligast först vid runt 40 och 60km/h eller lägre hastigheter men när det väl dykt upp så är det ganska konstant malande. Ljudet låter fortare vid högre fart men är ändå inte helt rytmiskt eller konstant....
Någon som har nån idé?

Danne8331
8 september 2014 · 649 Inlägg

För mig så satt ett hjul löst, hehe

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang