Passat v5 -02 motorlampa

b00ster
6 september 2014 · 5 Inlägg

Hann tammefan inte ens hem från bilhandlaren så började motorlampan lysa yikes
och bilen vart att kännas seg vid gaspådrag.

stängde av bilen och sen gick det inte att starta på en halvtimme.

Sen hoppa den igång och kördes sista kilometern hem. Men den var seg som smör vid gaspådrag.
Hände inte mycket alls.


Nån med tips å tricks så här en lördag kväll?

skulle kunna tänka mig luftmassemätaren då våran v 70 hade liknande fel.


Ringde handlaren direkt och han skulle skicka ut en kille med ny startmotor på måndag, fick jag som svar.

Cupra_
6 september 2014 ·

b00ster skrev:
Hann tammefan inte ens hem från bilhandlaren så började motorlampan lysa yikes
och bilen vart att kännas seg vid gaspådrag.

stängde av bilen och sen gick det inte att starta på en halvtimme.

Sen hoppa den igång och kördes sista kilometern hem. Men den var seg som smör vid gaspådrag.
Hände inte mycket alls.


Nån med tips å tricks så här en lördag kväll?

skulle kunna tänka mig luftmassemätaren då våran v 70 hade liknande fel.


Ringde handlaren direkt och han skulle skicka ut en kille med ny startmotor på måndag, fick jag som svar.

Det låter ju som om den gått in i "limp home mode" onekligen. Det kan bero på mängder av saker, men har ju svårt att tro att det skulle ha med startmotorn att göra då bilen är slö när den ändå är igång.

LMM kan det vara som du är inne på, en golf jag hade som firmabil gjorde sådär när det var glappkontakt till den. På vilket sätt gick den inte att starta? Alltså drog startmotorn runt motorn men den tände inte?

b00ster
7 september 2014 · 5 Inlägg

ja precis. startmotorn veva på bra. den ville dock aldrig hoppa igång förrns han hade stått en stund. blir en liten googling på limp home mode då. tack å bock

it_mutt Avstängd
7 september 2014 · 10 388 Inlägg

b00ster skrev:
ja precis. startmotorn veva på bra. den ville dock aldrig hoppa igång förrns han hade stått en stund. blir en liten googling på limp home mode då. tack å bock

"Problemet" med att googla på "limp home", ja om du nu inte bara är ute efter info om vad det är, är helt värdelöst. Anledningen är som påpekat här ovan; det kan bero på en mängd saker. Det vettiga här är helt enkelt att få felkoderna utlästa för att se var det spökar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

V5 motorn är "känd" för att tänja ut kamkedjan har jag för mig...Startmotorn tror jag INTE att det är. Läs ut felkoder, samt kolla "realtids värden" för bland annat kamgivare o liknande. Skulle inte bli förvånad om du har nån felkod på "kamgivare" eller liknande, vilket eventuellt kan bero på tänjd kamkedja... MEN det kan vara något helt annat med, som tex en kass LMM.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
b00ster
8 september 2014 · 5 Inlägg

Handlaren gissar på startspärr nu på telefon. Men det tycker iaf jag inte bör tända en motorlampa.
Det har väl bara med avståndet från glastranspondern i nyckeln till tändningslåset att göra eller?

Blir iaf tillbaka med bilen efter jobbet idag så får dom kika felkoder. Kan tillägga att det även låter som en hel del vatten innanför
Instrumentbrädan nånstans. Verkar inte läcka ut någotå backen. Kan vara AC:n kanske? Eller kylarn?

Tjo flöjt så länge

it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

b00ster skrev:
Handlaren gissar på startspärr nu på telefon. Men det tycker iaf jag inte bör tända en motorlampa.
Det har väl bara med avståndet från glastranspondern i nyckeln till tändningslåset att göra eller?

Blir iaf tillbaka med bilen efter jobbet idag så får dom kika felkoder. Kan tillägga att det även låter som en hel del vatten innanför
Instrumentbrädan nånstans. Verkar inte läcka ut någotå backen. Kan vara AC:n kanske? Eller kylarn?

Tjo flöjt så länge

Det tänder inte motorlampan, utan immo-lampan.

Nej, det kan ha betydligt mycket mer än avståndet till transpondern; Kass läsring, kass transponder, immon kan ha tappat nyckeln/nycklarna osv osv osv. Men som sagt, det ska tända immolampan, inte motorlampan.

Det är inte så att du har vatten stående nedanför rutan? AC:n är ju gas, värmpaketet; ptja, skulle det läcka så mycket att du har vatten stående så att det hörs ordentligt, så skulle även kylsystemet tömmas.

Kylaren? Den sitter ju...ehm...nästan längst fram på bilen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
b00ster
8 september 2014 · 5 Inlägg

Kamgivare var felkoden iaf. Ska man bara få den bytt å va nöjd sen?  Känns ju sådär ifall kamkedjan är kiss

it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

b00ster skrev:
Kamgivare var felkoden iaf. Ska man bara få den bytt å va nöjd sen?  Känns ju sådär ifall kamkedjan är kiss

Tycker du dom ska byta den i rent förebyggande syfte?

Du har ju ett fel nu; bilen går inte. Det finns felkod o felet kommer bli åtgärdat. Mycket mer kan du inte riktigt begära i nuläget.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
8 september 2014 · 4 474 Inlägg

Oj vad rätt jag hade sad. Nåja, låt de byta kamgivaren. Återkommer felet snart så vet du vad det beror på, tänjd kamkedja förmodligen. Googla, det finns en hel del att läsa i ämnet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
8 september 2014 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

Det -kan- ju givetvis vara kamlägesgivaren också och bara...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
8 september 2014 · 4 474 Inlägg

Så klart...MEN om felet återkommer snart (säg inom 1000 mil) så ligger det nära till hands att tro att symptomen pekar på "kass kamgivare", men orsaken är att "kedjan är tänjd"...Problemet förekommer på en del VW motorer, en arbetskamrat Golf hade samma problem (motorlampan lyste o den pekade på kass kamgivare...), slutade med byte av kamkedja inkl tillbehör, en nätt kostnad på 20' hos VW...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
Så klart...MEN om felet återkommer snart (säg inom 1000 mil) så ligger det nära till hands att tro att symptomen pekar på "kass kamgivare", men orsaken är att "kedjan är tänjd"...Problemet förekommer på en del VW motorer, en arbetskamrat Golf hade samma problem (motorlampan lyste o den pekade på kass kamgivare...), slutade med byte av kamkedja inkl tillbehör, en nätt kostnad på 20' hos VW...

Absolut, menade mest bara att man inte ska springa händelserna i förväg smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
b00ster
10 september 2014 · 5 Inlägg

Ok. Nu sa dom att felkoden var kamgivare.
Men dom hade beställt en ny vevaxelgivare. Var precis där och dom dunka dit den nya
Motorlampan slocknade och den har gått att starta ett par gånger nu iaf.

Det där rinnande problemet återstår dock.
Kom ut imorse å skulle åka till jobbet, öppnade bildörren å hör redan då att någon form av vätska? rör på sig
nånstans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang