[Hjälp] - Byta databox (ECU) på Hyundai Coupé - bilen startar ej med nya databoxen.

thomas89
5 september 2014 · 95 Inlägg

Hejsan!

Har gjort ett motorbyte etc, och motorn går inte riktigt som den skall i den nya bilen.
Fick då tipset av en verkstad att byta databox, då detta är ett vanligt problem och att databoxen och motorn med åren lär känna varandra och ja, att man bör byta den då detta är ett vanligt symtom vid motorbyten på dessa bilar..

Hur som helst....

.. När jag byter databoxen, och kopplar in den boxen ifrån den gamla bilen i den nya så startar den inte (den gamla bilen var det inga fel på innan, så boxen fungerar!)..
Det verkar som det är någon slags startspärr eller något som gör att bilen inte startar när man vrider på nyckeln med boxen från den gamla bilen i..

Motorn står bara och "tuggar" när man försöker starta den med den gamla boxen i, låter som den är på väg att hoppa igång i nån sekund och sen går den över till att bara tugga vidare... någon slags startspärr alltså..

Ska jag byta tändning för att starta med gamla nycklarna, eller är det något mer jag skall byta/flytta över?

Vad kan felet vara, och vad mer bör jag flytta över för att få bilen/motorn att starta med den gamla databoxen?
All hjälp som kan leda till framgång uppskattas, vill verkligen få igång den nya bilen med den gamla databoxen innan dess att jag skrotar den gamla karossen och inte längre kan plocka delar därifrån =/

thomas89
5 september 2014 · 95 Inlägg

Tillägg:

Bil: Hyundai Coupé / Hyundai Tiburon
Årsmodell: 2000

Båda bilarna är av samma modell och samma årsmodell, alltså identiska bilar.
Så vad bör jag flytta över mer för att få den nya bilen att starta med databoxen från den gamla bilen?

thomas89
5 september 2014 · 95 Inlägg

Räcker det med att bytta följande tro?

* Databox
* Tändningslås
* Antennring

Eller är det något mer jag behöver byta över?
Tacksam för alla svar jag kan få, är desperat och vill få i ordning på bilen imorgon sad

keykey
9 september 2014 · 163 Inlägg

Vafan är det för verkstad som säger att du bör byta "databox" för att "motorn och databoxen lärt känna varandra med åren"? Han som sa det måste vara lätt förståndshandikappad eller nåt. Nollställ adaptionsvärdena istället, det är lite enklare. På de flesta motorstyrsystem brukar adaptionsvärdena återställas av sig själv när man raderar felkoderna i felminnet.

Har du gjort ett motorbyte och motorn inte går bra har du antagligen missat någon kontakt eller slang, eller satt någon kontakt eller slang fel. Högst osannolikt att du märker något på motorgången pga "databoxen" iallafall.

PS. Fy faaaan vad jag hatar ordet "databox". Det låter som något ett dagisbarn hittat på. DS.

thomas89
9 september 2014 · 95 Inlägg

keykey skrev:
Vafan är det för verkstad som säger att du bör byta "databox" för att "motorn och databoxen lärt känna varandra med åren"? Han som sa det måste vara lätt förståndshandikappad eller nåt. Nollställ adaptionsvärdena istället, det är lite enklare. På de flesta motorstyrsystem brukar adaptionsvärdena återställas av sig själv när man raderar felkoderna i felminnet.

Har du gjort ett motorbyte och motorn inte går bra har du antagligen missat någon kontakt eller slang, eller satt någon kontakt eller slang fel. Högst osannolikt att du märker något på motorgången pga "databoxen" iallafall.

PS. Fy faaaan vad jag hatar ordet "databox". Det låter som något ett dagisbarn hittat på. DS.

Japp, efter tusen felsökningar så håller jag med dig!
Nu är visserligen "databoxen" wink bytt, och det visade sig att det var en startspärrs-burk och lite annat skit som behövde förflyttas.. Men som du säger, bilen gick inte så mycket bättre då heller..
Det visade sig (konstigt nog) att luftmassemätaren hade gett med sig (trots att den fungerade kanon innan bytet)..
Så nu är den bytt och bilen går hyffsat iaf, lite orolig på tomgång så felsökningarna fortsätter smile

keykey
10 september 2014 · 163 Inlägg

thomas89 skrev:
Men som du säger, bilen gick inte så mycket bättre då heller..
Det visade sig (konstigt nog) att luftmassemätaren hade gett med sig (trots att den fungerade kanon innan bytet)..
Så nu är den bytt och bilen går hyffsat iaf, lite orolig på tomgång så felsökningarna fortsätter smile

Förstod det, det är ytterst sällan ett motorstyrdon går sönder eller orsakar ett problem. Luftmassemätaren dock kanske fick stryk under motorbytet? Någon hård stöt eller liknande, de är ganska känsliga komponenter och de kan faktiskt gå sönder av ett hyfsad stöt eller slag, iallfall om det är en varmtråds då trådarna är typ tunna som ett hårstrå. Angående orolig tomgång efter motorbyte låter det typiskt som någon slang som spruckit eller hamnat fel, det är ju rätt vanligt när man byter motor att man missar någon av alla miljarder slangar smile. Prova duscha runt med startgas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang