Oljestickan på Passat gått sönder.

MoffeGreven
12 september 2014 ·

Tjena. KÖpte mig en Passat idag då, kollade oljan genom oljestickan då, såg att den var väldigt högt upp, säkert en decimeter upp på stickan.. Tänkte att det var vääääldigt mycket, men då såg jag att den måste ha gått sönder förut så stickan kommer ner längre ner än vad den ska göra.

http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg

Så ska det se ut, min oljesticka är nedanför insugsrören så inte konstigt att oljan kommer upp långt..

Men hur ska jag veta hur mycket olja det är i, måste jag byta o fylla i exakt mängd som den ska ha? Samt är det lättsamt att byta "oljestickshållaren"? Någon med tips och trix kanske.

Hur mycket olja ska en Passat ha?

Tack på förhand. Är en Passat 99 1.8T det handlar om.

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2014 · 26 149 Inlägg

Personligen hade i alla fall inte jag framfört fordonet i fråga tills det var garanterat att det är stickan som är boven i dramat, och inte överfyllt med olja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jimb_o TSR
12 september 2014 · 100 Inlägg

köp ut en ny "stickhållare" så är problemet löst
det är vanligt på dom där att "stickhållaren" går sönder och spricker vilket resulterar i att man kan stoppa ner stickan längre smile och nej det är inte svårt att byta smile

Senast redigerat av jimb_o (12 september 2014)

Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
MoffeGreven
13 september 2014 ·

Mack skrev:
Personligen hade i alla fall inte jag framfört fordonet i fråga tills det var garanterat att det är stickan som är boven i dramat, och inte överfyllt med olja.

Är en verkstad som bytt olja så jag känner som så att jag tror inte nån fyllt på fyrdubbelt så mer olja än vad det ska vara! tongue

jimb_o skrev:
köp ut en ny "stickhållare" så är problemet löst
det är vanligt på dom där att "stickhållaren" går sönder och spricker vilket resulterar i att man kan stoppa ner stickan längre smile och nej det är inte svårt att byta smile

Absolut, tänkte mer så man slipp riva halva motorn för att komma åt, har inte riktigt tittat själv, borde väl vara 3-4 bulta bara? smile

zshoe Kokar ris
13 september 2014 · 923 Inlägg

du behöver inte skruva bort något, ta en lång näbbtång o dra ut den gammla, och tryck dit den nya på samma sätt

http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=312529

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
MoffeGreven
13 september 2014 ·

cenoxide skrev:
du behöver inte skruva bort något, ta en lång näbbtång o dra ut den gammla, och tryck dit den nya på samma sätt

http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=312529

Haha 30 kr var inte farligt. Hittade faktiskt den på motorblocket, satte dit den och kollade oljan, den var bra! smile Men måste ändå beställa ny då den var trasig! Tack så mycket för hjälpen.

Senast redigerat av MoffeGreven (13 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang