Cheva 454, trimma till 450-500hk?

Ch454
19 augusti 2014 · 6 Inlägg

Tanken är att uppdatera o höja effekten i min 454 nästkommande vinter.
Frågan är var man kan läsa om o sätta sig in i vilka delar man ska ha.
Tanken är att Bygga en motor med mängder med vrid och lagom med hk.
Dvs runt 450-500hk.
Bilen kommer inte att gå på strippen eller liknande utan endast användas till Cruising och till att bränna däck lite nu o då.
Motorn går fint idag, o det ända jag vet om den är att det är ett 2 bultat block och att det troligen är bytt kam i den för gången är inte jämn på tomgång om man säger så.
Förgasaren är en ny 1407 edelbrock och tänningen är MSD, vilken modell har jag inte i huvet tyvärr.
Det sitter även ett edelbrock insug på, ett med sneställd förgasare, vad det nu ska vara bra till..
Effekt idag? 300-350 kanske.
Den ventilerar lite hårt ur vevhusventilationen så något släpper förbi lite komp.

Shoot.
Massa ideer mottages med glädje.

Bilen är en Chevelle -66a med TH400 och 10 bulltat.

//Ch454


Fixade en bättre rubrik.
mvh jonTe/moderator

Dr_struts
19 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Nu är väl inte jag riktigt high på v8or men antar att det är ganska samma som alla andra sugmotorer...

Renovera så det är fräsht! Porta lagom mycket insug ska va skrovligt avgas polerat, ett ordentligt avstämt avgasrör till ditt mål! En kam som matchar önskade registret ev se på uppgraderingar av ventil styrning då sånt är tråkigt att haverera...

Sen tror jag det är dags att gå upp lite i size på soppa pumpar och ev förgasare när du vill ha sådan effekt och kanske även köra bilen på 98 och ställa in den där efter! Är jag helt ute och cyklar får väl någon v8 fanatiker läxa upp mig så jag vet till nästa gång men det är ju så dom flesta sugmotorer blir glada wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Ch454
20 augusti 2014 · 6 Inlägg

Ja tanken är att renovera o Blueprinta allt.
Nytt o bra, sen behöver jag lite tips på vad för typ av kam som ger vad för karaktär.
Tror inte jag behöver gå på så värst vass kam iom volymen på motorn.
Original ger ju LS6 motorn 460hk och det är ju inom vad jag är siktar på.
Körbarhet och vettig bränsleekonomi är viktigare än höga Hk antal som man ändå inte nyttjar fullt ut.
Har ingen lust att förstärka låda o byta till 12 bult o annat för att det ska hålla.
Sen frestar det inte så hemskt med o bränna däck som o dra på strippen med slicks.

Dr_struts
20 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Tror bästa tipset är att försöka läsa in sig lite själv på vilken kam som passar dig bäst!

Och det skulle inte vara av intresse med ett elektroniskt sprut? Mer effekt och bättre bränsle ekonomi! Inte lika coolt men kanske värt det?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
zzr94092
20 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

"Bilen kommer inte att gå på strippen eller liknande utan endast användas till Cruising och till att bränna däck lite nu o då.".  en 454 ska väl fan räcka till att cruisa o börna lite med som den är..

Dr_struts
20 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Bilen kommer inte att gå på strippen eller liknande utan endast användas till Cruising och till att bränna däck lite nu o då.".  en 454 ska väl fan räcka till att cruisa o börna lite med som den är..

Han kanske vill ha lite mera vrål när det kommer någon fjollig Corvette eller något och yppar sig wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Ch454
20 augusti 2014 · 6 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Bilen kommer inte att gå på strippen eller liknande utan endast användas till Cruising och till att bränna däck lite nu o då.".  en 454 ska väl fan räcka till att cruisa o börna lite med som den är..

Det funkar idag cool
Men den släpper ut lite väl mycket komp genom vevhusventilationen så en renovering är nödvändig inom närstående tid ändå och då när prylarna ändå är nere så boostar vi lite.

Headders och tretum ger redan nu ett fint ljud ifrån sig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

Ch454 skrev:
Ja tanken är att renovera o Blueprinta allt.
Nytt o bra, sen behöver jag lite tips på vad för typ av kam som ger vad för karaktär.
Tror inte jag behöver gå på så värst vass kam iom volymen på motorn.
Original ger ju LS6 motorn 460hk och det är ju inom vad jag är siktar på.
Körbarhet och vettig bränsleekonomi är viktigare än höga Hk antal som man ändå inte nyttjar fullt ut.
Har ingen lust att förstärka låda o byta till 12 bult o annat för att det ska hålla.
Sen frestar det inte så hemskt med o bränna däck som o dra på strippen med slicks.

Är inte LS6 smallblock?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ch454
20 augusti 2014 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ch454 skrev:
Ja tanken är att renovera o Blueprinta allt.
Nytt o bra, sen behöver jag lite tips på vad för typ av kam som ger vad för karaktär.
Tror inte jag behöver gå på så värst vass kam iom volymen på motorn.
Original ger ju LS6 motorn 460hk och det är ju inom vad jag är siktar på.
Körbarhet och vettig bränsleekonomi är viktigare än höga Hk antal som man ändå inte nyttjar fullt ut.
Har ingen lust att förstärka låda o byta till 12 bult o annat för att det ska hålla.
Sen frestar det inte så hemskt med o bränna däck som o dra på strippen med slicks.

Är inte LS6 smallblock?

/Benny

Nja inte om man får tro Wiki...
"1970 lanserades en motor på 454 kubiktum. 454-motorn monterades i personbilar fram till 1976, och i lastbilar till 1996. 454 LS6 hade 450 hk och fanns i tex Chevelle SS 454. 454 LS7 hade 460 hk och monterades inte i någon bil utan såldes som eftermarknads motor."

//

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

Ch454 skrev:

Vettemannen skrev:

Ch454 skrev:
Ja tanken är att renovera o Blueprinta allt.
Nytt o bra, sen behöver jag lite tips på vad för typ av kam som ger vad för karaktär.
Tror inte jag behöver gå på så värst vass kam iom volymen på motorn.
Original ger ju LS6 motorn 460hk och det är ju inom vad jag är siktar på.
Körbarhet och vettig bränsleekonomi är viktigare än höga Hk antal som man ändå inte nyttjar fullt ut.
Har ingen lust att förstärka låda o byta till 12 bult o annat för att det ska hålla.
Sen frestar det inte så hemskt med o bränna däck som o dra på strippen med slicks.

Är inte LS6 smallblock?

/Benny

Nja inte om man får tro Wiki...
"1970 lanserades en motor på 454 kubiktum. 454-motorn monterades i personbilar fram till 1976, och i lastbilar till 1996. 454 LS6 hade 450 hk och fanns i tex Chevelle SS 454. 454 LS7 hade 460 hk och monterades inte i någon bil utan såldes som eftermarknads motor."

//

Jag tror att fanns både CSM och CBB i LS6-varianter om man läser på Wikipedia.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
20 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

köp en ny 507 i låda..

Ch454
20 augusti 2014 · 6 Inlägg

Var uppe på jobbet o provade om mina Centerline fälgar passade men nää, fel offset.
Passade på att kolla nummren på topparna o det var.
336781    73-85    oval OPEN    454, 118cc chamber, 256/114cc ports
Kan någon tyda så är det tacksamt.
Bra eller anus typ..

//

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

Pröva att googla så kan du få fram nåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Thedawe
26 augusti 2014 ·

781 är rätt bra toppar, med rätt kam räcker dom till det du vill bygga, lite lätt portning så flödar dom riktigt bra. vad är det för insug du har?

börja med att plocka av en topp och kolla vändkanterna i cylindrarna så du vet ifall det behöver borras, kan bli rätt dyrt om det behöver göras.

Ch454
27 augusti 2014 · 6 Inlägg

Jag har ett äldre Torkel II insug, med sneställd 1407 Edelbrock på.
Kör med bilen ännu så topparna måste vara på en stund till.
Har dåligt med mek garage för närvarande.

Thedawe
13 september 2014 ·

Torker 2 är helt ok, performer rpm e dock lite bättre upp till runt 6000 rpm (jämnare flödesbild ut i kanalerna), torker 2 är högvarvigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang