Import besiktning Mustang

MartinJa
8 september 2014 · 2 Inlägg

Hej

Har funderat på att ta in en Mustang från USA. Har läst på så mycket jag kan och hittat det mesta förutom den besiktning (registreringsbesiktning?) som ska göras gör att få köra i Sverige.

Jag kommer ta in bilen via Göteborg, så tänkte köra besiktningen där med. Har hittat en lista för all besiktning, tänkte bara ta den som är närmst dit bilen kommer. Men vad jag undrar är vilken typ av besiktning jag ska ha och om det är samma priser som gäller i listan för bilbesiktning. Här är listan: lista över besiktningar i Göteborg

Så vad jag undrar:
1. Är det priser för bilbesiktning som gäller, typ 350
2. Om inte 1, vad kostar det och erbjuder alla detta?

Stort tack på förhand!

zleepy Trucker
8 september 2014 · 1 391 Inlägg

Tyvärr så är det inte så enkelt..

Du måste göra en ursprungskoll och sen när den är godkänd en registreringsbesiktning 
sen efter det så får bilen registreringsnr tilldelat och då ska en vanlig besiktning göras...

http://www.bilprovningen.se/Privat/Vad- … ordon.html

Google är din vän, du skulle ha sökt på registreringsbesiktning smile

Senast redigerat av zleepy (8 september 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
MeepMeep Finraggare
13 september 2014 · 2 381 Inlägg

Och ursprungskontroll kan du inte söka förrän du har tullat bilen i ankommande hamn. Detta tar ett par dagar, och sedan får bilen endast köras närmaste väg till och från registreringsbesiktning.

Någon har satt ihop lite information om vilka steg du skall göra här: http://www.usabilimport.se

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2014 · 13 673 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MeepMeep Finraggare
13 september 2014 · 2 381 Inlägg

Det är tyvärr lite moment 22 detdär med att behöva vänta på orginalpapper innan man får boka ursprungskontroll, och man kan inte beställa reg innan ursprungskontrollen är gjord hmm

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MartinJa
14 oktober 2014 · 2 Inlägg

Stort tack för svar, uppskattas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang