Bygga rejäl biltrailer - Tips & Råd önskas

Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

Har skaffat mig en äldre hästfinka med boggie, den är modell bredare då den är byggd från fabrik att passa ardenner så totala bredden är lite över 2 meter. Tänkte mig använda axlarna och bygga en ny trailer från scratch eller om nån vet om det är möjligt att bygga om befintligt chassie ?

Tänker mig att den ska vara riktigt rejäl med så mycket lastkapacitet som möjligt, troligen blir hjulen under lastytan då jag misstänker att innermåttet mellan hjulen blir för litet för att användas som lastutrymme, tänkte att den ska gå att kunna använda som släpvagn åxå med helt platt flak.

Vill ju ändå att den inte ska vara så tung att dra, så vette fan vad man använder bäst för material om man väljer att plocka av axlar och bygga från scratch.. ?

Behöver inte tänka på körkortsbehörigheter då jag har det mesta. Det verkar som att den är ner reggad för att få dras med B körkort, axlarna verkar vara rejält kraftiga så 1400 + 1400 blir ju 2800kg låter ju fantastiskt om det gick att få till nåt sånt. Vill nog ha en lastvikt på runt 2 ton eller strax där över.

Info om finkan


Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 700
Totalvikt, kg: 1400
Ursprunglig totalvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 700
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1300
Kopplingsanordning : KULHANDSKE
Kopplingsavstånd, mm: 3500
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Ja
Lastutrymmets längd, mm: 2950
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 800
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 100
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1400
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 700
Däckdimension axel 2: 185/60R14   
Längd, mm: 4500   
Bredd, mm: 2180


Denna kommer börja byggas nu i det snaraste så all info om bygget är bra för min del

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Nico-the-kid
13 september 2014 · 509 Inlägg

Har du hört med bilprovningen/transportstyrelsen vad de har för krav?

Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Har du hört med bilprovningen/transportstyrelsen vad de har för krav?

Nej inte ännu, tänkte ringa och höra lite för att se.. tänkte mest på om nån vet nåt om detta här på forumet big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
15 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Så har jag äntligen varit o hämtat hästfinkan som jag köpte för en månad sen eller lite mer, du den var rejält mycket bredare än en vanlig hästfinka kan jag lova 2180 står det i regpapperet och måttet som skulle kunna utgöra lastyta innanför hjulen är nästan 170cm, dock för litet, har klurat lite på hur man skulle lösa det hela, kanske montera 13 tums hjul och sätta flaket uppe på hjulen, den blir dock ganska hög trots 14 tums hjul och lågprofils C däck. Axlarna kommer ju att flyttas bak till mitten på vagnen ungefär, dom sitter på tok för långt fram nu.

På axlarna finns en liten aluminiumskylt som det står 1180kg på, det stämmer inte i regbeviset för där står det vikfördelning axlar: 1400+100kg vilket tyder att axlarna skulle klara 1400kg styck men omregistrerad vid importen från tyskland för att få köra den med B kort.

Kanske skulle kunna få tag på 12 tums hjul åxå fast då blir ju kanske markfrigången inte den bästa. Vill hålla vikten på den nere så mycket som möjligt för att få lasta så mycket som möjligt, skulle vara fint med 2 tons lastvikt, troligen kommer det bli mindre än så.. hmm

Nån som har några funderingar kring min tankegång om detta.. ?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1780719_10152286312760964_9219848972509741893_n.jpg?oh=b1302b112cae4f00a7e942c16ae1e4c7&oe=54F21412

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
fadret
15 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Har du bultdelning 5/112 så finns det 13" till Mercedes

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Danne_1977
15 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

fadret skrev:
Har du bultdelning 5/112 så finns det 13" till Mercedes

Vet inte riktigt.. men det ser ut som den enda fälgen på andra sidan än vad bilden visar är en Ford fälg av nåt slag, vette fan vilken ford som har 5 bultat...

Vagnen är ju tysk så kan mycket väl vara nån tysk bultindelning..

Senast redigerat av Danne_1977 (15 oktober 2014)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
fadret
15 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Det finns på Ford Granada,Consul mm så det är garanterat 5/112 då,men dom finns nog inte under 14",Mercedes har 13" som minst.Även Audi har 5/112,finns säkert flera som har samma bultcirkel

Senast redigerat av fadret (15 oktober 2014)

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
PlumCrazy
15 oktober 2014 · 881 Inlägg

Hör med transportstyrelsen ev. bilprovningen innan du börjar, så att du inte står där med ett släp i slutändan som du inte får bruka.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
fadret
15 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Där kan du läsa hur han har gjort

https://www.flashback.org/t2288661

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Danne_1977
16 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

fadret skrev:
Där kan du läsa hur han har gjort

https://www.flashback.org/t2288661

Ja den blev riktigt fin den där vagnen faktiskt, för min del blir det ju ett helt nytt bygge, hans vagn blev ju verkligen rung åxå i och med tungt stål material, tror knappast jag kan bygga av sånt och sen få till så jag kan få lasta minst 1500Kg...

Vette fan hur det menas med att det står 1180Kg på axlarna och 1400+100 i papperna.. hmm, dubbla budskap..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
16 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Hör med transportstyrelsen ev. bilprovningen innan du börjar, så att du inte står där med ett släp i slutändan som du inte får bruka.

Japp... måste åka o hälsa på dom lite tror jag, vette fan om det egentligen är nån mening att ringa då det ändå absolut är upp den han som kommer att regga den som ska godkänna det man byggt, vet att jag höll på krångla när man var i epa åldern, byggde flera a traktorer o lyssnade alltid med regbesiktaren först hur han ville att det ska vara för att han skulle godkänna skiten sen.. funkade alltid bra så.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Maffia
16 oktober 2014 · 383 Inlägg

Du kan/får inte ändra totalvikten på släpet. Du får inte ändra på släpets chassie du får inte heller ändra på avståndet mellan kula och axelcentrum.

Hästsläpet kan du köra på tippen eller sälja vidare. Du måste hitta ett släp att bygga på som har den totalvikten du är ute efter.

Danne_1977
16 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Maffia skrev:
Du kan/får inte ändra totalvikten på släpet. Du får inte ändra på släpets chassie du får inte heller ändra på avståndet mellan kula och axelcentrum.

Hästsläpet kan du köra på tippen eller sälja vidare. Du måste hitta ett släp att bygga på som har den totalvikten du är ute efter.

Så det är inte möjligt att bygga en helt ny kärra och regga som nybygge alltså ? Har precis för mig att nån jag kände back in the days byggde en helt ny kärra av två axlar han hade liggandes, blev en riktigt fin biltrailer av den om jag inte minns fel.. o den hade ju inga papper eftersom det som fanns från början bara var ett par axlar som låg och skräpade bakom verkstan..

Hmm.. naja, låter konstigt att inte få bygga ett nytt släp..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
16 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Ja det lär ju bara vara att glömma att bygga en biltrailer av en finka då den är på tok för kort, antar att kopplingsavståndet på en "vanlig" trailer bör vara minst 6 meter, o på en finka är det ju runt 3.5 meter.. men men, får väl bygga ett rejält släp av den istället då, antar att jag får bygga en ram av stålbalk och bulta fast det i chassiet för att få den ytan jag vill ha.. lär ju ska få lasta nått grönjävligt på en sån liten vagn eftersom den har två axlar och så pass liten till ytan = lätt.. ja vi får se, kanske satsar på nån form av flakbil istället då, eller en Volvo FL6 eller nåt sånt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Maffia
16 oktober 2014 · 383 Inlägg

Ska du bygga en egen måste du bygga den själv från grunden. Du får inte förlänga rambalkarna på ditt befintliga utan måste bygga från grunden och du måste ha konstruktionberäkningar på släpet från en ingenjörsfirma och det är inte helt gratis, intyg på axel, p-skjut ,lastkrokar.

Räkna med minst 10000:- i material.

AD_ Biltokig ingenjör
16 oktober 2014 · 1 159 Inlägg

När jag kollade upp att bygga om en husvagn till släp (var ett par år sedan) Fick man inte ändra avståndet mellan
handske och axel. Däremot fick man förlänga bakåt i lagom mån. Det kan ju dock ha ändrats på senare tid.,

En ganska väldokumenterad tråd där husvagn byggts om till släp.
http://forum.snowmobile.se/showthread.p … 8562d243c9

Ang. att byta fälgar huflux, vill jag höja varningens finger! Det är inte bara bultdelningen som behöver vara rätt utan även ET, dvs. inpressningen på fälgen. Fel ET kan ge väldigt högt slitage på hjullager som leder till haveri på ganska kort tid. Så mitt råd är att kolla upp vilken ET det är. Vad jag har sett verkar de flesta av dagens släp ha ET30 oavsett 4/100 (opel) eller 5/112 (Merca). Bilfälgar har inte heller samma belastningsindex som släpfälgar (Spelar väl mest roll på tyngre enkelaxlade släp)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Danne_1977
16 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

AD_ skrev:
När jag kollade upp att bygga om en husvagn till släp (var ett par år sedan) Fick man inte ändra avståndet mellan
handske och axel. Däremot fick man förlänga bakåt i lagom mån. Det kan ju dock ha ändrats på senare tid.,

En ganska väldokumenterad tråd där husvagn byggts om till släp.
http://forum.snowmobile.se/showthread.p … 8562d243c9

Ang. att byta fälgar huflux, vill jag höja varningens finger! Det är inte bara bultdelningen som behöver vara rätt utan även ET, dvs. inpressningen på fälgen. Fel ET kan ge väldigt högt slitage på hjullager som leder till haveri på ganska kort tid. Så mitt råd är att kolla upp vilken ET det är. Vad jag har sett verkar de flesta av dagens släp ha ET30 oavsett 4/100 (opel) eller 5/112 (Merca). Bilfälgar har inte heller samma belastningsindex som släpfälgar (Spelar väl mest roll på tyngre enkelaxlade släp)

Japp, ska kolla upp detta med ET, nu lutar det ju åt att jag bygger ett släp av mindre tillåten modell av denna finka istället då det inte går bygga biltrailer av den.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
granadadr
17 oktober 2014 · 7 286 Inlägg

hur bred är släpet mellan hjulen? för jag skulle aldrig bygga någon som är mindre än 190cm i flakbredd smile

fanns 13" med 5/112 till ford taunus M modeller smile  men jag hade kört med 14" ford mb fälgar
på mina axlar står det 1000kg =2000kg iom att det är tandem på den smile

sen ser jag ganska mkt som kan bli fel på bilden,,

1 jag tror ej man får förlänga ram å dyl hur som helst,, men kan ha fel där smile
2 jag tycker den ser skitsmal ut,, och ska du ha flaket över hjulen så blir det en fruktansvärd lasthöjd på det sad

Senast redigerat av granadadr (17 oktober 2014)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Glesmark
17 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Får du slut på ider så kan du bygga en cross/atv-kärra av den och kränga på Blocket.

baltis
17 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

Vill inte verka tråkig och vara ute efter att krossa dina planer...

MEN är det verkligen värt att bygga en trailer? Kostar både tid och pengar och i vilket skick är axlar och bromsar i nu? Hur är det med regning?

Mitt tips? Åk till tyskland, köp en trailer, lasta på öl och åk hem big_smile

Priserna i sverige på biltransporter och släpkärror är LÖJLIGT HÖGA, vet inte varför men antar att det inte är tillräckligt med konkurrens på marknaden.

http://www.blyss.de/produkte/anhanger/f … ransporter kolla priserna och chockas! I sverige får man ge typ lika mycket... men då e trailern oftast minst 20 år gammal big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang