Kolfiber film - instrument panel

illiuminati
13 september 2014 · 243 Inlägg

Hejsan!!!

Sålde min Saab 9-3 efter att ha ägt den i 2 år om 7 dagar smile och fick för dom 10k jag fick köpa min fars Citroën C5 -02 som är sjukt fin i skicket, gubben kände inte att det var värt att sälja den med tanke på hur mycket han lagt ner på den nu under sommaren, bl.a ny kylare, nya bromsar runt om, lagat radion, fixat ACn, allt är i tipp topp riktigt pedant skött, finns bara antydan till rost runt handtaget till bagageluckan.

Så nu har jag den, exclusive modellen med V6 riktigt lyx åk, skaplig komfort när man glider runt smile
Men då dessa trä paneler irriterar mig något fruktansvärt! känns som rena rama gubb bilen, så hade jag tänkt slå in dessa träpaneler i kolfiber look vinyl, vet att biltemas ska fungera riktigt bra enligt många som använt den och 150:- per rulle kommer antagligen räcka med 2st rullar, vilket passar utmärkt till min ekonomi dessutom.
Känns som att det kan få känslan inuti att höjas från gammal gubb bil till aningen modernare, sen när man får in stereo och baslåda så blir det nog perfekt, tänker man inte att man sitter i en stor sak som liknar en padda.

Min fråga till dig/er är om man kan få bra resultat av att montera filmen direkt på när panelerna sitter eller om jag måste ta bort panelerna för att få dugligt resultat, är det varmluft man använder för att kanter osv ska bli jämnt på vinylen?

Om jag nu måste montera bort dessa paneler, är det någon som har erfarenhet av demontering utav dessa i en Citroën C5 -02 eller som kan söka bättre än mig då jag inte hittar någon guide på hur man gör detta, vet ej om dom sitter med skruv eller clips, vill ju gärna inte förstöra inredningen då allt är i så pass bra skick!

Skulle även kunna dra nytta av lite enklare ingrepp för att få en skönare känsla med bilen, min planering är att få bort trä panelerna med kolfiber look, montera stereo + baslåda kommer bli något begagnat baslåda + steg + stereo från blocket sen betala te.x Bra ljud i bil för bra montering + kablage.

Beroende på om jag får fortsatt anställning efter Januari eller om jag hittar annat jobb, så fram tills sommaren om bilen håller sig, kanske beroende på hur ekonomin ser ut antingen är den så pass att jag har råd med en ny bil eller så gör jag iordning cittran aningen, lite udda att göra om en C5 till skillnad mot vanliga saab/volvo/bmw modeller smile

Om det blir så ska jag på med mörk toning på bakre rutorna och fläskiga 19" fälgar sen köra sport mode på dämparna runt om och glida low rider, toning på lampor fram och bak och bara vara helt random! nerå tror inte det kommer gå så långt men får se.

Just nu fokus på kolfiber looken och stereo, för det är vad som bekymrar mig just nu med bilen!

Så guide på demontering av paneler i C5, behövs det eller kan jag montera som det sitter nu? varmlufts pistol vid montering?

Tacksam för alla svar jag kan få, antar att det inte är så många som lägger ner energi på dessa stora paddor! men jävligt bekväm bil annars!

Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Cupra_
13 september 2014 ·

Du kan montera filmen med panelen kvar. Det brukar ofta bli lite snyggare om du kan ta bort den då du kan dra filmen runt kanten.
Du använder en hårfön eller varmluftspistol för att forma, var försiktig bara så du inte öser på för mycket och skadar något.
Sedan skär du längs kanterna med skalpell eller liknande. Om du gör det med panelen kvar så var försiktig så du inte skär i något som syns den dagen du vill ta bort filmen.

Är det första gången du sätter film så kolla guider som finns på Youtube och börja med en liten panel.

illiuminati
13 september 2014 · 243 Inlägg

Okej tack för svar! har kollat lite verkar inte vara så komplicerat så får bli att testa smile
Har du någon erfarenhet utav Biltemas kolfiber film?

Cupra_
14 september 2014 ·

Nej, Biltemas har jag aldrig prövat. Jag har ofta köpt från vnvinyls.se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang