Olja och oljefilter från biltema?

Swirre66
14 september 2014 · 176 Inlägg

Jag har köpt olja på Swedol under många år, deras helsyntet är mycket prisvärd och ska ju vara helt samma som OK/Q8, enligt utsago ................... Jag hade aldrig köpt Biltemas oljor och använt de i en finare bil med en motor som är mekaniskt modern, men har du en gammal bil med enkel motor och du bytar olja ofta så spelar det nog ingen roll om det är Biltema eller de fina märkena

DasAuto
14 september 2014 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:
Det är så många tillverkare och bilmodeller som har haft och fortfarande har motorproblem relaterade till för långa serviceintervaller, så jag skiter i allt vad longlife-service och longlife-oljor heter. Jag kör på olja med rätt minimiklassning och byter var 1000:mil ungefär istället. Det är en billig försäkring att byta olja istället för att köra sönder motorn för att man var snål med servicen. I mitt fall blir det Dexos 2 (longlifeolja) från Saab, eftersom den är förhållandevis billig med sina 80 kr/liter. Biltema tar 119 kr/liter för olja med samma specifikation, så så mycket har man för att tro att Biltema alltid är billigast på allt smile

Saab 98-03 och VAG's bensinmotorer från slutet av 80-talet till fortfarande idag lär väl vara de mest kända exemplen.

Swedol brukar kunna få tag på oljor med rätt klassning i 20-litersdunkar till väldigt ok priser. Vi pratar en fjärdedel av priset på Mekonomen. Det skulle förvåna mig mycket om verkstäderna betalar mer än 20-30 kr/litern för den motorolja man fakturerar kunden 2-300 kr/litern för.

Filtren bör man köpa någon annanstans än på Biltema. Det låg en tråd om Biltemas filter på STCS där de visat på klart sämre filtrering och livslängd i tester. Och man sparar inte många tior om ens något alls på att köpa filter där.

Longlife oljan i sig är det inget fel på alls. Snarare tvärt om. Dock är intervallen åt helvete. Men annars håller jag med dig.

Nej, jag tyckte jag gjorde det tydligt att serviceintervallet är felet smile
Kör ju på longlife-olja själv då den blir billigare.

Men har du två oljor att välja på där longlife-oljan är mycket dyrare (om du kör VAG bensinmotor t ex där LL-olja är dyr) och vill byta var tusende mil behöver du inte köra på longlife-olja då du inte behöver de tillsatserna för att oljan ska hålla 1500 mil. Då kan du välja den billigare oljan istället. Alla har väl i princip olika rekommenderade oljor beroende på om man vill köra longlife eller inte? 1500-2000 mil var väl det vanliga serviceintervallet innan LL-hysterin och de problem det medförde började hos många tillverkare i syfte att få fram låga servicekostnader på främst tjänstebilar? Det var det jag ville poängtera.

Är inte de flesta VW/AUDI oljor eller 5W-30 oljor LongLife idag? Tycker man ser long life på nästan varenda flaska. Förutom då mer "unika" oljor. Köper annars olja online och där är det ganska billigt.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang