Supra MKIV kopplings problem, Pedalen fastnat

PowerSlave
7 september 2014 · 51 Inlägg

tjena! fick ett problem när jag körde förut:(.
när jag skulle växla ifrån 2an till 3an (körde vanligt) så fastnade kopplingspedalen längst ner i golvet lyckades dock dra upp den med foten igen, men den går inte att trycka ner nu utan är helt stenhård.
någon som vet vad det kan vara för fel?? ( Toyota supra MKIV-93)
mvh

Evildan
7 september 2014 ·

Har din huvudcylinder havererat?
Har du vätska i behållaren eller är vätskan på golvet inne i kupen?
Har din koppling känts konstig innan?

dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Som Evil antyder, "hydraulik" problem troligen. När pedalen stannade i botten på en gammal BMW E30 jag hade så var det slavcylindern som hade gett upp. Bytte packningarna i slaven, luftade o sen funkade det igen. Som det sagts kolla efter läckage, inne i bilen men även i "motorutrymmet samt kring växellådan".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PowerSlave
7 september 2014 · 51 Inlägg

om huvudcylindern har havererat vet jag ej hur kollar man det lättast?
vätska finns i behållaren men ligger cirka en halv cm under minimum dock.
ingen vätska i kupen, har även kollat så att det inte är pedalen som är kass, men den funkade bra.
när kopplingen har alltid funkat bra har inte känt något konstigt innan.

Pedalen är alltså helt stum nu.

PowerSlave
7 september 2014 · 51 Inlägg

dawwe skrev:
Som Evil antyder, "hydraulik" problem troligen. När pedalen stannade i botten på en gammal BMW E30 jag hade så var det slavcylindern som hade gett upp. Bytte packningarna i slaven, luftade o sen funkade det igen. Som det sagts kolla efter läckage, inne i bilen men även i "motorutrymmet samt kring växellådan".

hittade inga läckage, men kanske lättast att plocka bort slavcylindern och se om den är kass?

dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Slaven borde vara "lätt" att plocka bort. På äldre BMW sitter den bultad på lådans utsida, borde vara likadant på Supra då den har "likadan" Getrag-låda. MEN det kan lika gärna var som så att slaven sitter inne i "sprängkåpan", Supra folket har koll. Läckaget behöver inte vara stort o kan således vara svårupptäckt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PowerSlave
7 september 2014 · 51 Inlägg

okej, finns det supra kille/tjej här som har koll på detta?

dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PowerSlave
7 september 2014 · 51 Inlägg

dawwe skrev:
Varsågod!

åå ett hjärtligt tack:)

PowerSlave
14 september 2014 · 51 Inlägg

har plockat bort slavcylindern nu, när jag hade dragit ur den ur växellådan så funkade det att trycka på kopplingspedalen. fast pedalen fastnade i botten så man fick dra upp den igen, beror det på att det inte är något motstånd när slavcylindern inte sitter i lådan? så vad kan de vara för fel för verkade som slavcylindern funkade?

dawwe ...has left the building...
14 september 2014 · 4 474 Inlägg

Ska vara så med cylindern bortplockad...Vad tror du att tryckplattan görsmile?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
PowerSlave
14 september 2014 · 51 Inlägg

dawwe skrev:
Ska vara så med cylindern bortplockad...Vad tror du att tryckplattan görsmile?

jo antog det med, eftersom att de hydrauliska verkar funka så lär det vara tryckplattan eller något som är sönder?

dawwe ...has left the building...
14 september 2014 · 4 474 Inlägg

Lufta kopplingen

Senast redigerat av dawwe (14 september 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang