Nytt ljud i audi a4 03a. behöver råd

Frexe
8 september 2014 · 9 Inlägg

Hej, skaffade mig en audi a4 nyligen och blev sugen på att uppgradera ljudet i den med ett nytt bra framsystem och isolera dörrarna runtom. Har en baslåda med steg liggandes men vill helst inte koppla in den då jag tycker det är liten skuff redan nu. Tänkte då att man kanske skulle sata på 6x9or i hatthyllan men då det inte var hål orginalt så blev jag mindre sugen på de, såg dock att det fanns ett hål (gissar på 6" eller 8" nån som vet?) Tänkte då att man kanske kunde trycka dit en bas bara för att få lite dunk. Nån som vet om det är en bra ide eller om jag ska skrota den iden?

Tips på framsystem + steg och en bra isolering skulle vara tacksamt. Gärna med bra passform för ids ej modda mer än att köpa adaptrar.

Lyssnar på all sorts musik men mest pop/rnb hiphop, house och kör ofta radio och då är det p3 som gäller. Huvudenheten som sitter i nu heter pioneer MVH-350BT eller MVH150UI läser i manualen och då står det båda dom namnen, kanske måste dra ut den för att kolla exakt. äre en bra stereo? Tycker den verkar ok förutom att den inte vill koppla mobilen via aux, går dock bra med bluetooth (har en HTC)
Men kom med föralag och ideer! Min budget ligger väl kring 4-6 tusingar på bara framsystemet men å andra sidan så vet jag så lite om billjud så kom med förslag på billigare/dyrare å vad ni tycker man ska lägga på ett vettigt system

Fjong
8 september 2014 · 1 494 Inlägg

Varför man använder 6x9or till basar har jag aldrig förstått, mycket bättre att sätta in en bas. Har du dåligt med plats så kan du alltid sätta en mindre låda bak, en aktiv låda under stolarna eller om du är ambitiös så kan du bygga en låda som passar bra i sidan eller reservhjuls utrymmet i skuffen. smile

Kan inte så super mycket om Pioneers grejer men stereon du har verkar ganska ok, om den ska bytas eller inte bestäms av din budget och hur kräsen du är. Skaffar du dig ett kitsystem för 1500-2000kr från tex Hertz, Rockford, DLS etc och ett passande slutsteg (2/4 kanals) så borde du bli nöjd. Det bästa är att provlyssna innan man köper nått så att man vet vad man får tongue

Vet ej vilken storlek det är på dina dörrhögtalare men finns säkerligen många på forumet som vet det och kanske kan ge dig lite mer tips gällande installation.

Toddemannen
8 september 2014 · 664 Inlägg

Fjong skrev:
Varför man använder 6x9or till basar har jag aldrig förstått, mycket bättre att sätta in en bas. Har du dåligt med plats så kan du alltid sätta en mindre låda bak, en aktiv låda under stolarna eller om du är ambitiös så kan du bygga en låda som passar bra i sidan eller reservhjuls utrymmet i skuffen. smile

Kan inte så super mycket om Pioneers grejer men stereon du har verkar ganska ok, om den ska bytas eller inte bestäms av din budget och hur kräsen du är. Skaffar du dig ett kitsystem för 1500-2000kr från tex Hertz, Rockford, DLS etc och ett passande slutsteg (2/4 kanals) så borde du bli nöjd. Det bästa är att provlyssna innan man köper nått så att man vet vad man får tongue

Vet ej vilken storlek det är på dina dörrhögtalare men finns säkerligen många på forumet som vet det och kanske kan ge dig lite mer tips gällande installation.

Då har du inte testat T696or... wink

DLS X-program 4"+6.5" kitsystem ifrån BRL skulla jag satsa på, bara 4orna spelar grymt... 6.5orna kan jag bara drömma om att få höra än sålänge smile

it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

Denna ( http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ … /TS-SW841D ) basen har jag monterat på originalplatsen i flertalet B6/B7-sedaner och det har fungerat alldeles ypperligt. Det har visserligen inte spelat för hela kvarteret, men har låtit bra i bilen, vilekt trots allt får ses som prio ett för de flesta.

Är ju då att rekommendera en "grund" bas (så den inte sticker ut så mycket) och då givetvis en FA/OA-bas, då det inte blir det minsta vettigt (ur lastsynpunkt) med en låda där. Finns ju givetvis fler än länkad bas som funkar.

Slutsteg tänker jag inte tipsa om något, då det får stå i relation till vilken bas du använder.

Med adapters får du in 6.5" i både framdörr och hatthylla.

Autoleads; SAK1107 ex.vis

Senast redigerat av it_mutt (8 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Toddemannen
8 september 2014 · 664 Inlägg

Fjong skrev:
Varför man använder 6x9or till basar har jag aldrig förstått, mycket bättre att sätta in en bas. Har du dåligt med plats så kan du alltid sätta en mindre låda bak, en aktiv låda under stolarna eller om du är ambitiös så kan du bygga en låda som passar bra i sidan eller reservhjuls utrymmet i skuffen. smile

Kan inte så super mycket om Pioneers grejer men stereon du har verkar ganska ok, om den ska bytas eller inte bestäms av din budget och hur kräsen du är. Skaffar du dig ett kitsystem för 1500-2000kr från tex Hertz, Rockford, DLS etc och ett passande slutsteg (2/4 kanals) så borde du bli nöjd. Det bästa är att provlyssna innan man köper nått så att man vet vad man får tongue

Vet ej vilken storlek det är på dina dörrhögtalare men finns säkerligen många på forumet som vet det och kanske kan ge dig lite mer tips gällande installation.

Då har du inte testat T696or... wink

DLS X-program 4"+6.5" kitsystem ifrån BRL skulla jag satsa på, bara 4orna spelar grymt... 6.5orna kan jag bara drömma om att få höra än sålänge smile

Frexe
14 september 2014 · 9 Inlägg

Har nu hittat ett par högtalare som jag tänkte beställa så fort lönen rullar in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang