Byta packning till oljeretur Volvo V70n -06

Mack855
14 september 2014 · 1 354 Inlägg

Tjena! På besiktningen detta år så pekade besiktningsmannen på oljereturen och sa "det här är också en grej som du kommer att åka på att byta i framtiden" (enligt honom något som alltid ger sig med tiden) Då menade han packningen till oljereturen. Den har börjat läcka liiiite redan men det var ingen fara ännu men tänkte att man kan väl åtgärda det ändå när man vet om det innan det blir nedslag på besiktningen då.

Till frågan, behövs det några specialverktyg för det här ingreppet? Såg ut att vara gott om plats enligt mig..
Läst någonstans om någon o-ring? Någon som vill förklara lite mera om den? Om det är något mer man bör byta i samband med det här?

Tacksam för alla svar!
Mvh Marcus

Senast redigerat av Mack855 (14 september 2014)

torpis Forummoderator
14 september 2014 · 10 572 Inlägg

Det sitter mycket riktigt med oring i blocket(eller fyrkantsring). Jag brukar göra så här: Lossa returen och rengör block och rör noga med bromsrengöring och nån liten borste/stålull. Se till att röret är helt rent och oljefritt, likaså packningarna. Trä på två(!) packningar på returröret, ta en droppe olja på fingret och smörj utsidan av packningarna. Montera röret i blocket och sedan på turbon.

Poängen med detta är att packningarna ska sitta hårt mot röret och glida ned i blocket. Olja alltså bara utsidan på packningarna. Två packningar används eftersom det brukar läcka.

Jag brukar även spackla runt röret med flytande packningsmassa för att vara på säkra sidan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mack855
14 september 2014 · 1 354 Inlägg

"Lossa returen"? Då menar du röret? smile
Ser packningarna ut som packningar på vanliga avloppet hemma? Lite konformat alltså som kilas ner i blocket?
Men nu låter det som att det läcker nere vid tråget? I mitt fall var det turbon som var grisig med olja?

Använder Volvo själva 2 packningar eller får man säga åt dom att man ska ha en extra? (Man byter väl vid turbon och tråget samtidigt?)

zzr94092
14 september 2014 · 4 390 Inlägg

dom säjer en sats,i en påse,en "fyrkantig" o-ring+ en packning som ser ut som en insugpackning till en moped,den ska sitta uppe vid turbon.......satsen kostar inte många korvören..

Mack855
14 september 2014 · 1 354 Inlägg

zzr94092 skrev:
dom säjer en sats,i en påse,en "fyrkantig" o-ring+ en packning som ser ut som en insugpackning till en moped,den ska sitta uppe vid turbon.......satsen kostar inte många korvören..

Okej! Då får jag inhandla en sådan, kommer det rinna ut olja när man lossar röret? Bör jag byta både uppe vid snigeln och vid blocket på samma gång? Eller bara lossa röret i ena änden och sätta dit den nya packningen?

torpis Forummoderator
14 september 2014 · 10 572 Inlägg

Mack855 skrev:
Bör jag byta både uppe vid snigeln och vid blocket på samma gång?

Det som jag som underförstått. Packningen uppe är lätt att montera så jag hoppade över den biten i min beskrivning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mack855
14 september 2014 · 1 354 Inlägg

torpis skrev:

Mack855 skrev:
Bör jag byta både uppe vid snigeln och vid blocket på samma gång?

Det som jag som underförstått. Packningen uppe är lätt att montera så jag hoppade över den biten i min beskrivning.

Okej, gissar då att inte hela röret behöver plockas den. Men tack för beskrivningen torpis, kan ju ändå gå hit och titta hur jag gör när den börjar läcka vid blocket.

Så bara skruva loss, plocka bort gammal packning, torka av röret, sätta dit ny packning + o-ring, skruva tillbaka. Ingen insmörjning behövs här?

torpis Forummoderator
14 september 2014 · 10 572 Inlägg

Mack855 skrev:

torpis skrev:

Mack855 skrev:
Bör jag byta både uppe vid snigeln och vid blocket på samma gång?

Det som jag som underförstått. Packningen uppe är lätt att montera så jag hoppade över den biten i min beskrivning.

Okej, gissar då att inte hela röret behöver plockas den. Men tack för beskrivningen torpis, kan ju ändå gå hit och titta hur jag gör när den börjar läcka vid blocket.

Så bara skruva loss, plocka bort gammal packning, torka av röret, sätta dit ny packning + o-ring, skruva tillbaka. Ingen insmörjning behövs här?

Suck...   Jag kan tyvärr inte mer än ge dig facit på hur man gör. Sen är det upp till dig att välja om du följer den eller ej.  Gillar man att skruva ner röret ofta så kan man ju experimentera fram en egen lösning. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mack855
14 september 2014 · 1 354 Inlägg

Vissa är lite trögare än andra big_smile följer din beskrivning byter uppe och nere så behöver man icke ta ner grejorna för ofta puss puss tack för din hjälp! och nej jag vill inte vara dryg kom själv underfund med vad seg jag va big_smile

Senast redigerat av Mack855 (14 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang