B6304 kompressionslös ?

Danne_1977
4 september 2014 · 3 292 Inlägg

torpis skrev:

Danne_1977 skrev:

torpis skrev:
Startgas,,,

Ej testat startgas... vilken skillnad skulle det göra om den får bensin som den ska ?

Öhm, är inte säker på att jag förstår vad du menar men det är ju rätt basic saker,

En bensinmotor behöver luft/komp, bränsle och gnista för att fungera. Du har komp har du testat fram. Nästa steg är ju att försöka med startgas som bränsle. Funkar inte det så får du undersöka om du har gnista. Om så är fallet så får du ta reda på om den kommer på rätt ställe.

Ja men den får ju bensin eftersom stiften har soppa.. i vilken ordning soppan kommer vet jag inte direkt, vet heller inte riktigt i vilken ordning gnistan kommer, självklart kan jag testa med startgas, om den ändå inte funkar så vet jag inte vad det skulle utesluta menar du ?

Jag har testat som jag skrev tidigare i tråden alla dessa saker ang luft/komp o bränsle o gnista, Verkar vara rätt basic saker, dock inte i vilken ordning gnista o bränsle kommer.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Bilen går inte på startgas och tändföljden verkar vara som den ska, har bytt lmm och kollat slutstegen till tändspolarna, vet snart inte om det finns mer att kolla ?! Ännu en gång dubbelkollat inställning på kamrem o kamaxlar och vev, allt i sin ordning. Bilen stendöd.

Nån som har nån aning ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Kan det vara kamaxelgivare eller givaren som sitter på sprängkåpan som spökar ?  jag menar borde inte motorn visa några livstecken även om dessa skulle ha bristande funktion ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Givaren på sprängkåpan är bytt, ingen skillnad. Stendöd

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
kjell-gbg
13 september 2014 · 85 Inlägg

det finns ett litet märke mellan två kuggtoppar på kugghjulet på vevaxeln åt motorn ... bakåt alltså som skall passa med "knöl" på blocket

sen finns det märken på kamaxelkugghjulen som skall passa med platskåpan

tag inte loss kamaxelkugghjulen från kamaxlarna om du inte låst fast dem med specialverktyget i bakkkant ...

har dú tagit isär allt utan att hållt ordning på kamaxlarna har du problem....

då måste du kolla kammarna på axlarna gentemot tändföljden och kolvarnas rörelse ... samt insprutningssystemet

veva motorn många varv för hand för att kolla att inte ventilerna slår i kolvarna

Låna Haynes 850 bok ... där står hur du skulle gjort....

Senast redigerat av kjell-gbg (13 september 2014)

Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

kjell-gbg skrev:
det finns ett litet märke mellan två kuggtoppar på kugghjulet på vevaxeln åt motorn ... bakåt alltså som skall passa med "knöl" på blocket

sen finns det märken på kamaxelkugghjulen som skall passa med platskåpan

tag inte loss kamaxelkugghjulen från kamaxlarna om du inte låst fast dem med specialverktyget i bakkkant ...

har dú tagit isär allt utan att hållt ordning på kamaxlarna har du problem....

då måste du kolla kammarna på axlarna gentemot tändföljden och kolvarnas rörelse ... samt insprutningssystemet

veva motorn många varv för hand för att kolla att inte ventilerna slår i kolvarna

Låna Haynes 850 bok ... där står hur du skulle gjort....

Motorn var totalt komplös från början, konstaterade att kammarna var fel inställda i förhållande till markeringen på vevaxeln, tog lös allt och monterade kammarna som dom ska vara samt nollställde motorn o låste kammarna med verktyg, nu har den bra komp och kammar och vevaxel är rätt inställda. Motorn fortfarande stendöd.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2014 · 13 742 Inlägg

felkoderna säger vad? rör sig varvmätaren?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Danne_1977
13 september 2014 · 3 292 Inlägg

Growe skrev:
felkoderna säger vad? rör sig varvmätaren?

Ingen aning hur man kollar felkoderna på denna kärran.. nja vette fan om den rör sig eller inte..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2014 · 13 742 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Growe skrev:
felkoderna säger vad? rör sig varvmätaren?

Ingen aning hur man kollar felkoderna på denna kärran.. nja vette fan om den rör sig eller inte..

sitter test utag på dessa så bara att trycka i sladden och börja felsöka...   A-o för att ha en chans att lösa problem smile

borde sitta på vänstra fjäderbenet och felsöks likdant som 850/940/740 88b-

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Danne_1977
14 september 2014 · 3 292 Inlägg

Growe skrev:

Danne_1977 skrev:

Growe skrev:
felkoderna säger vad? rör sig varvmätaren?

Ingen aning hur man kollar felkoderna på denna kärran.. nja vette fan om den rör sig eller inte..

sitter test utag på dessa så bara att trycka i sladden och börja felsöka...   A-o för att ha en chans att lösa problem smile

borde sitta på vänstra fjäderbenet och felsöks likdant som 850/940/740 88b-

Måste undersöka hur man läser ut felkoderna... har aldrig gjort nåt sånt på en sån här motor..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang