B230e knackar

tvedberg
14 september 2014 · 773 Inlägg

tjennare det är så att jag börjat störa mig på att min 740 knackar. d
et började med att jag köpte bilen och körde hem den ca 4mil och det läkte från en slang till värmepaketet och vätska åke ur vilket jag märkte när jag kom hem.

och av det blev det trasig topplockspackning. körde kanske 100-150 mil med trasig topplockspackning det försvan in lite vatten inga mängder. efterbytet så började bilen knacka ganska mycket det låter lite på tomgång men mest när man har varvat upp och släpper se den går tillbaka till tomgång det är då det kanckar.

har 10-40 olja i nu och jag tänkte borde man få bort lite av kanckandet med 10-60olja?

MatteSundstrom
14 september 2014 · 97 Inlägg

Jag gissar på ramlagerknack. Då brukar det låta när man släpper av.
I så fall är det bara att invänta motorras eller byta motorn direkt om du vill ha en driftsäker bil.
Inte ekonomiskt försvarbart att renovera en sån motor.

Men det är förstås svårt att gissa utan att ha hört motorn.

tvedberg
14 september 2014 · 773 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
Jag gissar på ramlagerknack. Då brukar det låta när man släpper av.
I så fall är det bara att invänta motorras eller byta motorn direkt om du vill ha en driftsäker bil.
Inte ekonomiskt försvarbart att renovera en sån motor.

Men det är förstås svårt att gissa utan att ha hört motorn.

skulle man kunna dämpa lagerknacken något med tjockare olja?

MatteSundstrom
14 september 2014 · 97 Inlägg

tvedberg skrev:

MatteSundstrom skrev:
Jag gissar på ramlagerknack. Då brukar det låta när man släpper av.
I så fall är det bara att invänta motorras eller byta motorn direkt om du vill ha en driftsäker bil.
Inte ekonomiskt försvarbart att renovera en sån motor.

Men det är förstås svårt att gissa utan att ha hört motorn.

skulle man kunna dämpa lagerknacken något med tjockare olja?

Jag tror tyvärr inte det skulle göra någon större skillnad med tjockare olja. Men det kan ju vara bra att få bort det förmodade järnspånet ur motorn genom oljebyte om du vill att motorn ska leva ett tag till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang