Nya powerflexbussningar som gnisslar, vad är fel? Saab 9-5

d.fagersten
14 september 2014 · 150 Inlägg

Bytt bussningar i bakvagnen på min 9-5 Aero SS -04 det två främre bärarmsbussningarna är  powerflex och dessa har börjat gnissla nu efter ca 15 mil, vad kan vara fel?? Kanske borde reklamera och ta originalbussningar istället?

Är powerflex så dåliga så de gnisslar? Är precis påväg att få monterat i framvagnen också men kanske borde ta original istället? (subframe + bärarmsbussningar) kommer även byta ut fjäderbenslagringen mot nya original.

Tacksam för tips, blir inte bilen tyst snart skrotar jag den och det skulle ju kännas förjävligt rent ut sagt.. tongue

Kör lite av varje ;)
Toddemannen
14 september 2014 · 664 Inlägg

Använde du fett då när du pressade i de nya bussningarna?

Senast redigerat av Toddemannen (14 september 2014)

d.fagersten
14 september 2014 · 150 Inlägg

Detta gjordes på verkstad så vet faktiskt inte hur han gjorde men han borde ju kunna tillvägagångssättet. Medföljer det inte montagepasta av något slag?

Skall det vara fett på eller inte fett på?

Kör lite av varje ;)
Toddemannen
14 september 2014 · 664 Inlägg

d.fagersten skrev:
Detta gjordes på verkstad så vet faktiskt inte hur han gjorde men han borde ju kunna tillvägagångssättet. Medföljer det inte montagepasta av något slag?

Skall det vara fett på eller inte fett på?

Det skall vara fett på , hade inte det på mina bussningar till motorfästet och började gnissla på direkten!

d.fagersten
14 september 2014 · 150 Inlägg

Okej ska be honom åtgärda då. Kan man.  Smörja efteråt när de monterats eller måste man demontera? Kanske funkar med kopparpasta på sprayburk.

Kommer inte smörjan med tiden att försvinna? Kanske är bättre med en original bussning som är tyst tills den är slut?

Kör lite av varje ;)
OPCMike
14 september 2014 · 4 Inlägg

Monterade powerflex i bakvagn på zafiran, som nu gnekar
Jag använde för lite fett när jag monterade (följer med ett special fett) så mycke fett behövs för att de ska vara tysta.

Subaru Levorg "LegacyRevolutionTouring" (2016)
d.fagersten
15 september 2014 · 150 Inlägg

Frågan är ju hur länge de är tysta även om man använder mycket fett?

Går det att smörja efter montering?

Kör lite av varje ;)
OPCMike
15 september 2014 · 4 Inlägg

De ska ju inte gneka... Jag vet inte om det går att smörja när de sitter på plats, jag tänkte ta bort mina för att smörja in dem igen.

Subaru Levorg "LegacyRevolutionTouring" (2016)
xXSammy
15 september 2014 · 6 566 Inlägg

När jag monterat Powerflex i övre länkarmarna har jag dränkt både bussning och bult med keramik pasta/powerlube (Veidec)

De/Dem
d.fagersten
15 september 2014 · 150 Inlägg

Micke hur lång tid har du kört med bilen sen du monterade tills de började låta?

Kör lite av varje ;)
Gizmojohan
15 september 2014 · 3 295 Inlägg

Jag har monterat powerflex överallt där det går att montera på min 9-5. Den låter ingenting. Har åkt ca 500 mil med dom.. Jag smorde där man ska smörja.

OPCMike
15 september 2014 · 4 Inlägg

d.fagersten skrev:
Micke hur lång tid har du kört med bilen sen du monterade tills de började låta?

Det börjadel låta ganska på en gång..

Subaru Levorg "LegacyRevolutionTouring" (2016)
d.fagersten
15 september 2014 · 150 Inlägg

Joe vad smörjer du med?

Frågan är om man inte ska satsa på original ändå...? Bilen sänkt 20/25mm äredetta något som påverkar?

Kör lite av varje ;)
Gizmojohan
15 september 2014 · 3 295 Inlägg

Jag andvände det lilla smörjmedlet man fick med bussningarna

caromania Forummoderator
23 september 2014 · 9 296 Inlägg

Jag har åkt i flera år med Powerflex och de gnisslar inte. Bara infettade och ditsatta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang