Läcker kylarvatten oregelbundet audi s4 -99

PraktikantDvL
2 september 2014 · 41 Inlägg

har ett åtekommande fel och är lite smått orolig men hände idag igen att när jag parkerat och stängt av efter en liten körnings runda så är det som ett undertryck i expansionskärlet för när jag öppnar locket så fylls det på med vatten i kärlet... och det rinner ut ca 5-9 dl kylarvatten på marken under bilen och det ser ut att komma från samma sida som där expansionskärlet sitter "förarsidan" läst något om någon cirkulationspump som sitter under insuget i något annat forum ... men hittar inte någon såda reservdel att köpa är det så att det kan vara spricka i plasten till cirkulationspumpen eller får jag felsöka mer nogrant tänkte på ifall det är ett vanligt fel eller ? någon som vet eller har tips?

letar också efter en sida där man kan få tag i det mesta till denna bil i reservdelar/orginaldelar ? tips på sidor som är testade? har googlat och hittar en massa sidor men mesta är från utlandet.

Audi S4 1999 Avant "ådy" (1999)
Volvo 244 -88 "Pärlan" (1988)
keykey
2 september 2014 · 163 Inlägg

Om du öppnar locket när motorn är varm släpper du ut trycket, då ökar nivån i expansionskärlet. Så skall det vara och det är inget konstigt med det. Man skall förövrigt inte öppna locket när motorn är varm, varför gör du det? Läcker det något om du inte öppnar eller rinner det först efter att du öppnat locket?

PraktikantDvL
9 september 2014 · 41 Inlägg

läcker innan jag öppnar locket hittat läckan och ser att det är många fler som haft liknande fel.... först hittade jag en o-ring på tempgivaren som sitter bakom luftfiltret mot torpedväggen till (passagerarsidan) sen nu efter bytt den så läckte det fortfarande men först vid 1.2bars tryck som det började rinna vid 1 bar droppar det bara och trycket faller när det rinner öppnar jag locket så försvinner trycket och det läcker inte lika mycket... därför jag öppnat men cirkulationspumpen bygger väll upp tryck ? eller ? för det är iaf den som läcker in under insuget i inloppsänden pyser det o fräser ut vätska... ser dock inte mkt mer där men det är där det kommer kylarvatten ifrån...... funderar på om man ska skarva dit en annan slang där och förflytta pumpen eller om man ens behöver ha pumpen?

Volvo 244 -88 "Pärlan" (1988)
Audi S4 1999 Avant "ådy" (1999)
it_mutt Avstängd
9 september 2014 · 10 388 Inlägg

PraktikantDvL skrev:
läcker innan jag öppnar locket hittat läckan och ser att det är många fler som haft liknande fel.... först hittade jag en o-ring på tempgivaren som sitter bakom luftfiltret mot torpedväggen till (passagerarsidan) sen nu efter bytt den så läckte det fortfarande men först vid 1.2bars tryck som det började rinna vid 1 bar droppar det bara och trycket faller när det rinner öppnar jag locket så försvinner trycket och det läcker inte lika mycket... därför jag öppnat men cirkulationspumpen bygger väll upp tryck ? eller ? för det är iaf den som läcker in under insuget i inloppsänden pyser det o fräser ut vätska... ser dock inte mkt mer där men det är där det kommer kylarvatten ifrån...... funderar på om man ska skarva dit en annan slang där och förflytta pumpen eller om man ens behöver ha pumpen?

Nej. Trycket ökar för att vattnet/glykolen blir varm och expanderar. Den kan ju givetvis läcka trots det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PraktikantDvL
10 september 2014 · 41 Inlägg

har fått tips om att plocka bort pumpen helt? och ersätta med ett rör ? någon som har något att tillägga på den ideen?

Audi S4 1999 Avant "ådy" (1999)
Volvo 244 -88 "Pärlan" (1988)
it_mutt Avstängd
10 september 2014 · 10 388 Inlägg

PraktikantDvL skrev:
har fått tips om att plocka bort pumpen helt? och ersätta med ett rör ? någon som har något att tillägga på den ideen?

Det är afterrun-pumpen du pratar om?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PraktikantDvL
16 september 2014 · 41 Inlägg

kan nog stämma den går oftast igång och läcker när motorn är avstängd

Audi S4 1999 Avant "ådy" (1999)
Volvo 244 -88 "Pärlan" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang