Hur ska man koppla 50mm2 i ett slutsteg?

TomBjorklund VAGIS Car Club
8 september 2014 · 1 093 Inlägg

Lonefox skrev:
Dessutom är det kabeln man säkrar av i detta fall.
Så att säkra av efter förbrukaren eller max vad kabeln får säkras av med är mindre viktigt. SÅ länge man inte går ÖVER max tillåten styrka.

Ja jag utgår från tävlingsperspektiv då jag är installationsdomare.

Precis, så i detta fallet MÅSTE kabeln säkras av för motsvarande 16 mm2, men ur rent säkerhetsperspektiv är det inte dumt att säkra av enligt förbrukaren, finns ingen nackdel.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Lonefox Bad music kills good sound
9 september 2014 · 7 241 Inlägg

t_one21 skrev:

Lonefox skrev:
Dessutom är det kabeln man säkrar av i detta fall.
Så att säkra av efter förbrukaren eller max vad kabeln får säkras av med är mindre viktigt. SÅ länge man inte går ÖVER max tillåten styrka.

Ja jag utgår från tävlingsperspektiv då jag är installationsdomare.

Precis, så i detta fallet MÅSTE kabeln säkras av för motsvarande 16 mm2, men ur rent säkerhetsperspektiv är det inte dumt att säkra av enligt förbrukaren, finns ingen nackdel.

50mm2 måste inte säkras av enligt 16-21mm2.....utan dessa kablar skall säkras av självt...så 50mm2-kabeln går in i ett säkringsblock med säkringar för de klenare kablarna.
Men man KAN sätta en säkring på den totala styrkan av de klenare säkringarna, eller vad stegen effektift kan täknas dra som mest tillsammans.

Så vi är överens i teorin men inte i det praktiska utförandet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TomBjorklund VAGIS Car Club
9 september 2014 · 1 093 Inlägg

Lonefox skrev:

t_one21 skrev:

Lonefox skrev:
Dessutom är det kabeln man säkrar av i detta fall.
Så att säkra av efter förbrukaren eller max vad kabeln får säkras av med är mindre viktigt. SÅ länge man inte går ÖVER max tillåten styrka.

Ja jag utgår från tävlingsperspektiv då jag är installationsdomare.

Precis, så i detta fallet MÅSTE kabeln säkras av för motsvarande 16 mm2, men ur rent säkerhetsperspektiv är det inte dumt att säkra av enligt förbrukaren, finns ingen nackdel.

50mm2 måste inte säkras av enligt 16-21mm2.....utan dessa kablar skall säkras av självt...så 50mm2-kabeln går in i ett säkringsblock med säkringar för de klenare kablarna.
Men man KAN sätta en säkring på den totala styrkan av de klenare säkringarna, eller vad stegen effektift kan täknas dra som mest tillsammans.

Så vi är överens i teorin men inte i det praktiska utförandet wink

Men nu hade han väl skarvat 50mm2 till 16mm2? tongue

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
evilaudio
10 september 2014 · 16 195 Inlägg

t_one21 skrev:

Lonefox skrev:

t_one21 skrev:

Precis, så i detta fallet MÅSTE kabeln säkras av för motsvarande 16 mm2, men ur rent säkerhetsperspektiv är det inte dumt att säkra av enligt förbrukaren, finns ingen nackdel.

50mm2 måste inte säkras av enligt 16-21mm2.....utan dessa kablar skall säkras av självt...så 50mm2-kabeln går in i ett säkringsblock med säkringar för de klenare kablarna.
Men man KAN sätta en säkring på den totala styrkan av de klenare säkringarna, eller vad stegen effektift kan täknas dra som mest tillsammans.

Så vi är överens i teorin men inte i det praktiska utförandet wink

Men nu hade han väl skarvat 50mm2 till 16mm2? tongue

en kort bit 16MM kabel klarar flera hundra A..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Noiseprojekt
14 september 2014 · 1 523 Inlägg

bosabengt skrev:

t_one21 skrev:
Jag förstår ärligt talat varför man väljer att säkra av för mer än förbrukaren kommer behöva? Ökar bara risken för brand om något nu skulle kortslutas.

Bara för att kabel klarar av 200A betyder det inte att man skyddat allt genom att använda en 200A säkring, grov kabel används för att minimera spänningsfallet, inte så att en "Svensson"-installation kräver det effektmässigt!

TS slutsteg, har egna säkringar å han avgör själv om han vill avsäkra kabeln eller inte.

Att bara dra en 50 mm2 för att undvika spänningsfall, nja. Tror inte spänningsfallet är markant större på en 25 mm2 än en 50 mm2.

Att en säkring med lägre A tal än vad som är specat för angiven area ger spänningsfall, ja!

Du vet väl att om bilen brinner upp pga kabelbrand och du inte använt säkringar så är det inte säkert att du får ut nått på försäkringen?!

Senast redigerat av Noiseprojekt (14 september 2014)

TomBjorklund VAGIS Car Club
17 september 2014 · 1 093 Inlägg

evilaudio skrev:

t_one21 skrev:

Lonefox skrev:

50mm2 måste inte säkras av enligt 16-21mm2.....utan dessa kablar skall säkras av självt...så 50mm2-kabeln går in i ett säkringsblock med säkringar för de klenare kablarna.
Men man KAN sätta en säkring på den totala styrkan av de klenare säkringarna, eller vad stegen effektift kan täknas dra som mest tillsammans.

Så vi är överens i teorin men inte i det praktiska utförandet wink

Men nu hade han väl skarvat 50mm2 till 16mm2? tongue

en kort bit 16MM kabel klarar flera hundra A..

Absolut, men FB kommer inte betala ut en krona om bilen brinner upp pga överdimensionerad säkring smile
Klart man kan chansa och att det går i praktiken, men det finns ingen anledning att säkra av 50mm2 vid batteriet med mer än vad förbrukaren är tänkt att dra.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Noiseprojekt
17 september 2014 · 1 523 Inlägg

t_one21 skrev:

evilaudio skrev:

t_one21 skrev:

Men nu hade han väl skarvat 50mm2 till 16mm2? tongue

en kort bit 16MM kabel klarar flera hundra A..

Absolut, men FB kommer inte betala ut en krona om bilen brinner upp pga överdimensionerad säkring smile
Klart man kan chansa och att det går i praktiken, men det finns ingen anledning att säkra av 50mm2 vid batteriet med mer än vad förbrukaren är tänkt att dra.

Jag har 2m 50mm2 fram till mitt distrubutionsblock/säkringshållare.
Kabeln är avsäkrad 10cm från batteriet med 80A, så med lägre säkring än förbrukning desto bättre skyddar du dig ju från eventuell kabelbrand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang