Ge mig på att renovera/trimma en B230F :)

MrTegefeldt Stålverksarbetare
2 december 2007 · 372 Inlägg

freddeboyen skrev:
Har en V kam i min lite problem med att få tändningen rätt men när den står rätt så drar de som fan om man jämför mot orginal.

De med att rensa katten beror på vad du har för årsmodell innan 88 så säger dom ingenting.

Är det jätte mycke jobb att får tändningen att funka?
Jag har en -89a så de blir ju lätt problem med katten där. hmm

Senast redigerat av MazterX (2 december 2007)

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
freddeboyen
2 december 2007 · 106 Inlägg

MazterX skrev:

Marcus_89 skrev:
Om du nu ska ha extraktor så fär det lika bra att ha 2,5" katt med. Annars är katten 2,25" och resten 2,5". Kanske stryper en aning.

Vx-3 är en rätt skön kam, sitter orginalmonterad i min. Hyffsat bottendrag och vid ca 3500varv så börjar den dra lite mer. Annars så är v-kan ett billigt alternativ drar fint ifrån ca 3000varv till varvstopp wink

Okey, men är inte sånna katter svindyra? tongue
V-kammen låter som ett trevligt allternativ till Vx3:an.
Vet nån om V-kammen har spår till fördelare då rotorn/fördelaren sitter bakpå motorn på kammen.

japp finns med spår bak har en sån i min bil

freddeboyen
2 december 2007 · 106 Inlägg

MazterX skrev:

freddeboyen skrev:
Har en V kam i min lite problem med att få tändningen rätt men när den står rätt så drar de som fan om man jämför mot orginal.

De med att rensa katten beror på vad du har för årsmodell innan 88 så säger dom ingenting.

Är det jätte mycke jobb att får tändningen att funka?
Jag har en -89a så de blir ju lätt problem med katten där. hmm

nej inte mycke bara vrida lite köra lite sen vrida lite mer tills man tycker de är bra.

MrTegefeldt Stålverksarbetare
2 december 2007 · 372 Inlägg

Hehe, okey smile Låter bra

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Fubbarn
10 december 2007 · 39 Inlägg

kolla med skroten om de har en topp till 940-91 med b230fb, på de sitter 531 topp o vx3 kam i orginal.. brukar inte vara så dyra:) köp en kat från turbo eller 16v de är på ca.2.5"
volvo har turbotoppar med andra förbränningsrum och så sitter de natriumkylda ventiler i de men de går att använda till sugisar med.. satsa på 531, du ångrar dig inte.. ska du sätta i mairnvev behöver du ett block från 230a eller k upp till 87, då börjar det kosta pengar, kolvar måste svarvas av 3mm då(längre slaglängd)
extraktor ger några få hk men lite här o var ger mycket till slut.smile porta upp insuget(matchporta) mot toppen så de centrerar mot varann. lite högre soppa tryck o öppet filter.
mycket kan du göra själv till små pengar..
jag har hållt på i många år med min men ger inte upp, sjukt skoj med en sugmotor som orrar ordentligt.tongue

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
10 december 2007 · 372 Inlägg

Fubbarn skrev:
kolla med skroten om de har en topp till 940-91 med b230fb, på de sitter 531 topp o vx3 kam i orginal.. brukar inte vara så dyra:) köp en kat från turbo eller 16v de är på ca.2.5"
volvo har turbotoppar med andra förbränningsrum och så sitter de natriumkylda ventiler i de men de går att använda till sugisar med.. satsa på 531, du ångrar dig inte.. ska du sätta i mairnvev behöver du ett block från 230a eller k upp till 87, då börjar det kosta pengar, kolvar måste svarvas av 3mm då(längre slaglängd)
extraktor ger några få hk men lite här o var ger mycket till slut.smile porta upp insuget(matchporta) mot toppen så de centrerar mot varann. lite högre soppa tryck o öppet filter.
mycket kan du göra själv till små pengar..
jag har hållt på i många år med min men ger inte upp, sjukt skoj med en sugmotor som orrar ordentligt.tongue

Tackar för det smile

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
BigBee
11 september 2014 · 7 Inlägg

B230et har 531topp  med natriumkylda ventiler. Dessa toppar gjordes för turbo motorer. Är osäker om det sitter natriumkylda ventiler i b230fb:s 531 topp. 531 är efterträdaren till volvos 405 topp. Även kallad svanhals toppen. Det har med kanalerna att göra. Men kör på en 531:a dom kan du mosa mycket hk ur. Vet av en som mosar 505hk ur sin. Förvisso turbo. Men ändå. Lycka till med bygget.

Thedawe
14 september 2014 ·

du vinner inte så mycket på större ventiler, bara en jäkla massa jobb, framförallt om du bara ska "polera" kanalerna, satsa på en ordentlig portning till att börja med istället.
H, K och VX3 är allihopa bra kammar.
större förbränningsrum ger lägre komp, ska du ha turbo så är det ju ett måste, men om du vill sugtrimma så hade jag skippat de, man kan dock förbättra flödesbilden in i cylindern genom att fräsa ut på rätt ställen i förbränningsutrymmet, men gör de inte bara för att göra de större.

lewwan Överladdad gröngöling
17 september 2014 · 1 302 Inlägg

Jag kommer köra med V-kammen och tror den skulle passa dig också. Kör lite hårdare ventilfjädrar. Du kan även chippa tändning och bränsle så du får varvstoppen till 7500rpm! kika in på folkraceshoppen så hittar du chip och diverse

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
17 september 2014 · 2 390 Inlägg

Allt handlar ju om hur mycket pengar du ska lägga ner. Vad ska du köra Tex, plana/porta/extraktor/2.5" tums?
Jag personligen gillar extraktor 2.5" tums och K/H- kam, ger bra vrid även på låga varv, gjorde min iaf. Dock är dom svåra att hitta med fördelarspår. Annars lämnar du in din befintliga kam till Timos motor eller liknande och ber dom göra om den till dina behov.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang