Solfilm - TipsTråden

fluppidupp ...
23 februari 2014 · 757 Inlägg

johnson hade en film iaf för länge sedan som var rätt nice. skulle inte köra mer än 15-25% om du vill ha lite mörkare men inte för mycket.

Crille88
23 februari 2014 · 1 353 Inlägg

bob_volvo123 skrev:
Tjena grabbar å flickor smile

Jag gick och köpte mig en Xc70 här om dagen som jag hade tänkt att dra lite solfilm på, är ute efter en "rökfärgad" solfilm har sökt runt lite men inte hittat något som verkar passa mitt behov..
Så tänkte höra med er om tips var jag kan få tag i denna typ av toning och med bra kvalitet! smile
Vilken procent brukar det ligga på för att få de som ja vill ha?
Har provat vissa toningar förr som ska va lite ljusare men har tyckt att skiten blivit mer åt de blå hållet och för mörkt känns bara epa.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter!smile

http://www.solfilmsshopen.se/produkt/Un … -51x600-cm
black 75 uppfyller dina krav, borde även finnas som färdigskuren och förformad, kolla i listan
MVH

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Danne_485
17 mars 2014 · 687 Inlägg

Hej!
Jag har två snabba frågor.

1. Hur tar man lättast bort Lamin-x från lyktglas?

2. Om man vill putsa en tonad ruta, vad bör man tänka på då? Antar att man får vara försiktig med vad man använder för medel och hur man utför det?

Med vänlig hälsning
Daniel

Key76
17 mars 2014 · 52 Inlägg

1) Lamin-X tar du bort genom att: stå i temperatur +15C (eller mer) och värma försiktigt och bara dra av. Värmer du för mycket kan klistret lossna och stanna på lyktan och det vill man ju inte. 
2) På solfilm skall man aldrig använda papper vid rengöring. Microfiber trasa eller mjuk bomull tillsammans med ljummet vatten med lite "yes" diskmedel i och tvätta och gnugga försiktigt, dra bort vätskan med en mjuk gummiskrapa/fönsterskrapa.
Om du vill ha upp "lystern" i filmen och om du fått microrepor kan du efter tvätten använda plexus underhålls spray som säljs på www.soyafilm.se.

Senast redigerat av Key76 (17 mars 2014)

BMW M5 E60 "Svarte Varg" (2005)
Danne_485
17 mars 2014 · 687 Inlägg

Key76 skrev:
1) Lamin-X tar du bort genom att: stå i temperatur +15C (eller mer) och värma försiktigt och bara dra av. Värmer du för mycket kan klistret lossna och stanna på lyktan och det vill man ju inte. 
2) På solfilm skall man aldrig använda papper vid rengöring. Microfiber trasa eller mjuk bomull tillsammans med ljummet vatten med lite "yes" diskmedel i och tvätta och gnugga försiktigt, dra bort vätskan med en mjuk gummiskrapa/fönsterskrapa.
Om du vill ha upp "lystern" i filmen och om du fått microrepor kan du efter tvätten använda plexus underhålls spray som säljs på www.soyafilm.se.

Okey. Tusen tack för ett bra svar! smile Har aldrig använt värmepistol tidigare så vet inte riktigt exakt hur man gör, men vad är ett rimligt pris på en värmepistol om jag får för mig att skaffa en?

Jaha. Jag trodde att yes och vatten var en kombo som fick filmen att röra sig, men det är kanske bara när den monteras. Ska kolla om det finns någon sådan underhållsspray i närheten av där jag bor. Så jäkla dåligt utbud i denna staden.

Edit: Vad är lagom temp för värmningen?

Senast redigerat av Danne_485 (17 mars 2014)

s_cehlin Mensa -09
22 mars 2014 · 182 Inlägg

Utan någon form av erfarenhet av soyafilm.se så känns som halvt oseriösa.... Dom kunde tagit sig tid att låta någon kolla igenom alla särskrivningar dom ligger inne med på sidan så kanske den hade känts lite seriösare...

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Key76
24 mars 2014 · 52 Inlägg

s_cehlin skrev:
Utan någon form av erfarenhet av soyafilm.se så känns som halvt oseriösa.... Dom kunde tagit sig tid att låta någon kolla igenom alla särskrivningar dom ligger inne med på sidan så kanske den hade känts lite seriösare...

Skall påpeka detta för soyafilm.se.
De måste ju ha dyslexi hela bunten, borde vara olagligt att inte ha koll på sär skrivningar... haha smile)

BMW M5 E60 "Svarte Varg" (2005)
Snarren
24 mars 2014 · 27 Inlägg

Gjorde en kort guide då jag monterade solfilm ;p
http://www.minbenz.se/viewtopic.php?f=40&t=20#p56

Mercedesforum
http://www.minbenz.se
Nexius
3 april 2014 · 414 Inlägg

sitter och letar som en tok om silver solfilm är 100% laglig då jag har en rulle liggandes inköpt från mekonomen.

nån som vet hur det ser ut med lagligheten på sådan film ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Key76
3 april 2014 · 52 Inlägg

På framdörrar menar du, Nexius? Ingen film på framdörrarna är laglig, punkt.

BMW M5 E60 "Svarte Varg" (2005)
Nexius
3 april 2014 · 414 Inlägg

fram vet jag att dom är olagliga att sätta film på . men det jag funderade på är om man kör med silvrig solfilm på bakdörrarna och bakrutan .
hur är det med reflekterande sol och om det påverkar lagligheten med den solfilm .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Key76
5 april 2014 · 52 Inlägg

Det kan bli problem med silverfärgad solfilm och andra starkt reflekterande solfilmer.
Ifall du klarar besiktningen eller inte är nog upp till besiktningskontrollanten att bedöma.

BMW M5 E60 "Svarte Varg" (2005)
Nexius
6 april 2014 · 414 Inlägg

hmm jag får testa på en av sido rutorn och se hur det blir .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Smajly
7 maj 2014 · 3 059 Inlägg

Jag har silvrig film på bakrutan på min Golf cab. Det är lite spegeleffekt på filmen nästan.
Den blänker fint när solen står på smile men det är inget som bilprovning eller polis stoppat mig för.

Nexius
11 maj 2014 · 414 Inlägg

hittade filmen nu på mekonomens sida .
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/s … er-pa173sv

har nog haft rullen i typ 2-3år tongue

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
SniFFzoR
27 augusti 2014 · 1 Inlägg

Hejsan, mitt första inlägg.

Någon som vet var man kan hitta någon som monterar solfilm bra och professionellt i Skåne, alternativt Blekinge? Jag har sökt tidigare, men de flesta trådar är antingen flera år gamla, eller slutar med att trådskaparen väljer att sätta dit solfilmen själv.

Helst av allt skall det vara runt Lund, men även övriga Skåne fungerar. Platser som ligger utmed E22 norrut mot Kalmar fungerar också.

Smajly
2 september 2014 · 3 059 Inlägg

SniFFzoR skrev:
Hejsan, mitt första inlägg.

Någon som vet var man kan hitta någon som monterar solfilm bra och professionellt i Skåne, alternativt Blekinge? Jag har sökt tidigare, men de flesta trådar är antingen flera år gamla, eller slutar med att trådskaparen väljer att sätta dit solfilmen själv.

Helst av allt skall det vara runt Lund, men även övriga Skåne fungerar. Platser som ligger utmed E22 norrut mot Kalmar fungerar också.

http://www.designkallaren.se/?site=desi … startsidan
Riktigt bra priser.

berglunds_solfilm Avstängd
17 september 2014 · 11 Inlägg

Hejsan allihopa!

Jag driver Berglunds Montage / Soyafilm Center Orsa, där vi monterar alla sorters filmer på både bilar och fastigheter men vår huvudsakliga syssla är just solfilm på bilar. Har ni problem eller frågor, vill ha montering eller pris? Ring 0760477693 eller mejla robin@berglundsmontage.se. Vi hjälper gärna till!

MVH Robin
Berglunds Montage / Soyafilm Center Orsa

Berglunds Montage / Soyafilm Center Orsa
Ford Mondeo ST 220 "Reklampelaren" (2003)
christAfer Wärmland
22 januari 2015 · 943 Inlägg

Funkar det att tona i minusgrader? Tänkte tona bakruta och sidorutor bak (men dessa tar jag ut och in i värmen).

Ööööööööööööh.....
peter.w
22 januari 2015 · 203 Inlägg

Att tona när det är minusgrader är inte att rekommendera då vattnet mellan film och glas fryser.
Det blir som kristaller i limmet som kan ge fula märken. Bäst är att hålla bilen i värmen efter monteringen gärna med en kupe fläkt i.

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang