Factory Five 33

Racerod, mer snabb än snygg. Svart Virus
  • 214 Följare
  • 894 231 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 maj 2017
Racingse
17 september 2014 · 1 423 Inlägg

Säger du att det är så så ska jag inte säga mot dig då jag inte är tillräckligt påläst. Nu är det i alla fall en trackday jag ska på så det funkar nog ändå. big_smile

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Slimbastard
17 september 2014 · 510 Inlägg

Racingse skrev:
Säger du att det är så så ska jag inte säga mot dig då jag inte är tillräckligt påläst. Nu är det i alla fall en trackday jag ska på så det funkar nog ändå. big_smile

Läste tekniska reglementet för nån timme sen så smile

Racingse
18 september 2014 · 1 423 Inlägg

Slimbastard skrev:

Racingse skrev:
Säger du att det är så så ska jag inte säga mot dig då jag inte är tillräckligt påläst. Nu är det i alla fall en trackday jag ska på så det funkar nog ändå. big_smile

Läste tekniska reglementet för nån timme sen så smile

När jag läser det så står det så här

TR 5.18 Oljeuppsamlare
Om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Var hittar du att den måste vara sluten?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Slimbastard
18 september 2014 · 510 Inlägg

Racingse skrev:

Slimbastard skrev:

Racingse skrev:
Säger du att det är så så ska jag inte säga mot dig då jag inte är tillräckligt påläst. Nu är det i alla fall en trackday jag ska på så det funkar nog ändå. big_smile

Läste tekniska reglementet för nån timme sen så smile

När jag läser det så står det så här

TR 5.18 Oljeuppsamlare
Om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Var hittar du att den måste vara sluten?

Detta är taget från Drifting reglerna, står dock desamma i dom reglementen jag titat i
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_Teknis … D-2014.pdf

DG-M3

3,5 Sluten vevhusventilation är obligatorisk

Vill tillägga att jag inte försöker klanka ner på dig, utan försöker tipsa så du inte kommer till nån bankörning o inte får åka / bygger i onödan smile

Senast redigerat av Slimbastard (18 september 2014)

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 september 2014 · 6 473 Inlägg

Du borde väl ha sluten vevhusvent , bilen är ju nyreggad.
Eller försvann det med motorbytet?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Racingse
18 september 2014 · 1 423 Inlägg

Slimbastard skrev:

Racingse skrev:

Slimbastard skrev:

Läste tekniska reglementet för nån timme sen så smile

När jag läser det så står det så här

TR 5.18 Oljeuppsamlare
Om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå.

Var hittar du att den måste vara sluten?

Detta är taget från Drifting reglerna, står dock desamma i dom reglementen jag titat i
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_Teknis … D-2014.pdf

DG-M3

3,5 Sluten vevhusventilation är obligatorisk

Vill tillägga att jag inte försöker klanka ner på dig, utan försöker tipsa så du inte kommer till nån bankörning o inte får åka / bygger i onödan smile

Det är lungt, vi läser olika reglementen dvs det är tillåtet i vissa klasser men inte i andra smile
Nu är det bara en trackday så det finns inget reglemente mer än att det inte får bullra mer än 95 dB

farbrorbozze skrev:
Du borde väl ha sluten vevhusvent , bilen är ju nyreggad.
Eller försvann det med motorbytet?

Försvann som en löning med motorbytet det är helt korrekt. Nu tror jag att detta är sista evenemanget för i år sedan åker spisen tillbaka i Vetten och nytt motorbygge får startas upp.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Racingse
19 september 2014 · 1 423 Inlägg

Då var oskulden tagen cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-c888b95c4e09aa1c09b559285660a1d7.jpg


På Knutstorp idag.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Racingse
19 september 2014 · 1 423 Inlägg

En disig morgon i skåne


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-2205604151032b0248585726217ed7c0.jpg
Race ready


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-b66fdd427e5d2acaa801f66d599b2ae1.jpg
Tillsammans med ca 50 st andra är man redo att inta banan.

Största överraskningen är att banan är så otroligt kuperad, har varit och tittat på tävlingar här sedan man var liten knatte men aldrig förstått hur jävla branta backar det är på banan. Efter första passet med ganska lugn körning såg man ändå hur däcken började fungera påett helt annat sätt än standard däck.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-71cabfe376c1ee0c04771b04ba89897f.jpg
Man ser att gummit börjar bli lite "sticky" efter första passet

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-6ec1b04d97c41f87f52961c4e12c4f0e.jpg
Sänkte trycket lite till nästa pass och herrejävlar nu greppade det, nu snackar vi "supersticky" när man körde in i depån plockade om upp all skit som fanns. Otrolig skillnad mot standard däck, lite svårt att förstå om man inte provat.


-

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
19 september 2014 · 6 473 Inlägg

gissar du haft KUL wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Racingse
20 september 2014 · 1 423 Inlägg

Kul är bara förnamnet.

Jättemånga som kom fram och tyckte bilen var skitcool och att se en rod på bana tyckte de flesta var urkul,  mycket trevliga herrar i det här gänget som hjälpte mig med tips och råd.
BTW den här körde jag om några ggr lol




https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-e45b2db2f839c172b1213c79ada13cb1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-a155c4dc35a5a0dc7ad6c5e3d88d43ea.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-a82141fd05537abc09cae91d500a7398.jpg
Eller kanske inte

Min dag slutade med att min kinesiska soppapump gav upp sad Det var ju den jag skulle byta efter första provkörningen utan kaross, men detta förträngdes. Jag hann i alla fall köra tillräckligt för att vara nöjd med dagen.

Nu är det väl tveksamt om den kommer ut mer i år även om pumpbytet inte tar mer än någon timme så känns det som jag är rätt nöjd med vad jag hunnit med och eftersom kommande helger är uppbokade med annat så får det nog sättas punkt för säsongen nu.

Nu får man tänka till lite på hur man vill att bilen ska utvecklas eller inte.



https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-08eefe0ba63d0904a990b1b8aed00ffc.jpg
Tur att man körde den på släp


.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
below_ slappt&fint
20 september 2014 · 376 Inlägg

Ja grattis till en lyckad säsong då ! smile

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Racingse
20 september 2014 · 1 423 Inlägg

below_ skrev:
Ja grattis till en lyckad säsong då ! smile

Ett uppriktigt tack, vet att du följt min tråd länge. Hoppas du hänger med på nya äventyr framåt.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
ontoft
20 september 2014 ·

Du spöade inte Königseggen alltså.... men nästa säsong så..smile

Slimbastard
20 september 2014 · 510 Inlägg

Trist med haveri, men kul att du känner dig nöjd ändå smile
Du har inte funderat på en hardtop? Har ju inget med raceprestanda o göra men jag tycker dom är så fräna med de. Hade vart pricken över i:et enligt mig smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 september 2014 · 6 473 Inlägg

ja dina foton på Sveriges stolthet är väl det närmsta man kommer en sån där wink
Synd på soppapumpen , men vafan man kan inte få allt perfekt med en gång.
gissar nästa pump monteras mer servicevänligt ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Racingse
21 september 2014 · 1 423 Inlägg

ontoft skrev:
Du spöade inte Königseggen alltså.... men nästa säsong så..smile

Han hade definitivt fått pisk, men han valde att köra under vår middagspaus för attt slippa bli omkörd big_smile
Var tydligen någon engelsk tidning som gjorde reportage om bilen.

Slimbastard skrev:
Trist med haveri, men kul att du känner dig nöjd ändå smile
Du har inte funderat på en hardtop? Har ju inget med raceprestanda o göra men jag tycker dom är så fräna med de. Hade vart pricken över i:et enligt mig smile

Toppen kommer på nästa säsong, har bara varit lat och inte orkat montera rutorna plus att jag gillade att köra öppet mer än vad jag trodde jag skulle göra.

farbrorbozze skrev:
ja dina foton på Sveriges stolthet är väl det närmsta man kommer en sån där wink
Synd på soppapumpen , men vafan man kan inte få allt perfekt med en gång.
gissar nästa pump monteras mer servicevänligt ?

Pumpen sitter faktiskt inte så dumt till för att byta, men jag kommer definitivt att byta till något med högre kvalite.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Racingse
22 september 2014 · 1 423 Inlägg

Antar att alla längtat efter ett videoklipp från Knutstorp, eller inte.
Här är det i alla fall får de som vill se.

https://www.youtube.com/watch?v=8qX_NNTrzOc

Varsågoda.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Hollowman666
22 september 2014 · 103 Inlägg

Jag åkte på Knutstorp med en Ferrari 458 Italia för ett litet tag sedan! Lite andra varvtider då... wink

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?
Chevrolet Corvette Stingray "Raelette" (1971)
Ford A Sedan "Ella" (1930)
Racingse
22 september 2014 · 1 423 Inlägg

Jo, jag passerade dessa Ferraris då och då(eller var det tvärtom?)lol

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
Chrysler 300 "Hemi" (2006)
Hollowman666
22 september 2014 · 103 Inlägg

Racingse skrev:
Jo, jag passerade dessa Ferraris då och då(eller var det tvärtom?)lol

Jag åkte med en tävlingsförare, så det var jävligt kul! Corvetten lär jag inte kunna göra några vidare tider med, eftersom den är gjord för framåtkörning. A-Forden har inga bälten, så jag ställer upp nästa år med vanen. cool

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?
Ford A Sedan "Ella" (1930)
Chevrolet Corvette Stingray "Raelette" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang