Köpråd: subaru

Tomten88
17 september 2014 · 103 Inlägg

Hej allihopa! 

Jag är på jakt efter en BRA dragbil/brukis som får dra 2ton. 
Jag har fastnat för just subaru nu :-)
Tittat mycket på Forester 2.5 xt och Legacy 3.0.
Dessa är de enda under 120k som jag hittar och får dra 2ton, 
som även ger kör glädje.

Hurdana är dessa bilarna?
Driftsäkerhet?
Bränsle förbrukning?
Vanliga fel?
Vad bör man tänka på vid provkörning?
Och allt annat som kan vara bra att veta om dessa :-)
Har hört att dem är rätt törstiga och då i stil med brossans kia sorento (bensinare).

Har hittat endel köpråds tråder, men inte fått nån bra jämförelse mellan dessa modeller. 

Tack på förhand
Mvh Anders

fontheking5
17 september 2014 · 825 Inlägg

Subarus 2,5 motor har tyvärr ett rykte om sig att överhetta , och jag hade hellre valt 2,0 motorn eller 3,0 motorn isåfall .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
zemet
17 september 2014 · 4 041 Inlägg

Pappa har en subaru forester 2.5 turbo.

Det jag kan säga är att komforten i dom inte är någon vidare enligt mig, speciellt inte för en såpass dyr och ny bil. 

En 10 år äldre volvo har mycket mindre vägljud och brus i kupen och inredningen är mycket trevligare också. automatväxellådan i pappas 08 är ingen vidare men den skall vara bättre på senare modeller. Den är också ganska törstig, drar runt milen även om man kör ganska lungt utan packning.

Pappa är dock helkär i bilen och gillar verkligen att man sitter lite högre upp och 4wd med alla dess trevliga egenskaper.

Driftsäkerheten är nog inget problem direkt men subaruverkstaden i göteborg är antingen ruskigt inkompetent eller så är bilen svår att felsöka.

Pappa fick en 2a på förhöga co2 värden på bes. Det tog subaruverkstaden 3 VECKOR att lösa felet och det gick på 8000 kr för en felaktig lambdasond.

Pappa har även haft stora problem med att bromsskivorna bak rostar, han köpte nya och det tog bara några månader innan dom också började rosta ganska mycket. Detta var subaru originalskivor. Jag gissar att dom inte tål vårat klimap speciellt bra. Han köpte därefter "prestanda" bromsskivor av någon annan firma i tyskland och dom har fungerat mycket bättre.

Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Den är gött att dra släp med bilen dock, den har ju sånna bra funktioner som att den inte låter bilen rulla bakåt om man stannar i en uppförsbacke  och den har stora bra backspeglar och bra sikt ut. Hyfsad svängradie också med tanke på att den har 4wd.

Den andra bilen har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om.
Men för att sammanfatta det hela så är bilen ganska törstig, det är ganska plastig inredning och mycket oväsen i kupen, men kan man bortse från detta så är det en bra bil att dra släp med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Tomten88
17 september 2014 · 103 Inlägg

Tack så mycket för snabba svar! smile

Joo brossans Kia sorento -05 3.5 v6 ligger på 1.4-1.5 blandad körning, hoppades på att Forester XT ska ligga under det.
En bränsle förbrukning på 1.2 utan släp är endå acceptabelt.

Låter endå överkomligt, tänkte att jag skulle provköra en i denna alt. nästa vecka, provkörde en outback 2.5 och den trivdes jag gott i, tyvärr så får den inte dra det jag vill dra så det sket sig duktigt hmm

Okej okej, låter lustigt! tur man har kompisar med egna verkstäder.
Joo men det med bromsskivorna har jag med hört, utöver det verkar det vara bra o pålitliga bilar smile
Kan lägga till att jag titta på 05-07, där finns det med manuell låda iaf smile

zemet
17 september 2014 · 4 041 Inlägg

Det kan vara jag som är ute och cyklar angående automatlådan. Ja provkör du, och kör den i 120 km/h och se om du kan leva med vägbullret. inget extremt vägbuller och vindbrus men mer än vad man har i en normal europeisk bil i liknande storlek.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Tomten88
17 september 2014 · 103 Inlägg

Okej okej,  jo men det ska testas :-)

xXSammy
18 september 2014 · 6 571 Inlägg

zemet skrev:
Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Under tiden jag jobbade med Subaru var det kanske 3-4 motorbyten, samtliga bilar då var Outback/Legacy med 2.5 automat (Vevlagerras)

Tror manuella Subaru är med driftsäkra, men kolla att kopplingen är bytt! Var en kund som åkte på svänghjulsbyte också pga Subaru nummerändrat det (Gjorde om från Dubbelmass till singel)

De/Dem
ekelund88
18 september 2014 · 2 656 Inlägg

zemet skrev:
Pappa har en subaru forester 2.5 turbo.

Det jag kan säga är att komforten i dom inte är någon vidare enligt mig, speciellt inte för en såpass dyr och ny bil. 

En 10 år äldre volvo har mycket mindre vägljud och brus i kupen och inredningen är mycket trevligare också. automatväxellådan i pappas 08 är ingen vidare men den skall vara bättre på senare modeller. Den är också ganska törstig, drar runt milen även om man kör ganska lungt utan packning.

Pappa är dock helkär i bilen och gillar verkligen att man sitter lite högre upp och 4wd med alla dess trevliga egenskaper.

Driftsäkerheten är nog inget problem direkt men subaruverkstaden i göteborg är antingen ruskigt inkompetent eller så är bilen svår att felsöka.

Pappa fick en 2a på förhöga co2 värden på bes. Det tog subaruverkstaden 3 VECKOR att lösa felet och det gick på 8000 kr för en felaktig lambdasond.

Pappa har även haft stora problem med att bromsskivorna bak rostar, han köpte nya och det tog bara några månader innan dom också började rosta ganska mycket. Detta var subaru originalskivor. Jag gissar att dom inte tål vårat klimap speciellt bra. Han köpte därefter "prestanda" bromsskivor av någon annan firma i tyskland och dom har fungerat mycket bättre.

Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Den är gött att dra släp med bilen dock, den har ju sånna bra funktioner som att den inte låter bilen rulla bakåt om man stannar i en uppförsbacke  och den har stora bra backspeglar och bra sikt ut. Hyfsad svängradie också med tanke på att den har 4wd.

Den andra bilen har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om.
Men för att sammanfatta det hela så är bilen ganska törstig, det är ganska plastig inredning och mycket oväsen i kupen, men kan man bortse från detta så är det en bra bil att dra släp med.

manuell låda finns visst till turbon smile

Fredsson
18 september 2014 · 100 Inlägg

ekelund88 skrev:

zemet skrev:
Pappa har en subaru forester 2.5 turbo.

Det jag kan säga är att komforten i dom inte är någon vidare enligt mig, speciellt inte för en såpass dyr och ny bil. 

En 10 år äldre volvo har mycket mindre vägljud och brus i kupen och inredningen är mycket trevligare också. automatväxellådan i pappas 08 är ingen vidare men den skall vara bättre på senare modeller. Den är också ganska törstig, drar runt milen även om man kör ganska lungt utan packning.

Pappa är dock helkär i bilen och gillar verkligen att man sitter lite högre upp och 4wd med alla dess trevliga egenskaper.

Driftsäkerheten är nog inget problem direkt men subaruverkstaden i göteborg är antingen ruskigt inkompetent eller så är bilen svår att felsöka.

Pappa fick en 2a på förhöga co2 värden på bes. Det tog subaruverkstaden 3 VECKOR att lösa felet och det gick på 8000 kr för en felaktig lambdasond.

Pappa har även haft stora problem med att bromsskivorna bak rostar, han köpte nya och det tog bara några månader innan dom också började rosta ganska mycket. Detta var subaru originalskivor. Jag gissar att dom inte tål vårat klimap speciellt bra. Han köpte därefter "prestanda" bromsskivor av någon annan firma i tyskland och dom har fungerat mycket bättre.

Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Den är gött att dra släp med bilen dock, den har ju sånna bra funktioner som att den inte låter bilen rulla bakåt om man stannar i en uppförsbacke  och den har stora bra backspeglar och bra sikt ut. Hyfsad svängradie också med tanke på att den har 4wd.

Den andra bilen har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om.
Men för att sammanfatta det hela så är bilen ganska törstig, det är ganska plastig inredning och mycket oväsen i kupen, men kan man bortse från detta så är det en bra bil att dra släp med.

manuell låda finns visst till turbon smile

Min 2,5 turbo är manuell smile

Tomten88
18 september 2014 · 103 Inlägg

Malheus skrev:

zemet skrev:
Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Under tiden jag jobbade med Subaru var det kanske 3-4 motorbyten, samtliga bilar då var Outback/Legacy med 2.5 automat (Vevlagerras)

Tror manuella Subaru är med driftsäkra, men kolla att kopplingen är bytt! Var en kund som åkte på svänghjulsbyte också pga Subaru nummerändrat det (Gjorde om från Dubbelmass till singel)

Är detta vid nått visst miltal? Lr är det överhuvetaget? lär ju påfrestas en hel del om man nu använder dem som dragbil smile

dem jag tittat på ligger från 7000-15000 mil, både legacy/outback och forester xt smile

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2014 · 4 628 Inlägg

Om du tänker förbrukning vs komfort vs dragvänlighet vs pris så skulle jag aldrig tveka på en VW Touareg.
Hittar du en manuell 2.5TDI utan luftfjädring har du en rejält skottsäker maskin. Växellådan tål rejält med stryk o har lågväxel, motorn är samma som i VW Transporter. Dvs en 5-cyl med kuggdrivning av kammarna, ingen rem att hålla koll på. 174hk räcker längre än man tror. Hade planer på en sådan bil ett tag, så jag provkörde en o annan.
Dom går grymt skönt på vägen, är oftast bra utrustade, snygga om du hittar en facelift (2007 o uppåt) o drar 0.8-0.9L-mil utan att man kör med ägg under gaspedalen. Mappa den o du har 200hk+ o gott gry i maskinen.

Mina 0.05$ i alla fall.

Senast redigerat av Cuefa (18 september 2014)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tomten88
18 september 2014 · 103 Inlägg

Cuefa skrev:
Om du tänker förbrukning vs komfort vs dragvänlighet vs pris så skulle jag aldrig tveka på en VW Touareg.
Hittar du en manuell 2.5TDI utan luftfjädring har du en rejält skottsäker maskin. Växellådan tål rejält med stryk o har lågväxel, motorn är samma som i VW Transporter. Dvs en 5-cyl med kuggdrivning av kammarna, ingen rem att hålla koll på. 174hk räcker längre än man tror. Hade planer på en sådan bil ett tag, så jag provkörde en o annan.
Dom går grymt skönt på vägen, är oftast bra utrustade, snygga om du hittar en facelift (2007 o uppåt) o drar 0.8-0.9L-mil utan att man kör med ägg under gaspedalen. Mappa den o du har 200hk+ o gott gry i maskinen.

Mina 0.05$ i alla fall.

Räknade lite högt på att nu, kontra en forester 2,5xt, med bränsleförbrukning (enligt transportstyrelsen)/skatt/försäkring (höftade på touareg)/ så skiljer det bara några 100lappar i månaden, och då att touareg'en är dyrare, kan man ju vinna på i längden med smile

Hur är dessa offroad? smile

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2014 · 4 628 Inlägg

Touareg är fantastiska offroad, du har ju en sjuk markfrigång på dessa vagnar, o individuell hjulupphängning. Lågväxeln är LÅG! Så du kan verkligen krypa fram på tomgång, o du kan även låsa diffen bak på lågväxeln. Visst, det är en lite större bil, men kommer skördarn fram i skogen så kan du ta samma väg, nästan iaf ;-)

Subaru är trevliga bilar, har haft ett par st, men kvalitets- och komfortmässigt kan du aldrig jämföra, en äldre Touareg går trevligare på svenska vägar än t.om en ny Outback. (Mitt personliga tycke)

Touareger går dessutom att hitta lastbilsreggade för lägre skatt, skatten är väl annars akilleshälen på dessa vagnar.
Service-kostnader tror jag inte skiljer nämnvärt, om ens något på en manuell R5 och en Outback/Forester.

Jag slår nog fortfarande ett slag för Touaregen smile En sak som kanske ska poängteras är att skillnaden mellan en Subaru och Folkan när du hänger på ett släp, torde blir rätt rejäl. Tror knappast Touaregen drar mer än 1.1-1.2 med tungt släp, där kommer nog Subarun med sin betydligt klenare motor (vridmässigt) att få kämpa lite mer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Tomten88
18 september 2014 · 103 Inlägg

Okej okej smile ja nää 10k i skatt är ganska saftigt tongue Jaa lastbilsregg är inget alternativ då jag massa barn o så tongue men jag får helt enkelt åka o provköra ett par st. verkar vara en del ägare på "kort" tid med, köper man en touareg för att synas/steka lr för att bruka dem till det dem är byggda för? smile

Är det automat lr manuell som gäller? vill ju helst ha manuell i vinter o så, finns inte så stort urval på dem manuella hmm

Hur är det med reservdelar och service på en sån? springer det väg i pengar som kan se i stjärnorna? smile

Senast redigerat av Tomten88 (18 september 2014)

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2014 · 4 628 Inlägg

Automaten är rätt tålig i dessa vagnar, men påverkar förbrukningen negativt. Skulle hellre köra manuell jag smile Du har ju 6 växlar så att hitta en som passar oavsett landsväg eller snödriva brukar sällan vara några problem :-P
R5an är en bruksis, V6 och uppåt är stekarvagnar ;-)
Skämt åsido så är det sällan man köper en manuell R5a för något annat än att använda, glidarbilar finns det bättre alternativ till :-P
Bästa kombinationen vore V6 TDI med manuell, men dessa är extremt ovanliga i Sverige. Desto fler finns i tyskland dock!

Tycker absolut du ska provköra en o jämföra med Subarun, jag tror du kommer förstå min poäng rätt snabbt då.

En hel del av grejerna under skalet på iaf R5 är samma som på transporter, typ bromsar o sånt.
Service, visst motorn rymmer lite olja, men det är inget ohemult. Manuell låda betyder att du inte behöver byta filter o grejer i den, där sparar du in lite pengar.

Går att hitta mycket delar i tyskland från t.ex autoteile o dyl. det underlättar dina ägandekostnader en hel del.

Senast redigerat av Cuefa (18 september 2014)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
xXSammy
18 september 2014 · 6 571 Inlägg

Tomten88 skrev:

Malheus skrev:

zemet skrev:
Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.

Under tiden jag jobbade med Subaru var det kanske 3-4 motorbyten, samtliga bilar då var Outback/Legacy med 2.5 automat (Vevlagerras)

Tror manuella Subaru är med driftsäkra, men kolla att kopplingen är bytt! Var en kund som åkte på svänghjulsbyte också pga Subaru nummerändrat det (Gjorde om från Dubbelmass till singel)

Är detta vid nått visst miltal? Lr är det överhuvetaget? lär ju påfrestas en hel del om man nu använder dem som dragbil smile

dem jag tittat på ligger från 7000-15000 mil, både legacy/outback och forester xt smile

Tror snittet var på 12-13 tusen mil

De/Dem
Tomten88
18 september 2014 · 103 Inlägg

Cuefa: Okej okej smile
Haha wink mmm, ja näe jag ska åka o provköra en, helt klart smile

Jaa jag kollade mekonomen lite snabbt, 6000:- för bromsbelägg runt om.. kikade på bildelaronline och då halvera jag priset, om inte mer tongue

Malheus: Okej okej, ska kolla detta med på de tänkta objekten smile

Tomten88
19 september 2014 · 103 Inlägg

Har hunnit provköra en forester 2,5xt! och jag känner mig ganska säker på denna.. lågt miltal, få ägare Gott skick. går helt okej för sina 230hk. Angående vägbruset så vart det inte så farligt endå, inget jag inte kan leva med. Största risken är väll att det kommer inte bli nån lugn körning till en början hmm så det där med soppa förbrukningen blir ju jobbigt..
Pratade med en kompis som har egen firma inom området, skulle jag skaffa en touareg (som han har erfarenhet av) så kommer den inte vara standard, lär inte kunna hålla nere bränsle kostnaderna där heller.. Så frågan är vilket som är bäst, en bil med Lägre förbrukning och dyr skatt lr tvärtom... Plus att dem köpråds tråderna jag läst hittills så verkar det vara en hel del el strul med just dem.

Får försöka fixa en provkörning med en touareg också smile

ekelund88
20 september 2014 · 2 656 Inlägg

Tomten88 skrev:
Har hunnit provköra en forester 2,5xt! och jag känner mig ganska säker på denna.. lågt miltal, få ägare Gott skick. går helt okej för sina 230hk. Angående vägbruset så vart det inte så farligt endå, inget jag inte kan leva med. Största risken är väll att det kommer inte bli nån lugn körning till en början hmm så det där med soppa förbrukningen blir ju jobbigt..
Pratade med en kompis som har egen firma inom området, skulle jag skaffa en touareg (som han har erfarenhet av) så kommer den inte vara standard, lär inte kunna hålla nere bränsle kostnaderna där heller.. Så frågan är vilket som är bäst, en bil med Lägre förbrukning och dyr skatt lr tvärtom... Plus att dem köpråds tråderna jag läst hittills så verkar det vara en hel del el strul med just dem.

Får försöka fixa en provkörning med en touareg också smile

kontrollera "luftpumpen" som sitter där för att förbättra kallstarts utsläppen börjar den strula så funkar inte dom flesta grejerna i ibilen abs antispinn osv , rätt dyr att byta med så ta med typ en elm327 och toruqe och kolla ev felkoder

Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2014 · 4 628 Inlägg

Det finns strul på alla bilar, men tycker inte Touareg är överrepresenterad bland våra bilar faktiskt. (Jobbar inom VAG)
Tycker absolut du ska provköra en Touareg! Har du råd så är ju V6an trevligare som motor, men som sagt inte lika skottsäker som R5an.

Återkom gärna när du jämfört bägge bilarna smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang