Installation av varvräknare på äldre bil

totte1015
13 september 2014 · 463 Inlägg

Jag har en Opel Corsa -92 utan installerad varvräknare i instrumentpanelen, funderar på att skaffa in en själv och försöka installera.

Jag vet dock inte hur det går till, och vad det är man behöver för att få det att fungera på denna bilen?

Vart sitter den kabeln som ger information om vad varvtalet är, och hur för jag den vidare till denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32241/

Caffe
13 september 2014 · 1 436 Inlägg

Är la bara koppla till tändspolen. Instruktion finns i kartongen. Är totalt fyra kablar om jag minns rätt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Drönirettab
13 september 2014 · 21 761 Inlägg

Signalen till varvtalet tar man från tändspolens minusanslutning, det brukar stå "1" vid den anslutningen.

Kabeln som enligt manualen ska gå till instrumentbelysningen är till för att mätarens egen belysning ska fungera och kunna justeras i ljusstyrka, men om du inte tycker det är nödvändigt med själva regleringen av ljuset så kan du koppla kabeln till valfri säkring som har spänning i tändläge. smile

Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2014)

totte1015
13 september 2014 · 463 Inlägg

Härligt! Då vet jag hur jag skall göra!
Tackar

totte1015
18 september 2014 · 463 Inlägg

Efter ett jäkla ståhej med att montera den har jag fått ljuset på dosan att fungera, men den får ingen RPM signal utav någon av kablarna från tändspolen, vad i helvete?
Hur skall jag lösa detta?

Evildan
18 september 2014 ·

Har du kopplat in strömmatning och jord korrekt?

Är alla fyra kablarna anslutna?

Senast redigerat av Evildan (18 september 2014)

totte1015
18 september 2014 · 463 Inlägg

Evildan skrev:
Har du kopplat in strömmatning och jord korrekt?

Är alla fyra kablarna anslutna?

Japp, utan någon av dem så hade inte dosan lyst upp ö.h.t så jag antar att det är korrekt kopplat.

Alla FEM kablar är anslutna.

Två separata, rött och svart-belysning, sedan det som går till motorrummet, grön, svart, och röd.

Senast redigerat av totte1015 (18 september 2014)

Evildan
18 september 2014 ·

Fem, det var som 17.

Grön till spolen anar jag?

Drönirettab
18 september 2014 · 21 761 Inlägg

Men enligt manualen finns det ju bara fyra uttag på varvräknarens baksida?

totte1015
18 september 2014 · 463 Inlägg

Här är bilder på tändspolen och motorrummet:

http://s1.postimg.org/m9o0v0bjj/20140918_181923.jpg
http://s1.postimg.org/ya9gvqiy7/20140918_181949.jpg
http://s1.postimg.org/os9pvox9r/20140918_182353.jpg

Senast redigerat av totte1015 (18 september 2014)

totte1015
18 september 2014 · 463 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men enligt manualen finns det ju bara fyra uttag på varvräknarens baksida?

Den manualen kan dra åt....
Jag (tror) att jag följde den och det funkade inte, och det stämde inte med hur många kablar som gick ut ifrån den så jag vetta tusan hur Biltema har tänkt

Senast redigerat av totte1015 (18 september 2014)

totte1015
18 september 2014 · 463 Inlägg

Ingen som har en aning vart "RPM" kabeln sitter? sad

totte1015
19 september 2014 · 463 Inlägg

....hallå?
Behöver verkligen få denna skiten att funka hmm

simlar
19 september 2014 · 5 524 Inlägg

Du behöver ett kopplingsschema till bilen för att hitta vilken som är spolens triggersignal.

Instruktionen som följer med biltemas varvräknare visar bara hur man kopplar in den på en bil med vanlig spole som sitter på t.ex Volvo 240.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
19 september 2014 ·

Hallå hallå hallå västindien ...
Hallå du gamle indian ...
Hello, is it me you looking for ...


Har du kontakt/signal från strömtjuvarna?

Ta och tryck in givarkabeln från varvräknaren emot kabelskorna istället, då borde du få kontakt.

Senast redigerat av Evildan (19 september 2014)

totte1015
19 september 2014 · 463 Inlägg

Å helvete nu pratar ni i gåtor här...

Vart kan jag hitta kopplingsschema då? Skall det finnas i manualen?

Men det med att trycka in givarkabeln direkt mot kabelskon, då medans bilen måste vara igång för att testa signalen, är inte det mycket farligt? Har hört att det är flera tusen volt i den jäkeln?

simlar
19 september 2014 · 5 524 Inlägg

Kopplingsschema kan du hitta i t.ex en Haynes-manual till din bil.

Alltså tryck in kablarna direkt i kontaktstycket där ordinarie kablar går in istället för att använda strömtjuvarna då det sällar blir bra kontakt i dessa.

Flera tusen volt är det bara i kabeln som går till fördelarlocket och vidare till tändstiften, du har inte mer än batterispänning på de andra kontakterna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
totte1015
19 september 2014 · 463 Inlägg

simlar skrev:
Kopplingsschema kan du hitta i t.ex en Haynes-manual till din bil.

Alltså tryck in kablarna direkt i kontaktstycket där ordinarie kablar går in istället för att använda strömtjuvarna då det sällar blir bra kontakt i dessa.

Flera tusen volt är det bara i kabeln som går till fördelarlocket och vidare till tändstiften, du har inte mer än batterispänning på de andra kontakterna.

Tittade på Haynes och det är ju för tusan runt 200kr för en sådan, och då behöver jag den bara till EN sak...
Är ju nästan bättre att göra det andranämnda, att försöka med varje kabel istället.

Men så om jag nu får kontakt med någon och det funkar, hur skall jag då få konstant kontakt? Du säger att strömtjuvarna inte är så bra, vad skall jag använda istället?

Evildan
19 september 2014 ·

totte1015 skrev:

simlar skrev:
Kopplingsschema kan du hitta i t.ex en Haynes-manual till din bil.

Alltså tryck in kablarna direkt i kontaktstycket där ordinarie kablar går in istället för att använda strömtjuvarna då det sällar blir bra kontakt i dessa.

Flera tusen volt är det bara i kabeln som går till fördelarlocket och vidare till tändstiften, du har inte mer än batterispänning på de andra kontakterna.

Tittade på Haynes och det är ju för tusan runt 200kr för en sådan, och då behöver jag den bara till EN sak...
Är ju nästan bättre att göra det andranämnda, att försöka med varje kabel istället.

Men så om jag nu får kontakt med någon och det funkar, hur skall jag då få konstant kontakt? Du säger att strömtjuvarna inte är så bra, vad skall jag använda istället?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -st-44034/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ift-44009/

Eller liknande produkt.

totte1015
21 september 2014 · 463 Inlägg

Det funkade!

Att ta givarkabeln direkt in i den gröna kabeln's kabelsko fick varvräknaren att reagera!

MEN, den visar heeeelt fel.
På tomgång så stod mätaren på 0, och antagligen runt 2000 varv så visade den 1000 varv hmm

Vad gör detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang